om det inte blir någon vinter utan vädret fortsätter som nu i flera månader med plus 5-12 grader dygnet runt och regn varannan dag. fortsätter kantareller och trattkanatareller att växa då? kan det rent hypotetiskt bli så att denna svampsäsong aldrig slutar utan följs av en ny direkt till nästa sommar ??
till slut orkar inte svamparna göra nya fruktkroppar, vad det gäller mycorrizasvamparna så stänger säkert träden av sockertillförsen till dessa, då dom inte under vinterhalvåret behöver byta till sig andra ämmnan och då orkar inte mykorr. svamparna göra nya fruktkroppar
ja för de svampar som är kompisar med träd, vad det gäller saprofyter, (äret dött organiskt material) så kan man kanske gissa att de behöver en viloperiod, det är jobbigt för mycelet att bygga fruktkroppar, och dessutom kanske dom tycker att det inte är så lämpligt att sprida sina sporer i fall dessa pga, frusen mark inte kan gro,
svampar är organismer som har till sin främsta uppgift att sprida sig, inte att hammna i våra magar
men klas, om nu temperaturen är över 0 hela tiden, vilket jag skrev. i min hypotes nämnde jag 5-12 graderplus.
om kantarellerna i fråga så lever i symbios med gran och icke lövträd så finns väl fotosyntesen där även under vintern. ok är medveten om att tillväxten för barrträd är minimal om vintern…
däremot verkar det ju som att soppar kräver en högre temperatur än kantareller och karl johan för att bilda fruktkroppar och växa, eller hur ?
givetvis per så kan det trots allt dyka upp enstaka kantareller ända till nästa höst, men svampen tjänar inget på det.och träden slutar att mata svampen.Nu e jag inte svamp, å heller inte så högt skolad som mykolog att jag kan svara helt på din ide. svamparna verkar dessutom känna av var de skall göra sina fruktkroppar eftersom samma mycel kan vid torka göra dem vid kärr , där dom inte skall torka bort, och vid extrem väta kommer frk, på ett torrare ställe. Pröva att ställa din fråga till Anders Dahlberg på Artdatabanken, han är mycelforskare
men om vi tar exemplet trattkantareller, lever dom i symbios med levande träd eller på döda växtrester. jar har i bland funnit trattkantareller som växer på trädstubbar och många gånger tycker jag att man finner de de största trattkantarellerna i anslutning till rishögar efter avverkningar. om det inte handlar om symbios här så borde de ju kunna fortsätta växa och poppa upp med nya fruktkroppar så länge temp och fuktighet är ok, eller ??
Om jag inte tar alldeles fel, så styrs trädens viloperiod av både temperaturen och ljuset. Det borde betyda att ju längre söderut de befinner sig, desto längre kan säsongen bli för deras mykorrhizaarter.
Det brukar också bli så att en höst som gett rikligt med trattkantareller under lång tid, följs av flera år med dålig tillgång på den arten…
irene a, tror du har fel om det med trattkantareller. det styrs enligt min mening mest av fuktighet och värme. 1998 var ett fantaastiskt trattkanterllår här i nordjylland likaså 1999.
2001 och 2002 var bägge bra. 2003 var katastrofalt beroende på torka. 2004 var bra, 2005 riktigt dåligt och år är det riktigt bra. verkar alltså som att din hypotes inte stämmer.
du ser ju ganska snabbt när de första små trattkantarellerna poppar upp i sugusti, blir det så regnfattigt så torker de bort. men nya kan så komma om det blir regn och någorlunda varmt senare på hösten, precis så har det varit i år.
sådant borde du väl veta som stjärnutmärkt, eller beter sig trattkantarellerna annorlunda i danmark än i sverige ?
ursökta, det var inte för att vara spydig, men jag tror och menar att det du skrev om dålig tillgång flera år efter ett bra år bara är en skröna !!!
Jag har inte utgett mig för att vara någon expert på växtfysiologi, men det är ett oomstritt faktum att träden är helt beroende av fotosyntesen - den som omsätter ljusenergin till socker och gör den tillgänglig för mykorrhizasvamparna. Vill du ha en mer vetenskaplig redogörelse kring detta kan du läsa här t.ex:
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktaskog/pdf98/S98-08.pdf
Och om du inte visste det, så kan jag även upplysa om att det är mycket stor skillnad på ljusmängden/dygn i Danmark och häruppe i Norrland så här års - så trattkantarellerna beter sig alldeles säkert på ett annat sätt i Danmark än de gör hos oss.
jodå irene a, jag vet synnerligen väl vad fotosyntes handlar om. likaså är jag bekant med skillnaden på ljustimmar i danmark och norra sverige under vinterhalvåret.
men det jag tycker är intressant här är det du skrev om att ett bra trattkantarell år ofta följs av flera dåliga, en skröna menar jag !
men än mer intressant tycker jag är om trattkantarellen är en mykorrhiza svamp eller om den också eller enbart lever på döda växtrester. detta har jag tagit upp i tidigare inlägg i den här tråden , men det kanske du har missat ?
Trattkantarellen bildar mykorrhiza med träd, närmare bestämt ektomykorrhiza. Det motsäger inte att svampen samtidigt är förnanedbrytare, för det är just deras förmåga att bryta ned och frigöra kväve och mineraler ur jorden, som träden tar del av, i utbyte mot kolhydraterna som fotosyntesen producerar.
irene a, följande länk verkar motsäga en del av det du säger.
http://www.wolsing.dk/biologi/opslag/e/ektomykorrhiza.html
vem har rätt du eller länken ifråga ?
väntar fortsatt på om du vill vidarutveckla det med att ett gott trattkantarellår oftast följs av flera dåliga.är det sant eller bara en skröna som du kör runt med här ?
Din länk har helt rätt i att mykorrhizasvamparna inte är nedbrytare på egen hand eller lever av nedbrytningsprodukterna, men den korta texten berättar naturligtvis inte allt.
Svamparna är viktiga i processen genom att de har ett nära samarbete med andra mikroorganismer som står för nedbrytningen.
När det gäller att trattkantarellerna vilar några år efter en rekordartad urladdning av fruktkroppar i ett skogsområde, kan jag naturligtvis inte övertyga dig, bara intyga att jag har hunnit uppleva det själv, flera gånger. Och det är inte bara trattkantareller som har uppträtt så.
helt riktigt irene a, du kan inte övertyga mig om det med att svamparna gör paus efter ett rekordår ! jag vidhåller att det är en skröna som du kör runt med och att det är faktorer som nederbörd och temperatur som styr.
sen är jag inte alls säker på att trattkantarellen är en mykorrhizasvamp, är du ? vilket eller vilka trädslag är den i så fall i symbios med ?
Det var värst vad du tjatar om skröna.. Det gäller i så fall lika mycket ditt påstående att det enbart är nederbörd och temperatur som styr.
Det är inget fel med att vara skeptisk, men för min del har jag alla fall valt att tro på vad forskarna har kommit fram till när det gäller att trattkantarellen är en mykorrhizasvamp. För min del får du tro vad du vill.
http://www.mycologia.org/cgi/reprint/96/3/498.pdf
Det är en amerikansk rapport, men den refererar även till tidigare europeiska undersökningar, där man hittills har kommit fram till följande värdträd:
bok, Fagus sylvatica
gran, Picea abies
tall, Pinus sylvestris
silvergran, Abies alba
ek, Quercus spp
Sen är det väl inte alldeles omöjligt att trattkantarellen kan ha hemliga förbindelser med andra träd, eller ett liv även utan beroende av några träd. Men det är i så fall något som hittills är okänt för vetenskapen.
irene a, nu är du väl ändå ute på hal is när du hävdar att det är en skröna när jag säger att svampar är beroende av nederbörd och temperatur !
givetvis ligger det något i den vetenskapliga rapport som du refererar till kring tratkantarellen som mykorrhizasvamp. jag har ändå svårt att köpa resonemanget helt då jag mycket ofta finner frattkantareller växandes direkt på döda organiska rester som stubbar och trädgrenar. och ofta finner man de allra största exemplaren tätt intill eller under rishögar från avverkningar. vidare sker det väldigt ofta att när man drar upp en trattkantarell med hela foten bevarad så sitter där längst ner lite gamla rester av biomassa i form av multnande ved.
per, du kan ju inte ha läst artikeln jag länkade till!
Där står nämligen precis det som du själv har observerat, att trattkantarellens mycel i hög grad föredrar att utvecklas i multnande vedrester (well-decayed, coarse, woody debris, förkortat CWD), och att detta var särskilt påtagligt i skogar där träden var yngre än 100 år.
Intressant disakussion om trattkantarellen!
Jag har oxå hittat trattkantarell på stubbar, ja ett bra ställe som jag upptäckte för några år sedan var ett mossbevuxet område, förmodligen en f.d. ängsmark med gles björkskog som växt igen med gran efter avverkning av björkarna. Björkstubbarna var så murkna att det i vissa fall t o m växte smågranskott på dem!
...och gott om trattkantareller alltså!
Men jag tolkade det p g a stubbarnas ålder och konsistens som var ett mellanting av ved och jord, att det var med gran som trattkantarellerna kommit dit.
Jag kan ha fel, och ingen kan tyvärr veta sanningen såvida man inte har varit där och hittat trattkantareller innan granarna kom dit förstås!
En och annan ungtall fanns det nog oxå i området.
...och massor av tjock grön mossa!
irene a, visst har jag läst den vetenskapliga rapport du länkade till. konstaterade ju att jag menar att den som ligger bakom rapporten enligt min mening har fel när han hävdar att trattkantarell är en mykorrhoziasvamp, och det i rapporten som du nu sätter fokus på visar ju att jag troligen har rätt.
per, på vilken punkt menar du att du har rätt?
Jag kan inte se att du ens har framfört någon teori om vad trattkantarellen livnär sig på och hur det går till.
Att den gärna växer i murken ved motsäger inte att det är en mykorrhizasvamp, däremot kan det indikera att mycelet är känsligt för uttorkning och därför har lättare för att överleva i murken ved, som är bättre på att lagra och bibehålla fukt än den omgivande marken. Det passar också bra in på observationerna i studien att trattkantarellerna inte hade valt murken ved som substrat lika ofta i gammal skog. Sådan skog är mer sluten och bättre på att bibehålla en fuktig miljö för svamparna.
Nu får ni vel ge er jag tyckar inte om personforfljelse i någon form..
Alle vet vell att den svamp vi ÄTER är frugtkroppen och den har sina olika tider på året Murklan om Våren sen dom andre i tur och orden OM VÄDRET VILL Trattkantarellen fortsätter inte hur länga som helst måste ha en vilo period
Grethe
grete, jag har aldrig hävdat att trattkantarellen bara fortsätter och fortsätter. jag har frågat om vad som händer ! och då slänger “svampexperten” irene a ur sig skrönan att efter ett bra trattkantarell år så vilar oftast svampen i fråga något eller några år ! är man “legitimerad” expert så borde man hålla sig för god för dylika skrönor !
per d!
Behov av att synas? Sade han som verkar vara född otrevlig. Fattar du inte att jag skojade om cyklar/cykler? Har du inget annat för dig under dygnet än att provocera, stryka medhårs för att inte få alla på dig ett tag, för att sedan åter ta fram dina sämsta sidor?
Om du snackar om behov av att synas kan du se vem som dominerar detta forum. Inte är det Bengt Sandh inte, per d är den som syns mest och står för de flesta otrevliga inläggen. Du har ju inte ens humor, hur orkar du detta eviga tjat, tjat, tjat och tjat. Ta en välförtjänt time-out, det är vad du och forumet skulle må bäst av.
nu får ni då sansa er ! jag startar en tråd där det diskuteras om trattkanterller och dess växtbetingelser ! så kommer den där sand och försöker göra sig lustig och framför åsikten att jag är född otrevlig och skall ta time out. sand, dina tankar där låter mer som censur och här snarare hemma i nordkorea eller på kuba. samma skola tycks även anki hylla !!
än en gång sand, skapa dig en egen tråd som du kan köra dina förmenta lustigheter i, och för min skull får du gärna göra det här, jag skall ikke blanda mig, det är du ikke värd !!
Absolut!
Sen tycker jag att alla har rätt att komma med antaganden som kan vara felaktiga vid närmare granskning!
Ingen är allvetande, inte ens på detta forum!
Det måste vi acceptera och inte hetsa upp oss så förskräckligt för.
Vuxna människor som diskuterar seriösa ämnen måste ju kumma hålla en kamratligare ton än att reta upp varandra, tycker jag.
vf, visa mig det du kallar personangrepp av mig ! är det någon som ägnar sig åt personangrepp här så är det bengt sandh som i en annan tråd kallat mig för “född otrevlig” det kallar jag personangrepp. jag kallar det inte personangrepp att hävda att irene a torgför en skröna !
Snälle per! Du verkar mycket kunnig och duktig när det gäller svamp och det har du visat vid åtskilliga tillfällen men måste det betyda att du använder dig av så mycket sarkasm och tillrättavisanden? Du vinner respekt från mig och alla andra om du tonar ner dig en aning. Du verkar ju få negativa vibbar så fort jag yttrar mig oavsett vad det handlar om.
Jag sträcker gärna ut min hand till dig om du lovar att vara lite vänligare mot folk som kanske vet mindre än du.
Per!
Gittan skrev ...“att per d har lite konstiga påhopp både här och där, vore roligt om han kunde komma med lite seriösa inslag utan tjafs”.
Det kallar du för personligt påhopp! Om du håller på så där så kommer jag snart med ett RIKTIGT personligt påhopp så att du en gång för alla får klart för dig vad det innebär. Jag bara väntar och ser…
Det slår mig som en blixt från en klar himmel att det dessutom var Kurre Hamrin som gav namn åt Kurreriskan. Att ta en s.k. kurrerisk innebar att man gjorde allt man kunde som forward att inte göra sig av med bollen till varken med- eller motspelare om man närmade sig motståndarnas mål.
Ja, det var härliga tider. Man kan ännu idag köpa den s.k. Juskowiackkorven på Borås Arena när motståndarbackarna tar en ofrivillig tur upp på läktaren. Mest sålde korvgubben när AIK var i Borås och mötte Elfsborg i Royal League. Det var stundtals kö hos honom som utgjordes av orangeklädda pojkar med fotbollsskor och nummer bak på tröjorna.
Problemet med underlaget på Borås Arena är att det inte växer någon svamp i konstgräset.
Lycka till med det Göran! Vi ska försöka att dra vårt strå till stacken, i vilken för övrigt champinjoner kan trivas om hästgödsel ingår.
För övrigt anser jag att det finns gott om svamp i Elfsborg: Karl-Johan Wiland, Karl-Johan Sjöberg, Karl-Johan Karlsson, Karl-Joakim Sjöhage och Karl-Jon Jönsson för att nämna några.
nej det kan det tydligen inte då mykorhoziasvamparna är beroende av fotosyntesen i träden och den är ju obefintlig hos lövträd under vintern men borde förekomma i någon omfattning hos barrträd. sedan återstår frågan om trattkantarell kan klara sig på enbart döda växtrester.
för övrigt vore det trevligt om “pajasen” bengt sand med anhang kunde lämna denna från början mycket seriösa tråd, eller börja ägna sig åt ämnet.
och till sist bengt, ditt tomma hot om personförföljelse mot mig gör dig knappast mer populär !!!!!
Du kontaktade aldrig tipset från Klas J då? Anders Dahlberg och fick mer information i denna intressanta fråga?
Och sedan…men vad jag förstod så var det du själv Per som började den otrevliga tonen i din egen tråd!
Titta och läs på inlägg nr 13 uppifrån, stycket som börjar med….“sådnat borde du väl”...som är ditt eget inlägg, där tror jag att forumets medlemmar har tagit illa vid sig med den tonen du anlägger där, det verkar vara självförvållat enligt min mening, hetsen mot dig.
nyfiken, nu får du väl ändå kamma luggen….jag ser knappast det jag skrev i inlägget du hänvisar till som speciellt stötande för någon ! för för att vara på den säkra sidan skrev jag till och med en liten ursäkt om att det inte var för att vara spydig….men det har du helt valt att förtiga.
tydligtvis är denna site fylld med dubbelmoraliserande, överkänsliga individer !
hanzzon, jag gjorde en ursäktande förklaring i samma inlägg i mening efter bara för att inget skulle missuppfattas. vet ju av erfarenhet att många här är fruktansvärt ömtåade. och hanzzon hade du bemödat dig om att läsa mitt förra inlägg lite nogrannare hade du förstått det hela från början !
Nä, nog är det pojkar alltid.
Kärring kommer väl av käring och syftar på honarter?
Dessa är då av motsatt kön och ofta, men inte alltid, förnuftiga.
Dock oftare svampbärare.. tror jag.
Och DÄR tror jag att surhetsgraden kan vara av betydande vikt. Helt oberoende av värme och ljus.
Eller kanske avsaknad av ljus och mycket fuktig värme är av vikt. Vet ej, jag har inte forskat i ämnet.
Ja, det är fredag och humöret på topp. Humorn = sjuk..
oui!
Jag vet inte vad som händer här men ett är säkert att har man varit borta ett tag så är per d igång igen, hur skulle det vara om han per uppger sitt rätta namn? Det skulle kanske bli en trevlig typ som inte beter sig hur som helst. Det finns många trevliga här som vågar stå upp med sitt namn.
kajsa maja, mitt riktiga namn är per d och det är lika riktigt som att du heter kajsa maja, tror dock inte att du heter maja i efternamn.
och en sak till, innan du börjar gnälla på mig så sätt dig in i vad saken gäller och vem som startade denna tråden och bedöm om det var seriöst.
nu har tråden ödelagts ett antal gånger senast om en diskussion kring käringar och kärringar.
sannerligen ett formum för ömtåade kärringar, med hanzzon som tydligen är bi…... med på ett hörn han med.
per d, jag är medveten om att jag var med om att kapa din tråd, men det var relativt sent i går kväll/natt och svarsfrekvensen låg på “john-Blund” nivå. Det blev så när “knallen” började hissa Ellos-laget. Men nu verkar alla vara på igång igen. Härligt!
Käringar och Kärringar, stör inte andra halvlek nu med massa jolmigt surr om nuttigheter hit och dit. Här tas inga fångar och dialogen är askul.
per d, ditt lilla, som det kändes, oavsiktliga “bi” gällande Hanzzon, i svaret till kajsa maja 15:55 dagens datum, vill jag gärna att du utvecklar.
Har ni inte kömmit igång än? Bra!Ligger ni på söta örat o gosar i sänghalmen? Ser mulet ut, men många varmgrader. En skogstur kanske.
Ikväll ska jag på julfest och tänker knåpa ihop ett rim. Ska ge en halmbock. Hoppas den inte hamnar i Gävle.
Ha en skön dag alla.
Morgan vad i h-vete menar du med att dra upp dina olika 6uella läggningar här på en sida där andra försöker diskutera svamp, synnerligen osmakligt och opassande.
om du undrar vad jag menade om hanzzon så var det helt enkelt att han var bisittare till alla kärringar som kritiserar mig här, ingen nämnd ingen glömd !
och bengt sand fortsätter sin förtalskampanj mot mig ser jag !!
vad har det med fjollor som plockar trattkantarell med sax att göra med din beskrvning på dina egna 6uella böjelser, morgan ?
fjollig = löjlig
fjolla = en löjlig person
fjollor = flera löjliga personer
visst är det löjligt att plocka trattkantarell med sax, eller ?
morgan, kan du inte finna något annat ställe att tala om dina 6uella böjelser på än här ??
Nu har jag varit och letat på ett “säkert trattkantarellställe” - det fanns inga där i år heller!
Trodde att det berodde på förra årets torka att det var så uselt då.
Nu är det alltså 2 år sedan man i princip kunde plocka “hur mycket som helst” på denna plats.
Är det då, som Irene antydde ovan, att de tagit viloår, eller kan det vara så illa att de försvunnit för gott?
Ingen avverkning eller annan åverkan har skett på platsen, däremot verkar det finnas gott om rådjur och älg och i närheten finns en vinterutfordring för dem.
Kan de äta så totalt rent att inga rester syns? För övrigt fanns de ju där för 2 år sedan oxå.
Som tur är fanns det en del trattkantareller på en skogsväg nån kilometer längre ned i skogen, och hä‘r var de orörda sen jag var där och plockade för sisådär 3 veckor sedan. Rådjuren borde väl ätit upp det jag lämnade då oxå?
har 10 olika ställen för trattkantareller och det har varit fyllt på samtliga i år i några månader nu. precis som i tidigare år då det varit bra förutsättningar temperatur och nederbördsmässigt. så tydligen är det bara i skrönorna från irene a som trattkantarellen tar en vilopaus…..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=594171&previousRenderType=6
intressant, läs vad michael k säger i slutet av artikeln. så har jag fått svar.och har han inteblivit felciterad så verkar det som att vissa andra här haft helt fel…...ingen nämnd, då vissa är så ömtåade !
...fast huruvida svampen poppar upp på samma ställe säger han ju ingenting om? Jag ögnade igenom texten bara, så jag kan ju ha missat något. Mina erfarenheter har dock varit att trattkantareller och “vanliga” har funnit på ungefär samma ställe. Dock inte exakt samma ställe från säsong till säsong.
Per - jag vet inte vart i Danmark du håller till. Men jag ska till Aalborg nästa vecka. Tror du det är bra med svamp även där? Isåfall packar jag med stövlarna. :)
eva k så här säger michael k i dn “Det är egentligen bara frost och snö som sätter stopp för svampen, säger Krikorev.”
men nog poppar den upppå ganska exkat samma ställe hela tiden år efter år men så kan ju en del ställen försvinna medan ny kommer till.
jag håller till i aalborg men svampen finns 20 resp 45 km från aalborg, skall vi ut och plocka ?
Ja, vad gäller mitt “försvunna” ställe så är det antingen som per d säger, de tar slut, eller som Irene säger, de tar en paus / viloår!
Vem som får rätt kan bara framtiden utvisa.
Nu håller jag tummarna att frosten inte lägger sig i “mina nya” svampjaktmarker till helgen!
nej bo, inte att de tar slut, men försvinner. mycelet dör väl helt enkelt en naturlig död någon gång eller försvinner beroende på miljöpåverkan avverkning eller förbuskning av skogen. även skogsbilvägar verkar vara ställen som är utsatta för att mycelet kan försvinna om vägarna körs sönder. har själv förlorat några riktigt bra ställen på det viset.
Det ställe som “försvunnit” har vare sig avverkats eller utsatts för några fordon. Bara älg, rådjur och en och annan svampplockare strövar där.
Jag tror att det är gammal betesmark som nu är beväxt med ungtall och några partier planterad gran.
Är rädd för att trattkantarellerna utgått av åldersskäl då...
Däremot har jag fortfarande ett fint ställe på en gammal timmerväg som håller på att växa igen med mossa och sly.
Där har inget fordon kört på många år tycks det. Däremot verkar det vara en ridstig och hästarna trampar ned en hel del trattkantareller, kantareller, taggsvamp och frostvaxing.
Det som växer i vägkanter och gamla hjulspår brukar stå kvar när jag “skördar”!
Ja. Det får vara hur det vill med det. Svampen finns ju och ibland hittar man den.
Igår fick jag höra att Blomkålssvampen minsann finns här uppe i norra delarna av landet också :) DET blir min utmaning nästa säsong.
Ja Per. Det vore himla trevligt att komma ut till skogs. Men, efter att ha talat med min kollega så kommer det att vara mörkt när jag är klar med mitt ärende :(
Jag är där bara 1 natt tyvärr.
Fast, om det är fint i Aalborg så återkommer jag säkert :)
Någon sevärdighet du kan rekommendera, fastän det är mörkt??
eva k, tja vad skall man rekomendera i alborg by nigth ?? budolfikirkens (domkyrkan) upplysta kupol sedd från obels plats samtisdigt som man lyssnar på klockspelet vid varje hel timma kan vara en upplevelse, speciellt om det är stjärnklart. annars tänker väl de flesta på jungfruannegade när man talar om aalborg när det är mörkt. kan garantera dig att något liknande inte finns i sverige !
Cicki - vaddå vispa?? :) Jag fattar inte.. men jag såg i någon tråd att “ni gjorde det” ..
Per - tack! Hoppas att det finns tid till strosning på stan. Då ska tvinga min kollega till det.
Men vad och var är Jungfru Anne Gade? Är det som Ströget i Köpenhamn?
(dit åkte jag från Malmö för 3v sedan, för att äta middag, otroligt korkat=dyrt, men kul)
Perkiles - kanske du hittar något här: http://www.visitaalborg.com
strög finns det här precis som i köpenhavn, en del av ströget här är så jungru anne gade som är en ca 200 m lång tvärgata till bispensgade ner mot limfjorden och som till 100 proc består av diskotek, barer, pubar och restauranger. det stora utbudet gör att priserna på mat vin och sprit där är otroligt låga !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.