Var hittade du så många? I Vilken typ av terräng? Här på Forumet + i någon bok, har jag läst att de växer i öppet lavbetäckt berg, men de enda fyra-fem jag hittat har växt i tät ungransskog. I tsor sett en och en…Var ska man leta?
Eller har jag bara inte fått upp ögonen för dem. De varierar ju oerhört i hattfärg…
Jag hittade mina i blandskog i Upplands Väsby, underlaget var bergigt, men jag tyckte mig inte se
så anmärkningsvärt mycket med lavar, utan det var mest olika mossor :)
Det fanns rätt mycket tallar omkring, men inte bara(man ser mycket löv i bakgrunden på svampbilderna)
Om du vill kan jag ta en bild i veckan och lägga upp här?
Lycka till!vet hur tröstlöst det kan kännas ibland:)
Har i år hittat en hel del frostvaxing. Mest på gamla timmervägar i blandskog, så visst, tallar fanns nära.
För några år sedan hittade jag dem dock i gammal igenväxt åkermark med mest asp och gran. Kanske jag förbisåg nån liten tall då???
Hattfärgen är otroligt variabel! Det kan vara olivgrönt till brunsvart men även med gulröda nyanser. En vacker och dessutom god svamp.
Lycka till, hoppas den fortsätter gå till i det milda fina höstvädret!
...de där ser jag ockås att det inte är frostvaxing, MEN, än en gång dyker den där upp som jag sett i tsuentals. OCH som jag frågat om i flera andra trådar. Om vi ändå kunde få ett besekd på vad det är. Den finns i mängder ju. Nu.
Frostvaxingen spikar jag på att den som någon sa “hal som en ål”, knappt at den går att dra upp ur mosan utan måste skäras loss. + den ljust citrongula undersidan och foten.
Jag har mentalt letat upp et tallområde dit jag ska gå på torsdag och kolla.
Bra beskrivning av Salasias och jag undrar oxå över dedär som Nina fångat på bild.
Det är inte frostvaxing, men växer i mängder under granar, ofta lite vid sidan av vägarna där man hittar frostvaxing.
Verkar föredra barrmattor framför djup mossa där trattkantarellerna smyger upp.
Har märkt att trattkantarellerna nu vid frostgränstemperaturer verkligen smyger upp och ibland ser det ut som om de ångrar sig och försöker krypa ned i mossan igen!
Det stämmer med C. asema (på rad två, de första två på denna sida:
http://images.google.com/images?hl=sv&q=Collybia+asema&btnG=Sök+bilder, men inte med C. butyracea…. De jag har sett i alla fall. Så då behöver jag inte känna att jag går miste om något ätbart i alla fall.Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.