0 260 visningar

12 svar

torr vikt

skånska

27 nov 2006 kl. 09:01

Jag har nu vägt och torkat trattkantareller och vägt dem igen, och fått fram att 1 hg nyplockade ger 9-10 g torkade. Någon som får ngt annat?
Jag vet inte riktigt hur mkt av foten jag skall ta med, rensar ni bort foten på större ex?

0

pedal

27 nov 2006 kl. 09:09

Vi har torkat ca 50kg trattkantareller och har noterat att det blir kvar 8%. Alltså av 1kg färska blir det 80g torkat.

0

per d

27 nov 2006 kl. 09:21

det enda du skall ta bort av foten är de mm längst ner som har jord på sig !!!

0

Salasias

27 nov 2006 kl. 09:42

Jag kollade “omvänt” en gång..
50 g torkade är en liter = en liter torkade väger 50 g.

0

Tommy Olofsson

27 nov 2006 kl. 11:08

Jag har kollat många gånger och fått olika varje gång så det beror nog mycket på hur blöta de är!

0

skånska

28 nov 2006 kl. 09:07

Tack!
Jag har vägt upp 300 g trattkantareller i taget och lagt på tork, för att få många mätvärden och förhoppningsvis ett riktigare genomsnitt.
Jag har sett på lämningar i skogen att en del plockare ratar det mesta av trattkantarellfötterna, jag tänkte att det kanske är brukligt.

0

Fötterna..

Salasias

28 nov 2006 kl. 09:52

..av trattkantareller du hittar är efter rådjursbetning. Rådjur och älg äter mängder av trattisar… och de biter av så bara foten står kvar.

0

Fötterna..

per d

28 nov 2006 kl. 11:07

så sant salasalias, men det finns också fjollor och fjollar som plokcar trattkantareller med sax och endast klipper av hatten, har själv sett fjollerierna på nära håll !!

0

Fötterna..

v f

28 nov 2006 kl. 11:51

Jag har också sett en sådan “fjolla”, in action med en sax!

Men ofta ser man de gula fötterna på ställen som blivit liksom ojämnt “avverkade”, där en del fina svampexemplar till synes slumpmässigt lämnats kvar lite här och där. Då tror jag att det är rådjuren m fl som har varit framme.

0

Älgarna

Gunhild

28 nov 2006 kl. 20:26

här hos oss älskar älgen trattkantareller, glupska är dom också, det brukar bara vara en rund grop kvar dom har tagit en tugga av både svamp och annan växtlighet. Man brukar kunna känna lukten av älg på de ställen där trattkantarellerna växer.

0

Älgarna

Grethe F

28 nov 2006 kl. 20:42

Hur luktar Ålg?????????????? jag har sett deras visitkort jag glömmar aldrig min systers min då jag sa: här har varit en Älg, hur vet du det blev svaret visitkortet hun vilde inte tro att ett så stort djur hadde så små lämningar. Jag tyckar int eom sax i skogen det forstör återväcten.  Grethe

0

Fötterna..

Gittan

28 nov 2006 kl. 22:39

De enda fjollor jag har sett är de på svampguiden och per d är en!

0

Fötterna.. gittan

per d

29 nov 2006 kl. 12:52

aha gittan , det är därför du håller till här på svampguiden, du gillar fjollor, enda stället där du kan finna dem. LOL

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone