0 270 visningar

8 svar

det här ...

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:38

vet jag inte vad det är.
Jag vet bara vad det INTE är.
Bild 1.

Bild 2. Vet inte riktigt om den smakade grön ärta, men den smakade inte äckligt. Vad är det?

0

Eva K

27 nov 2006 kl. 16:38

var en blunder..
bilder

0

det här ... Eva

Gunhild

27 nov 2006 kl. 21:22

vet inte jag heller, törs inte gissa, men undrar om du varit ute i dag och plockat. Har du barmark hos dig?

0

Birgitta F

27 nov 2006 kl. 21:31

Båda bilderna ser ut som rökslöjskivling som tagit lite stryk av väder och vind.

0

Bo E

28 nov 2006 kl. 14:24

Kan man av dessa bilder med säkerhet se om det är rökslöjskivling eller gifthätting?
Hur i så fall?
Jag blir inte riktigt klok på dem…

0

Birgitta F

28 nov 2006 kl. 19:17

Ett tips till Bo E . Om du hittar ett bestånd av det du tror är rökslöjskivling , ta då med ett gammalt ex hem eller prova helt enkelt dra fingrarna över sporpulvret. Man blir helt sotsvart på fingrarna , som om man tagit i aska.Bifogar också en länk till en bild på gifthättingen , den har dessutom en ring en bit ner på foten.
Precis som föränderlig tofsskivling , men gifthättingens är tunnare om jag inte missminner mig.

http://svampklubben.org/Galerina.marg.2b.sk.tx.jpg

0

Birgtta D

28 nov 2006 kl. 23:36

Hej är inte gifthättingens skivor bruna medan röksjöjskivlingens är blågrå? Har förstått att det finns oätliga svampar med blåaktiga skivor trodde de smakade illa. ALLA JAG TESTAT OCH DET ÄR EN LITEN BIT AV VARJE sk röksjöjskivlig hsr smakar råa ärtor eller någon frisk grönsa.Helt plötsligt undra jsg vågrajsg plocks dom igen Iga problen ned nagen tidigare

0

det här ... Gunhild

Eva K

29 nov 2006 kl. 13:47

Javisst, det där var i måndags.
Barmark hos mig!!
Hur har du det? Ligger det kvar någon snö hos dig?
Tänkte ta Lögdälva på fredag lunch..

0

det här ... Gunhild

Bo E

29 nov 2006 kl. 16:43

Tack för tips om gifthätting.
Ja de har bruna skivor och rökslöjskivlingen blågrå.

Problemet är när man hittar riktigt unga exemplar där skivorna är nånstans mellan gulvita och beigegrå.
Dessa exemplar kastar jag p g a min osäkerhet, men om man lärde sig dendär giftrackaren ordentligt så tror jag att det skulle kännas OK att tillvarata ALLA rökslöjskivlingar!

Jag tror det jag saknar är en studie av gifthättingen i verkliga livet!
Det borde väl inte vara omöjligt att hitta den. Men växer den överhuvudtaget allmänt så här års?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone