Ett tips till Bo E . Om du hittar ett bestånd av det du tror är rökslöjskivling , ta då med ett gammalt ex hem eller prova helt enkelt dra fingrarna över sporpulvret. Man blir helt sotsvart på fingrarna , som om man tagit i aska.Bifogar också en länk till en bild på gifthättingen , den har dessutom en ring en bit ner på foten.
Precis som föränderlig tofsskivling , men gifthättingens är tunnare om jag inte missminner mig.
http://svampklubben.org/Galerina.marg.2b.sk.tx.jpg
Hej är inte gifthättingens skivor bruna medan röksjöjskivlingens är blågrå? Har förstått att det finns oätliga svampar med blåaktiga skivor trodde de smakade illa. ALLA JAG TESTAT OCH DET ÄR EN LITEN BIT AV VARJE sk röksjöjskivlig hsr smakar råa ärtor eller någon frisk grönsa.Helt plötsligt undra jsg vågrajsg plocks dom igen Iga problen ned nagen tidigare
Tack för tips om gifthätting.
Ja de har bruna skivor och rökslöjskivlingen blågrå.
Problemet är när man hittar riktigt unga exemplar där skivorna är nånstans mellan gulvita och beigegrå.
Dessa exemplar kastar jag p g a min osäkerhet, men om man lärde sig dendär giftrackaren ordentligt så tror jag att det skulle kännas OK att tillvarata ALLA rökslöjskivlingar!
Jag tror det jag saknar är en studie av gifthättingen i verkliga livet!
Det borde väl inte vara omöjligt att hitta den. Men växer den överhuvudtaget allmänt så här års?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.