jamen, vad är ditt rätta namn egentligen per d? Det är väl jättekul att Anabela hittar “kycklingben” eller “trattisar”. Eller ska vi alltid använda de latinska namnen? Hur kul tycker du att det vore att gå till tandläkaren som sa till dig att du har ett kariesangrepp distalt på 26 istället för att säga vad det egentligen innebar. Ska vi vispa lite?
cicki, anabela frågade om hon hittat trattkantareller, så fick hon veta att hon hittat gultrumpetsvamp. intill dess var det ordning och reda. så kommer morgan klampandes och säger att hon funnit “kycklingben”, något som här tidigare i år andvänts som benämning för trattkantarell. och så blir givetvis förvirringen total, eller hur. nej du får åka visp med morgan !
såg förresten att man har planer på att införa spöstraff för olydiga hundar i belgien….LOL
nu blev det förvirrat värre!
Tony S har identifierat svamparna på bilden och jag kan bara hålla med.
trattkantareller har ju grå åsar under hatten och gula “kycklingben”. Kolla in speciellt svampen längst till vänster på bild 1.
Ingen tvekan om att den är gulaktig och slät under hatten, eller hur?
Om några är tveksamma fall skulle det vara de på bild 2 för de har antydningar till åsar under hatten och är inte lika orange, tycker jag.
Kan de vara någon portugisisk variant av trattkantarell, eller är de oxå gulröd trumpet?
aha bo e, skall det vara så att hatten heter en sak och foten heter något helt annat. när man skall ut och plock kanterll så får man väl säga att jag skall ut och plocka “kycklingben” alltså sådana med gula ben och en “gul” kantarell hatt ovanpå”. hu vale, det blir bara värre och värre det här. kanske lika bra att enbart köra med latinska namn i fortsättningen !!
Oh Anabela, jag är så glad för din skull, jag vet ju att du har varit så ledsen för att du har saknat dina svenska svampställe efter att du flyttat.. Så många goda rätter du kan laga nu av alla goa svampar du hittar! Vi ser gärna fler bilder av portugisiska svampar förresten, det är spännande att se svampliv från andra länger.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.