0 644 visningar

22 svar

Frostvaxskivling??!

Nina A

26 nov 2006 kl. 14:46

Är dessa svampar frostvaxskivlingar?

Om det är det är jag riktigt glad!Då de är mina första :)

så, vad säger ni?
Ja eller Nej:D

0

Salasias

26 nov 2006 kl. 14:50

Ja…

Jag var ute i 5 timmar idag och hittade bar 2 st, som vanligt. Inte ens värt att värma stekpannan. Men de är urgoda!

0

Nina A

26 nov 2006 kl. 14:56

då ska jag värma pannanbums :D

0

Göran H

26 nov 2006 kl. 20:50

Det hoppas jag verkligen, för sådana du har på bilderna, har jag käkat idag.

0

Nina A

26 nov 2006 kl. 21:03

Hehe, jag med!
dom var utsökta!
verkar inte som den har någon förväxlingsbar vän i alla fall, och det tackar jag för!

0

Men Nina eller nån...

Salasias

26 nov 2006 kl. 21:19

Var hittade du så många? I Vilken typ av terräng? Här på Forumet + i någon bok, har jag läst att de växer i öppet lavbetäckt berg, men de enda fyra-fem jag hittat har växt i tät ungransskog. I tsor sett en och en…Var ska man leta?
Eller har jag bara inte fått upp ögonen för dem. De varierar ju oerhört i hattfärg…

0

Men Nina eller nån...

Göran H

26 nov 2006 kl. 21:34

Salasias, Frostvaxing jobbar ihop med Tall. Själv hittar jag mina när jag letar Trattkantareller.

0

Jaha, tall...

Salasias

26 nov 2006 kl. 22:01

..och jag hittade dem i ungransskog..
Nåja, jag får ställa om ögonen tror jag…
Idag var en av de två jag hittade helt olivgrön…
Tack!

0

Men Nina eller nån...

Nina A

26 nov 2006 kl. 22:43

Jag hittade mina i blandskog i Upplands Väsby, underlaget var bergigt, men jag tyckte mig inte se
så anmärkningsvärt mycket med lavar, utan det var mest olika mossor :)

Det fanns rätt mycket tallar omkring, men inte bara(man ser mycket löv i bakgrunden på svampbilderna)
Om du vill kan jag ta en bild i veckan och lägga upp här?

Lycka till!vet hur tröstlöst det kan kännas ibland:)

0

Men Nina eller nån...

Gunilla o Niklas

27 nov 2006 kl. 05:51

Hittade mängder i planterad tallskog idag, knappt någon mossa på marken ännu, bara barrförna.Men finns även i vår närblandskog, både i mossa och lavar.

0

Men Nina eller nån...

Bo E

27 nov 2006 kl. 15:31

Har i år hittat en hel del frostvaxing. Mest på gamla timmervägar i blandskog, så visst, tallar fanns nära.

För några år sedan hittade jag dem dock i gammal igenväxt åkermark med mest asp och gran. Kanske jag förbisåg nån liten tall då???

Hattfärgen är otroligt variabel! Det kan vara olivgrönt till brunsvart men även med gulröda nyanser. En vacker och dessutom god svamp.

Lycka till, hoppas den fortsätter gå till i det milda fina höstvädret!

0

Men Nina eller nån...

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 15:34

HÖST???? Jag trodde våren var kommen. Det känns så ändå.

0

Frostvaxskivling??! Japp

Eva K

27 nov 2006 kl. 15:40

Jag hittade mina i lite olika terräng, dock samtliga med det där gröna som liknar björnmossa..
Samt ganska “magert” i övrigt. Vid väg.

Kanske det kan vara en ledtråd?

0

Frostvaxskivling??! Japp

Bo E

27 nov 2006 kl. 15:52

Jag hittar de flesta vid vägkanter, i gamla hjulspår eller motionspår. Inte mycket mossa utan snarare gulnat gräs och fallna löv direkt på nedslitna ytor.
Då ungtall ofta växer på lite sandigare jordmån kanske det kan vara en ledtråd.

0

De här då?

Nina H, Sthlm norr

27 nov 2006 kl. 16:29

De här är de enda jag kan tänka mig är Frostvaxskivling. Växer i rikliga mängder under granar. Hittade en och annan tidigare i höstas, jag tycker de här är så bruna i foten???

0

De här då? Nope

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:33

Det där är… nåt annat!
Klubb…nånting tror jag.

Definitivt ngt annat iaf.

0

Nina H

Birgitta

27 nov 2006 kl. 17:19

Frostvaxingen är gul till orange inunder och har inte urnupna skivor

0

Nähä, Nina H...

Salasias

27 nov 2006 kl. 17:39

...de där ser jag ockås att det inte är frostvaxing, MEN, än en gång dyker den där upp som jag sett i tsuentals. OCH som jag frågat om i flera andra trådar. Om vi ändå kunde få ett besekd på vad det är. Den finns i mängder ju. Nu.

Frostvaxingen spikar jag på att den som någon sa “hal som en ål”, knappt at den går att dra upp ur mosan utan måste skäras loss. + den ljust citrongula undersidan och foten.

Jag har mentalt letat upp et tallområde dit jag ska gå på torsdag och kolla.

0

Nähä, Nina H...

Bo E

27 nov 2006 kl. 17:46

Bra beskrivning av Salasias och jag undrar oxå över dedär som Nina fångat på bild.

Det är inte frostvaxing, men växer i mängder under granar, ofta lite vid sidan av vägarna där man hittar frostvaxing.
Verkar föredra barrmattor framför djup mossa där trattkantarellerna smyger upp.

Har märkt att trattkantarellerna nu vid frostgränstemperaturer verkligen smyger upp och ibland ser det ut som om de ångrar sig och försöker krypa ned i mossan igen!

0

Haha Bo.

Gula

27 nov 2006 kl. 17:52

Hahahaa det där var också en bra beskrivning Bo!! Dom önskar nog dom kunde det!

0

De här då?

Cecilia

27 nov 2006 kl. 18:08

Är det strecknagelskivling? Den är ju förväxlingssvamp med en annan vaxing (sotvaxing enligt svampboken :-)) och har urnupna skivor. Vet inte om foten är så mörk på den.

0

De här då?

Joachim Krumlinde

27 nov 2006 kl. 18:41

Jag har föreslagit horngrå nagelskivling (Collybia asema eller butyracea) i en annan tråd. De är mycket vanliga just nu. Ingen känd matsvamp.

0

Tack Joachim..

Salasias

27 nov 2006 kl. 18:51

Det stämmer med C. asema (på rad två, de första två på denna sida:
http://images.google.com/images?hl=sv&q=Collybia+asema&btnG=Sök+bilder, men inte med C. butyracea…. De jag har sett i alla fall. Så då behöver jag inte känna att jag går miste om något ätbart i alla fall.Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone