0 318 visningar

46 svar

färgklick

klas jaederfeldt

24 nov 2006 kl. 14:55

Bisporella citrina Citronskål

0

Kristina i Lund

24 nov 2006 kl. 16:15

Vacker! Påminner om utspilda majskorn!

0

Gittan

24 nov 2006 kl. 16:39

Underbar bild Klas, får man använda den som skrivbordsunderlägg eller kostar det?

0

:-) Bajssvampen

24 nov 2006 kl. 16:56

Härliga färger!

I vänstra nedre hörnet skymtar något som liknar en annan sorts klick..

...näe, jag kommer nog aldrig ur det barnsliga stadiet… *skäms lite*

0

fler färgklickar

Gunhild

24 nov 2006 kl. 20:41

kul tråd med färgklickar vill också bidra med en bild från i går

0

cicki T Belgien

24 nov 2006 kl. 20:48

ja du bajssvampen, skäms MYCKET!

0

fler färgklickar

Lena Magnefjord

24 nov 2006 kl. 21:07

Fantastiskt vacker bild!! Vad før slags kamera har du? Lena, som ær bosatt i Norge

0

klas jaederfeldt

24 nov 2006 kl. 23:01

ta den du gittan

0

fler färgklickar

klas jaederfeldt

24 nov 2006 kl. 23:04

jag har en liten Cannon digital 4 pixlar tror jag det heter, men sedan har jag photochop 7 att jobba med bilden i

0

Gittan

25 nov 2006 kl. 15:19

Tack Klas!

0

färgklick i dag

Gunhild

26 nov 2006 kl. 12:49

Vad mycket vackert det finns i naturen nu. Jag undrar vad som är över och undersida på det här skinnet?

0

färgklick i dag

klas jaederfeldt

26 nov 2006 kl. 18:18

Gröna sidan upp

0

En till färgklick.

Alf Pallin

26 nov 2006 kl. 18:27

Den här färgklicken är som synes röd.

0

färgklick i dag

Gunhild

26 nov 2006 kl. 18:32

fast den var neråt på trädet som kanske fallit pga ovädret. Vackert var det i alla fall.
Vad tror du det är på denna färgklick då?

0

En till färgklick Alf

Gunhild

26 nov 2006 kl. 18:36

Den skulle ha varit cinnoberröd men vacker var den verkligen. Vad glad man blir av alla dessa färger i detta höstmörker.

0

färgklick i dag

Alf Pallin

26 nov 2006 kl. 19:01

Gissar på honungsskivling

0

färgklick i dag

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 11:59

En till färgklick.

0

färgklick i dag

Irene A

27 nov 2006 kl. 12:38

Tjusiga - det är väl blodvaxingar?
Tina, tittade du på de små grå svamparna intill dem? De ser riktigt spännande ut, faktiskt..

0

färgklick i dag

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 14:09

Jag såg dem , men har ej hittat dem i mina böcker. Kan du hjälpa mig Irene ? Jag tror åxå det är Blodvaxingar.

0

färgklickar till Klas

Eva K aka Bajssvampen (ska skärpa mig!)

27 nov 2006 kl. 15:34

Tänkte ge dig lite färklickar bara för att jag så fräckt kommenterade en klick på din bild..
Jag undrar såklart också vad bild nummer 1 och 2 är.
Nummer 3 vet jag. Det var en ögonblicksbild från ett soligt västerbotten, nu utan snö och med sol (äntligen).

0

färgklickar Eva

Gula

27 nov 2006 kl. 16:09

Vilken underbar bild, den mittersta, Eva!!! Skulle platsa som julkort!

0

färgklickar Gula

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:22

Ja, visst är den fin! :)
Det var som ett helt landskap av tomtar.. Första bilden är på en bit av detta “landskap”. Den 2:a bilden, där växte dem på sidan av en sten/bergsida.. Synd bara att jag inte har en bättre kamera.

0

färgklickar Eva

Gula

27 nov 2006 kl. 16:27

Det blev ju riktigt bra ändå! Och lingonbilden går inte av för hackor den heller!!! Jättebra! Får lust att sticka till skogs direkt när jag ser dina bilder… men har varit jätteförskyld så vi får väl se imorgon om jag kan hålla mig hemma…

0

färgklickar Gula

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:32

Oj, hoppas du kryar på dig!! Å det snaraste.
Jag blev så glad när jag såg solen i morse så hela min lunchrast spenderade jag i skogen (och lite till). Det har varit soltorka här på sistonde..

Det är nog mycket tackvare svampguiden man (läs jag) börjat notera alla dessa små tingestar i skog och mark. Det är riktigt skoj.

0

färgklickar Eva

Gunhild

27 nov 2006 kl. 21:28

Det du har på andra bilden är lavar dom kan var väldigt färggranna.

0

Irene, färgklickar Eva

Gittan

27 nov 2006 kl. 21:47

Irene du är underbar. Du ser de oansenliga grå (tack för det) medan vi andra ser de vackra med starka färger - kanske vore bra om fler hade samma blick för de små!

0

Tinas små grå

Irene A

28 nov 2006 kl. 09:09

fick mig att tänka på en liten, mycket sällsynt och hotad art som heter strålvaxing, Hygrocybe radiata.
Jag hittar inga bilder på webben som är tillräckligt bra eller typiska att länka till som jämförelseobjekt - hoppas att fotografen Johan Nitare och författaren till boken “The genus Hygrocybe” inte har något emot att jag lånar bilden av dem…

Hatten blir ca 15-25 mm, oftast med liten mörk puckel, och den silvrigt gråaktiga till vita foten blir upp till 4 cm hög. Svampen är mycket tunnköttig i hatten och ger inget tydligt vaxskivlingsintryck, kanske mer som en hätta (Mycena), och kan mycket väl vara förbisedd.

http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/hyg_radi.PDF

De små grå behöver förstås inte alls vara den arten, men miljön passar bra och strålvaxing är hittad i Västmanland, så det kan vara värt att titta lite extra efter den i vaxskivlingsmarker.

0

Ännu en färgklick

Anki

28 nov 2006 kl. 09:57

Vacker, eller hur? Men vad heter den? Växer på lövved.

0

Tinas små grå

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 10:10

Små grå, hoppas på många i dubbel mening.Jag har sett dessa små tidigare, och som du nämde klaassat dem som små hättor.Växer nästan mitt mellan björk o lärk.Har kollat på alla bilder som jag tog på samma ställe men hittar inget bättre.Kollar nästa höst om de kommer tillbaka.Vore kul att hitta något ovanligt åxå i vår trädgård.Jag har hittat minst 30 arter på vår tomt.Blandad tomt med 13 olika trädarter.Och mossa där det ska vara gräs.Tack så länge Irene A

0

eva kaka

klas jaederfeldt

28 nov 2006 kl. 10:15

laven hör till korsenill-lavarna

0

Ännu en färgklick

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 10:20

Ja Anki, vacker och ser god ut. Heter ?

Bifogar en jag med.

Jag kallar den Älvan

0

Tinas små grå

Irene A

28 nov 2006 kl. 12:05

Det är ingen tvekan om att det är en mycket fin gräsmatta du har där.
Se till att ni ALDRIG, ALDRIG ger den konstgödsel, och klipp den inte för ofta, så kommer svampar, fibblor och andra örter att fortsätta trivas..

0

Lena M

28 nov 2006 kl. 12:38

Den lyste så grant i solen nu på fm. men vad för slags stubbsvamp det är vet jag inte. Förmodligen lönnstubbe, det stod två gamla träd alldeles bredvid. Tala gärna om vad de heter.

0

Tinas små grå

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 12:52

Du tror väl inte att vi
(miss)sköter vår gräsmatta? Vi har massor med örter, bl.a Backnejlika, Blodnäva och Liten fetknopp.Tyvärr ingen rödfibbla.

0

Tinas små grå

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 13:56

Hur kunde mitt förra inlägg bli så.
Ser ni andra en stor vit ruta när ni går in där ? Hur ta bort det?

0

Tinas små grå

Kristina i Lund

28 nov 2006 kl. 15:18

Du måste ha hållt enterknappen intryckt en lång stund. Det var riktigt spännande att rulla ner till slutet av inlägget! ;-)

0

färgklick Lena M

Bo E

28 nov 2006 kl. 15:35

Jag gissar att det är vinterskivling du hittat.

Äter du inte dem?

Jätteläckra och dessutom frosttåliga!

Växer på lövved så lönn kan stämma bra.
Brukar hitta dem på hägg och alm, men i år även på björk faktiskt!

0

färgklick Lena M

Lena M

28 nov 2006 kl. 15:54

Nej det har jag aldrig gjort, det är nog första gången jag ser dem isåfall. Men det vete sjutton om jag vågar testa någon fler stubbsvamp.

0

färgklick Lena M

klas jaederfeldt

28 nov 2006 kl. 16:03

den kan du äta lena, den säljs dessutom i affärerna under namnet Enoki, då ser dom inte likadana ut, dom odlas i rör för att fötterna skall bli långa. svampen är vinterskivling

0

färgklick Lena M

bo e

28 nov 2006 kl. 16:46

det är andra året jag äter dem och jag har inga frågetecken runt förväxlingssvamp.
man känner igen både svampen och växtsättet.
trevlig bekantskap!

när även klas gett din bild ett namn så kan du med lugn smaka dem, tycker jag.

0

Ännu en färgklick

Anki

28 nov 2006 kl. 16:55

Är det ingen som kan eller vill ge “min” färgklick ett namn? Bilden finns i en tråd en bit upp på listan.

0

Ännu en färgklick- Anki

Bo E

28 nov 2006 kl. 17:00

Tyvärr vet jag inte mycket om dylika krös- eller gelésvampar.

Men en helt underbart vacker färg har den ju!

Aldrig sett just de nyanserna, bara gult, brunt och violett.

Hur beskriver du färgen?

På min skärm är det mycket åt vinrött och man associerar till nånslags sammetsyta oxå...

fin i alla fall
hoppas nån med asterix hoppar in och ger den ett namn!

0

Ännu en färgklick

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 17:00

Vad sägs om Sockerkrös ?

0

Ännu en färgklick- Bo E och Tina

Anki

28 nov 2006 kl. 17:17

Färgen går som du säger åt vinrött och den verkar lite sammetsluden. Tycker bilden stämmer bra med verkligheten.
Jag tror inte på sockerkrös. Den har inte de här röda-vinröda färgerna.

0

Ännu en färgklick

Tina Nordberg

28 nov 2006 kl. 20:13

Nej, inte Sockerkrös.

0

Ännu en färgklick- Anki

Irene A

29 nov 2006 kl. 08:01

Jag tror att det är vårtplätt, Peniophora rufa. Om den växer på asp, borde det vara den.

0

Irene A

Anki

29 nov 2006 kl. 10:55

Jag var själv inne på vårtplätt, men hittar ingen bra bild på den. Bilden i Ryman/Holmåsen är den enda jag hittar förutom den som Alf Pallin hade i sitt inlägg den 19:e nov. Den ser ut som jag tycker att vårtplätt ska göra!
Substratet är dock troligen asp, så du har säkert rätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone