Att beskriva hur man känner igen en spindelskivling är inte så lätt, för de har vissa karaktärer gemensamma med andra släkten (bl.a. tråd- och fränskivlingar) men jag försöker i alla fall:
Spindlingar har ett spindelvävsliknande inre hylle mellan hattkanten och övre delen av foten (cortina). På utvuxna svampar syns det ibland som trådiga strimmor och ofta som på din bild, som en tilltryckt trådig zon en bit ner på foten.
De har mer eller mindre av ett yttre hylle, ett fintrådigt velum. I det här fallet ligger det kvar som en mjölkvit beläggning på hatten. Det brukar också bilda en beläggning på nedre delen av foten, men det kan vara ganska flyktigt hos en del arter.
Spindlingar kan ha mycket olika skivfärg, men de blir alltid bruna så småningom av sporerna. De är vanligen rostbruna (lite mörkare bruna färger förekommer också).
Skivorna är oftast mer eller mindre tydligt urnupna, och hos de flesta arter ganska tunna och täta. Det är de på svampen på bilden också, fast de ser tjocka och glesa ut genom att de har klibbat ihop sig.
ok tack Irene!
Det första jag tänkte på var flugsvamp, fråga mig inte varför, trodde det var hylleplättar på hatten…
Du menar även att hattens skivor har klibbat ihop, de är inte så grova i verkligheten? Intressant hade jag inte en aning om.
Hatten kanske var lite blöt men inte så värst, i övrigt såg svampen torr o fin ut o såg lite lagom mjukt luddig ut på foten.
Tittade lite på nätet på silverspindling, Cortinarius urbicus o tyckte inte att jag hittade något bra ex som stämde med denna, fötterna såg så tjocka o bulliga ut bla, den jag hittade var ju så rak, långsmal, kan det vara så olika eller har du fler förslag på vad det kan tänkas att vara?
....då hoppas jag att fler kommer att ge förslag, jag har två collage till med svampar som jag fotade i går på St Amundön som ligger här o väntar på att skickas upp men tänkte att jag ser först vad jag får för svar på det jag redan lag ut. Tack ska du ha Irene!
Tittade lite runt på nätet o fann denna spindlingen Cortinarius sp som kanske kan vara något, såg ganka lik ut den jag funnit,
Men vad betyder sp?
http://helvella.org/mushrooms/ShadowLakeBog/20011110/1350_lg.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.