0 4826 visningar

23 svar

jordgetingar

loppelisa

27 nov 2006 kl. 13:33

Hej Alla
När jag går i skogen räds jag varken fan eller trollen, Jag går glatt fram överallt.
Men, jag är jäkligt rädd att trampa i ett getingbo, det hände i höstas att jag klev fram över ett hygge, och plötsligt började det att surra, jag sprang för livet och sen hände inget mer.
Men vad gör man egentligen om man skulle trampa ner i ett jordgeting bo och hela svärmen ger sig på en?
Ska man ha cortison tabletter med sig i skogen?
Kan man springa ifrån en hel svärm?
Är det speciella tider de är ilskna?
Behöver jag egentligen vara orolig för det, ellet är det bara noja?

Denna rädsla kan få mig att hålla mig hemma , speciellt när det känns varmt och “surrigt” i skogen.

0

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 14:20

Hej, Om du är allergisk mot getingar ska du vara försiktig, och ha piller med dig. Det är inte så vanligt att någon annars blir allvarligt sjuk av deras stick. Det känns ju ordentligt.Springa ifrån ? Hur snabb är du ? De är snabba.Om man är rädd för något brukar oftast bästa medicinen vara att skaffa sig mer information om det.Lycka till.Låt inte kräken skrämma dig från skogen.

0

Bo E

27 nov 2006 kl. 14:40

Möjligen ska man undvika att ta genvägar där man inte ser var man sätter fötterna.

Jag gör ofta som du, kliver fram över hyggen för att komma vidare.

Men jordgetingar har jag tackochlov aldrig råkat ut för attacker från.
Jag har däremot sett några ingångar till bon där de surrat runt men aldrig kommit i närheten av att trampa i dem.

Enda rådet är väl att tänka sig för och ta det lugnt när man sätter ner fötterna på okänd mark.

0

Gunhild

27 nov 2006 kl. 15:01

getingar är inte alltid nere i jorden, deras bo kan också hänga i träden som det här på en smal björkkvist. Det är risk att man krockar med ett sånt om man går och spanar intensivt på marken.

0

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 15:09

De är inte alltid nere i jorden. Men jordgetingarna har sina bon i jorden.

0

Bo E

27 nov 2006 kl. 15:11

Är det räven, spillkråkan eller bivråken som plundrar deras bon ibland?

Har sett upprivna getingbon vid hålor i marken.

0

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 15:16

Vet att hackspettar o bivråk gör det. Tvivlar på räv. Kanske honungsgrävlingen som är här på semester?

0

Bo E

27 nov 2006 kl. 15:21

Vad är en “honungsgrävling”?
Letar grävlingen honung i getingbona?

Jo, bivråken hörs ju på namnet så att säga och hackspettarna misstänker jag.

Kanske är det de, räv och grävling flyr kanske efter något stick.

0

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 15:43

Honungsgrävling (Mellivora capensis) lever i Afrika ungefär i storlek med Grävling.Expert på att plundra bi o geting bon. Klättrar upp i träden o fixar käket.Du har tydligen gått miste om naturfilmen där mamman lärde sin unge hur man står emot de atakerande bina.Ett tufft liv.

0

Birgitta D

27 nov 2006 kl. 17:13

Jag har alltid Betapred (kortison)+Epipen (adrelaninspruta)med mig i skogen. Jag är superallergisk mot Getingstick som tur är har jag aldrig trampat i något bo.

0

Gula

27 nov 2006 kl. 17:30

Trots att man inte är allergisk kan man bli ordentligt sjuk om man får många getingstick. Ett eller två gör inte så mycket men om det kommer en ilsken svärm så är det en annan sak….

0

Karin Hedén

27 nov 2006 kl. 17:33

Jorgetingar kan vara otrevliga om man råkar trampa i ett bo. Vid en svamptur med några grannar för många år sedan råkade grannens tonåriga dotter trampa i ett jordgetingbo. De svärmade upp och “anföll”, ja, “försvarade sig” kanske är bättre uttryckt, genom att sätta sig i flickans kläder och sticka där de kom åt. Ett tiotal stick blev det väl och getingarna ville inte släppa taget. Vi fick dra av kläderna och skaka och plocka… Eftersom vi inte visste om flickan var allergisk höll vi oss nära bilen - och det var tur. Snart började det klia och rodna (jag minns ej riktigt var). Det blev ett snabbt återtåg till bilen och raka vägen till akuten!

0

Charina i Halland

27 nov 2006 kl. 19:04

Grävlingen äter getingarna o till viss del deras bon i jakten på larverna i cellerna.Räven gör det INTE.

0

Och nån honung....

Salasias

27 nov 2006 kl. 19:08

...lär det inte finnas i getingbon i alla fall. Getingar är ju rovdjur…

0

Och nån honung....

Charina

27 nov 2006 kl. 19:25

Jess, getingar är rovdjur. Har observerat detta vid ett flertal tillfällen vid min badplats uppe i skogen. De är skitsnabba!!

0

Och nån honung....

per d

27 nov 2006 kl. 19:54

salasias, det är bara getingbarnen som är “rovdjur” de matas med proteinrik kost medan vuxna getingar gillar sötsaker !

0

Tina Nordberg

27 nov 2006 kl. 20:30

Obs. det är honungsgrävlingen som inte finns i Sverige som äter honung.

0

Nä du, per d...

Salasias

27 nov 2006 kl. 21:06

...det är endast på sensommaren när ynglen är färdigmatade och samhället är upplöst som de vuxna blir förvirrade och hemlösa och börjar äta sötsaker inna de dör.
Och det finns ingen honung i ett getingbo…

0

Getingar

Gunhild

27 nov 2006 kl. 21:14

här kan ni läsa mer om getingar.
Jag blev en gång stucken ( mitt på skinkan)av en geting när jag gick framåtböjd och plockade hjortron det kändes som om nån skjutit på mig med pil. Inte kul alls.

0

Hoppsan länken

Gunhild

27 nov 2006 kl. 21:15

0

Nä du, per d...

per d

27 nov 2006 kl. 22:25

har jag någonsin sagt att det finns honung i ett getingbo ??????
http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar

0

v f

28 nov 2006 kl. 09:25

Jag trampade i ett jordgetingbo när jag plockade hallon. Getingarna for bums på mig, jag rusade iväg men några getingar hann sätta sig på min arm, och där de satt sig stack de gång på gång.
Jag är allergisk och tar därför cetirizin dagl under allergisäsongen, det lär kunna effektivt förhindra uppkomsten av anafylaxi.
I af så hände inget väre än att min underarm svullnade upp som en stor squash =/

0

Maya K. I.

28 nov 2006 kl. 12:21

Jag var med om exakt samma grej som vf,  när jag var och plockade blåbär. Av med jackan , som kryllade av getingar, med blåbärshinken i ena handen och viftande med jackan i den andra kutade jag så fort jag kunde. Blev ändå stucken av flera st.Är också allergisk, men det gick bara bra, men sen bytte jag ställe.Blev också huggormsbiten en gång, och det positiva med det var att jag blev av med min ormfobi. Underbenet svullnade upp jättemycket men grannfrun, som är sjuksköterska sa att det inte var nån fara, då jag visade bettet för henne dagen efter, eftersom jag inte hade några andra besvär.

0

Tomas Eriksson

5 jun 2017 kl. 20:33

Har läst någonstans att om man blir jagad av getingar så kan man testa att göra en 90 graders sväng då och då och på så sätt få getingarna att tappa bort dig. Vet inte om det stämmer dock.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone