Tänkte ge dig lite färklickar bara för att jag så fräckt kommenterade en klick på din bild..
Jag undrar såklart också vad bild nummer 1 och 2 är.
Nummer 3 vet jag. Det var en ögonblicksbild från ett soligt västerbotten, nu utan snö och med sol (äntligen).
Oj, hoppas du kryar på dig!! Å det snaraste.
Jag blev så glad när jag såg solen i morse så hela min lunchrast spenderade jag i skogen (och lite till). Det har varit soltorka här på sistonde..
Det är nog mycket tackvare svampguiden man (läs jag) börjat notera alla dessa små tingestar i skog och mark. Det är riktigt skoj.
fick mig att tänka på en liten, mycket sällsynt och hotad art som heter strålvaxing, Hygrocybe radiata.
Jag hittar inga bilder på webben som är tillräckligt bra eller typiska att länka till som jämförelseobjekt - hoppas att fotografen Johan Nitare och författaren till boken “The genus Hygrocybe” inte har något emot att jag lånar bilden av dem…
Hatten blir ca 15-25 mm, oftast med liten mörk puckel, och den silvrigt gråaktiga till vita foten blir upp till 4 cm hög. Svampen är mycket tunnköttig i hatten och ger inget tydligt vaxskivlingsintryck, kanske mer som en hätta (Mycena), och kan mycket väl vara förbisedd.
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/hyg_radi.PDF
De små grå behöver förstås inte alls vara den arten, men miljön passar bra och strålvaxing är hittad i Västmanland, så det kan vara värt att titta lite extra efter den i vaxskivlingsmarker.
Små grå, hoppas på många i dubbel mening.Jag har sett dessa små tidigare, och som du nämde klaassat dem som små hättor.Växer nästan mitt mellan björk o lärk.Har kollat på alla bilder som jag tog på samma ställe men hittar inget bättre.Kollar nästa höst om de kommer tillbaka.Vore kul att hitta något ovanligt åxå i vår trädgård.Jag har hittat minst 30 arter på vår tomt.Blandad tomt med 13 olika trädarter.Och mossa där det ska vara gräs.Tack så länge Irene A
Tyvärr vet jag inte mycket om dylika krös- eller gelésvampar.
Men en helt underbart vacker färg har den ju!
Aldrig sett just de nyanserna, bara gult, brunt och violett.
Hur beskriver du färgen?
På min skärm är det mycket åt vinrött och man associerar till nånslags sammetsyta oxå...
fin i alla fall
hoppas nån med asterix hoppar in och ger den ett namn!
Jag var själv inne på vårtplätt, men hittar ingen bra bild på den. Bilden i Ryman/Holmåsen är den enda jag hittar förutom den som Alf Pallin hade i sitt inlägg den 19:e nov. Den ser ut som jag tycker att vårtplätt ska göra!
Substratet är dock troligen asp, så du har säkert rätt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.