0 1302 visningar

13 svar

Sjuka trattkantareller ?!

Christer W

29 sep 2004 kl. 14:49

Trattkantareller som aldrig torkar !

Vi har aldrig plockat så mycket Trattkantareller som i år.På nya traktorvägar inne i skogen som blivit till efter skogsröjning breder mattor av trattkantareller ut sig. (Sthlms skärgård) MEN.
När vi började rensa så fanns några enstaka exemplar ca 15 st som var lite svarta på hatten.
Min hustru ville att jag skulle kasta dessa. Men jag visste naturligtvis bättre. Resultatet har blivit att när vi lagt upp svamparna på tidningar för att torka så har fler och fler svampar blivit svarta. De svarta är nu efter nästan en vecka fortfarande blöta och sladdriga. Vi har nu kastat hundratals svampar som alla blivit svarta. Varje dag får vi rensa bort de “svarta”. Svamparna verkar inte torka. De verkar också sprida “sin sjukdom”. Tidningspappret blir konstant blött av de svarta svamparna.

Vem vet vad som händer ? En sjukdom? En epidemi? Rymdvirus ?
Någon som kan förklara ?

hälsn

/Christer W

0

Annika Eriksson

29 sep 2004 kl. 14:59

Släng rubbet. Det ska ta ca 24 timmar att torka svamp. Svamp är färskvara och ska hanteras som sådan. Neddbrytningsprocessen startar så snart man avlägsnat svampen från backen. De blir så småningom svarta och ska slängas. Generellt - att torka på tidningspapper är inte så bra metod det tar för lång tid. Dessutom måste man hela tiden byta ut papperet så fort det dragit åt sig fukt. Svampen ska helst vara torr på 24 timmar annars så riskerar man att bli dålig pga förruttnelsen.  Försök rigga någon form av galler istället, myggfönster med fläkt inunder, i pannrummet o dylika ställen.  Varmluftsugn funkar men inte vanlig ugn för då stannar fukten kvar i ugnen. Förväll svampen och frys in den istället om ni inte kan fixa någon bra torkanordning. Allra bäst är att införskaffa en elektrisk svamptork, typ Evermat. En bekväm investering som även kan användas till torkning av frukt, grönsker och blommor etc. Här där jag bor i Hälsingland så brukar frosten komma tidigt. Frostnupna trattisar blir även de svarta så då övergår vi til att frysa in i stället.

0

Erik K

29 sep 2004 kl. 17:47

Jag läste någonstans att trycksvärtan i tidningspapper får svampen att bli “sorig” och svart. Jag lägger dubbelt lager hushållspapper ovanpå tidningen, då klarar dom sig. Sedan använder jag en vanlig bordsfläkt som jag ställer en bit från svampbrickorna, då torkar dom på under ett dygn.

0

Marika

29 sep 2004 kl. 21:45

Jag råkade förra helgen ut för precis samma sak. Brukar torka trattisar på tidningar med två lager hushållspapper och gasa på värmegolvet under. Igår när jag plockade ihop svamparna från helgen fanns det vissa helt svarta (nästan som förkolnade) vilket jag aldrig sett förut. Jag tror inte att det är torkmetoden utan det känns som något annat, men vet ej vad? Svamparna var mycket fina när de plockades och jag tog hand om dem direkt efter hemkomst. Däremot var mina svarta helt torra precis som de med vanlig gråbrun färg.

0

Klas Jaederfeldt

30 sep 2004 kl. 00:24

lättast är att göra en ram , lika stor som din spishäll, klä ramen med myggnät, såttaa en distanskloss på ca 7.cm i varje hörn, ställ den på din spis, lägg på trattisarna eller vad du nu skall torka. om du har en gammal spis graderad till 6, sätt alla plattor på 1. nyare spis alla plattor 2 -3. svampen torkar i rekordfart

0

klas Jaederfeldt

30 sep 2004 kl. 00:28

fingrarna slant lite,

såttaa skall vara sätt

0

maggan

1 okt 2004 kl. 18:14

Jag har inte plockat några som blivit svarta när jag torkat dom men därimot var dom svarta och förkrymta i skogen foten var fortfarande fin. Allt detta hände på en vecka. Vi lämnade kvar dom minsta för att dom skulle få växa till sig men ack vad vi bedrog oss det såg ut som små kolbitar i skogen, är nyfiken på om det kan vara samma fel på dom vi hittade i skogen som du plockat.

0

Birgitta

1 okt 2004 kl. 23:48

Har upptäck samma sak här i Småland, men det var kruttorrt i skogen. En anledning kanske.

0

Mia

12 okt 2004 kl. 16:10

Deb slemmiga svampen är förmodligen slemmurkling. En bra svamplänk skickar jag här
http://www.nrm.se/kbo/svampbok/trattkant.html.se

0

Maria B

19 sep 2005 kl. 13:49

Plockade trattisar i Uppland igår, en del väldigt fina, en del ihopskrumpna och svarta, vissa dock med fin fot.
Det var hyffsat blött i backen så det beror nog inte på torka.
Konstigt..

0

Lena

27 sep 2005 kl. 09:50

Jag måste fråga en sak.
Torkas inom 24 tim?

Hur håller sig då den svamp som säljs på torg o i affärer som färskvara.

0

H-G

27 sep 2005 kl. 17:30

Svartnande trattkantareller:

Har torkat trattkantareller i många år, om man får några som är svarta sprider det sig till hela tidningen. Det kan även hoppa till nästa tidning. Svamparna blir inte helt fördärvade, men de blir betydligt mindre och får en kraftigare, besynnerlig smak.

Jag gissar lekmannamässigt på någon bakterie eller svamp som lever av dem. Alla svampar med svart på måste skoningslöst rensas ut och kastas enligt min mening för att rädda dem från vad jag här döper till “svartsot”.

0

Bo E-son

27 sep 2005 kl. 17:50

Usch…i mina hemtrakter har inga trattar dykt upp ännu.
Väntar på regn och håller tummarna för att de kommer som vanligt…utan svartsot!

Vem vet, det kanske inte alls är nyttigt att få i sig dessa svarta exemplar om de är drabbade av nån typ av snylting eller sjukdom?

0

Elisabeth B

28 sep 2005 kl. 20:42

har ni haft frost?
Torkar trattisar långsamt eller om de har frusit så kan de bli svarta och då kastar jag dem

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone