0 424 visningar

14 svar

St Amundön 1

Totte Gbg

27 nov 2006 kl. 20:30

Ute på Stora Amundön gjorde jag ett antal fynd idag men vet inte vad det är.

Här kommer de första bilderna.

Någon som kan hjälpa mig med vad detta är för svampar?

0

Joachim Krumlinde

27 nov 2006 kl. 20:47

Åtminstone de 2 understa bilderna ser ut att vara rosa rättikhätta (Mycena rosea)

0

Totte Gbg

27 nov 2006 kl. 20:59

ok tack,

förlag på svamp nr 2?

0

Totte

Gunhild

27 nov 2006 kl. 21:17

vilket vackert collage hur gör du?

0

Gunhild

Totte Gbg

27 nov 2006 kl. 21:19

Tack!
Jag använder mig utav Photoshop o gör collagen där

0

Irene A

28 nov 2006 kl. 07:53

Den första är en spindelskivling, som nog är svår att namnge utan närmare undersökning - men den påminner om silverspindling, Cortinarius urbicus. Den ska bl.a. ha en fruktliknande lukt.

0

Irene

Totte Gbg

28 nov 2006 kl. 10:21

Hej Irene

Jag plockade aldrig upp den o luktade utan lät den stå kvar, synd. Hur ser du att det är en spindelskivling?

0

Irene

Irene A

28 nov 2006 kl. 11:38

Att beskriva hur man känner igen en spindelskivling är inte så lätt, för de har vissa karaktärer gemensamma med andra släkten (bl.a. tråd- och fränskivlingar) men jag försöker i alla fall:

Spindlingar har ett spindelvävsliknande inre hylle mellan hattkanten och övre delen av foten (cortina). På utvuxna svampar syns det ibland som trådiga strimmor och ofta som på din bild, som en tilltryckt trådig zon en bit ner på foten.
De har mer eller mindre av ett yttre hylle, ett fintrådigt velum. I det här fallet ligger det kvar som en mjölkvit beläggning på hatten. Det brukar också bilda en beläggning på nedre delen av foten, men det kan vara ganska flyktigt hos en del arter.
Spindlingar kan ha mycket olika skivfärg, men de blir alltid bruna så småningom av sporerna. De är vanligen rostbruna (lite mörkare bruna färger förekommer också).
Skivorna är oftast mer eller mindre tydligt urnupna, och hos de flesta arter ganska tunna och täta. Det är de på svampen på bilden också, fast de ser tjocka och glesa ut genom att de har klibbat ihop sig.

0

Irene

Totte Gbg

28 nov 2006 kl. 12:25

ok tack Irene!

Det första jag tänkte på var flugsvamp, fråga mig inte varför, trodde det var hylleplättar på hatten…

Du menar även att hattens skivor har klibbat ihop, de är inte så grova i verkligheten? Intressant hade jag inte en aning om.
Hatten kanske var lite blöt men inte så värst, i övrigt såg svampen torr o fin ut o såg lite lagom mjukt luddig ut på foten.

Tittade lite på nätet på silverspindling, Cortinarius urbicus o tyckte inte att jag hittade något bra ex som stämde med denna, fötterna såg så tjocka o bulliga ut bla, den jag hittade var ju så rak, långsmal, kan det vara så olika eller har du fler förslag på vad det kan tänkas att vara?

0

Irene

Irene A

28 nov 2006 kl. 13:01

Jag tror du har rätt i att den är för spinkig för att vara silverspindling, men jag har inget bra förslag.

0

Irene

Totte Gbg

28 nov 2006 kl. 13:38

....då hoppas jag att fler kommer att ge förslag, jag har två collage till med svampar som jag fotade i går på St Amundön som ligger här o väntar på att skickas upp men tänkte att jag ser först vad jag får för svar på det jag redan lag ut. Tack ska du ha Irene!

0

Totte Gbg

28 nov 2006 kl. 17:21

Ingen som vet eller kan ge sig på en gissning???

0

Irene A

Totte Gbg

29 nov 2006 kl. 13:02

Tittade lite runt på nätet o fann denna spindlingen Cortinarius sp som kanske kan vara något, såg ganka lik ut den jag funnit, 
Men vad betyder sp?

http://helvella.org/mushrooms/ShadowLakeBog/20011110/1350_lg.html

0

Irene A

29 nov 2006 kl. 13:19

sp är en förkortning av species (art). Cortinarius sp. betyder att fotografen känner igen svampen som en spindelskivling men inte arten. Den tycker jag liknar en stinkspindling, och någon sådan hade du inte på din bild..

0

Irene A

Totte Gbg

29 nov 2006 kl. 14:18

Jaha det var bra att veta…
Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone