0 248 visningar

6 svar

Grå kantarell

Gunhild

28 nov 2006 kl. 20:20

Ni som vandrar bland ädellövträd och hassel har ni hittat grå kantarell och kan lägga ut en bild på forumet? Jag har läst i Skogsstyrelsens Signalarter att den ska finnas i Skåne och på Öland och Gotland men även i Svealand och Götaland.

0

Bo E

28 nov 2006 kl. 20:43

Jag har hittat grå kantarell för första gången i år.
Den växte i ganska täta grupper under hassel på lermark utan övrig undervegetation, bara bland gamla torra hassellöv.

Bra bild finns i databasen tycker jag.
Den hjälpte mig att identifiera dessa som var varken trattkantarell eller trumpetsvamp!

http://svampguiden.com/art/visa/Craterellus_cinereus

0

Morgan

28 nov 2006 kl. 21:04

Gunhild!!

Ja det stämmer att det även finns lokaler i Svealand.
Min bror har hittat grå kantarell några gånger, tyvärr fotade jag inte dem och han vägrar berätta var han hittade dem.
Allt jag vet är att det var i Nyköpingstrakten.

0

Helena A

28 nov 2006 kl. 21:16

Jag har hittat i år utanför Malmköping i Sörmland.
De växte i täta hasselsnår.

0

Anita S

28 nov 2006 kl. 22:32

I Västra Götalands län och där i f d Skaraborgs län känner vi till ett 20-tal lokaler. Den växer med hassel och ädellövträd i rik mulljord tillsammans med sällsynta spindelskivlingar och andra rara arter.

0

bild

klas jaederfeldt

29 nov 2006 kl. 00:16

ok grå kantarell

0

bild

Bo E

29 nov 2006 kl. 16:53

Javisst!
klas bilder visar precis hur de växer!

Jag blir bara lite tveksam till detdär med rik mulljord för under de hasselbuskar (snarare “i hasselskogen”) jag fann dem var det ganska naken lera. Men lite mull blir det väl av åratals ansamling av hassellöven.

Platsen är en kulle vid Hjälmaren som en gång i tiden varit en ö i Litorinahavet. Ek, björk och hassel är de dominerande växterna där idag, och har förmodligen varit sedan urminnes tider.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone