Hej Alla
När jag går i skogen räds jag varken fan eller trollen, Jag går glatt fram överallt.
Men, jag är jäkligt rädd att trampa i ett getingbo, det hände i höstas att jag klev fram över ett hygge, och plötsligt började det att surra, jag sprang för livet och sen hände inget mer.
Men vad gör man egentligen om man skulle trampa ner i ett jordgeting bo och hela svärmen ger sig på en?
Ska man ha cortison tabletter med sig i skogen?
Kan man springa ifrån en hel svärm?
Är det speciella tider de är ilskna?
Behöver jag egentligen vara orolig för det, ellet är det bara noja?
Denna rädsla kan få mig att hålla mig hemma , speciellt när det känns varmt och “surrigt” i skogen.
Hej, Om du är allergisk mot getingar ska du vara försiktig, och ha piller med dig. Det är inte så vanligt att någon annars blir allvarligt sjuk av deras stick. Det känns ju ordentligt.Springa ifrån ? Hur snabb är du ? De är snabba.Om man är rädd för något brukar oftast bästa medicinen vara att skaffa sig mer information om det.Lycka till.Låt inte kräken skrämma dig från skogen.
Möjligen ska man undvika att ta genvägar där man inte ser var man sätter fötterna.
Jag gör ofta som du, kliver fram över hyggen för att komma vidare.
Men jordgetingar har jag tackochlov aldrig råkat ut för attacker från.
Jag har däremot sett några ingångar till bon där de surrat runt men aldrig kommit i närheten av att trampa i dem.
Enda rådet är väl att tänka sig för och ta det lugnt när man sätter ner fötterna på okänd mark.
Honungsgrävling (Mellivora capensis) lever i Afrika ungefär i storlek med Grävling.Expert på att plundra bi o geting bon. Klättrar upp i träden o fixar käket.Du har tydligen gått miste om naturfilmen där mamman lärde sin unge hur man står emot de atakerande bina.Ett tufft liv.
Jorgetingar kan vara otrevliga om man råkar trampa i ett bo. Vid en svamptur med några grannar för många år sedan råkade grannens tonåriga dotter trampa i ett jordgetingbo. De svärmade upp och “anföll”, ja, “försvarade sig” kanske är bättre uttryckt, genom att sätta sig i flickans kläder och sticka där de kom åt. Ett tiotal stick blev det väl och getingarna ville inte släppa taget. Vi fick dra av kläderna och skaka och plocka… Eftersom vi inte visste om flickan var allergisk höll vi oss nära bilen - och det var tur. Snart började det klia och rodna (jag minns ej riktigt var). Det blev ett snabbt återtåg till bilen och raka vägen till akuten!
här kommer den.
http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/geting.htm
har jag någonsin sagt att det finns honung i ett getingbo ??????
http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar
Jag trampade i ett jordgetingbo när jag plockade hallon. Getingarna for bums på mig, jag rusade iväg men några getingar hann sätta sig på min arm, och där de satt sig stack de gång på gång.
Jag är allergisk och tar därför cetirizin dagl under allergisäsongen, det lär kunna effektivt förhindra uppkomsten av anafylaxi.
I af så hände inget väre än att min underarm svullnade upp som en stor squash =/
Jag var med om exakt samma grej som vf, när jag var och plockade blåbär. Av med jackan , som kryllade av getingar, med blåbärshinken i ena handen och viftande med jackan i den andra kutade jag så fort jag kunde. Blev ändå stucken av flera st.Är också allergisk, men det gick bara bra, men sen bytte jag ställe.Blev också huggormsbiten en gång, och det positiva med det var att jag blev av med min ormfobi. Underbenet svullnade upp jättemycket men grannfrun, som är sjuksköterska sa att det inte var nån fara, då jag visade bettet för henne dagen efter, eftersom jag inte hade några andra besvär.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.