Det vet vi på Svampguiden redan - här finns mer att läsa om det:
http://www.prevent.se/arbetsliv/artiklar/artikel.asp?id=2673
Det var många sanna för oss självklara påståenden i den artikeln. Jag har tänkt mycket själv under min skogspromenad i dag. Det är som att gå på utställning, helt gratis, och öppet året runt, kolla bara in min bild med björktickor, arrangerat av naturen själv. Vi har just nu -0, 2 och solen skiner.
Snygg bild, Gunhild!
Jag har beundrat alla dina fina bilder av tickor men började sedan fundera… Jag ser knappt nån ticka alls i skogarna här omkring; är det så att skogarna här är i bättre skick än “dina” skogar, tickorna tar ju kål på träden??!!
Kul att du gillar mina bilder gula, kameran finns alltid med mig.
Så här sent på säsongen finns det nästan bara vedlevande svampar att fotografera eftersom snön ligger kvar i skogen. I älvbranterna där jag ofta går är det delvis barmark och man kan hitta vinterskivling och vid gräskanterna också frostvaxing. Måste dock erkänna att jag är mycket svag för tickor som man kan hitta året runt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.