Ni som vandrar bland ädellövträd och hassel har ni hittat grå kantarell och kan lägga ut en bild på forumet? Jag har läst i Skogsstyrelsens Signalarter att den ska finnas i Skåne och på Öland och Gotland men även i Svealand och Götaland.
Jag har hittat grå kantarell för första gången i år.
Den växte i ganska täta grupper under hassel på lermark utan övrig undervegetation, bara bland gamla torra hassellöv.
Bra bild finns i databasen tycker jag.
Den hjälpte mig att identifiera dessa som var varken trattkantarell eller trumpetsvamp!
http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cinereus
Javisst!
klas bilder visar precis hur de växer!
Jag blir bara lite tveksam till detdär med rik mulljord för under de hasselbuskar (snarare “i hasselskogen”) jag fann dem var det ganska naken lera. Men lite mull blir det väl av åratals ansamling av hassellöven.
Platsen är en kulle vid Hjälmaren som en gång i tiden varit en ö i Litorinahavet. Ek, björk och hassel är de dominerande växterna där idag, och har förmodligen varit sedan urminnes tider.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.