0 236 visningar

10 svar

Blommande kubbar

Tina Nordberg

30 nov 2006 kl. 16:19

Dessa gula som jag tror är tickor hittade jag på en grankubbe i skogen.
De två ljusa arterna växte på slanor på marken i en tät mossig granskog.Blir blad om någon kan reda ut vad jag hittat.
Skulle de gula överleva om jag flyttar gubben, 2 km o har den i trädgården ? Det är väl ett naturbrott.

0

Tina Nordberg

30 nov 2006 kl. 16:28

Bilb 3 var visst för stor. Nu är det fixat.Krångel Maja jag.

0

Hans v E

30 nov 2006 kl. 19:46

Om det är tickor har de porer på undersidan. Annars är det skinn. Närmast ligger då raggskinn, som är gult, men det växer helst på björk och är raggludet. Så Irene kanske har något bättre förslag. Jag tror det överlever, åtminstone ett tag, i din trädgård.
Den andra är vintermussling.

0

Hans v E

Tina Nordberg

30 nov 2006 kl. 20:33

Den andra, menar du bild 2?
Har du något förslag på bild 3?
Eller menar du att de är samma art ?
Jag tror åxå att deb gula är skinn.
Tack så länge

0

Tina Nordberg

1 dec 2006 kl. 09:17

Kan någon säga om nr 1 är Raggskinn?

0

Irene A

1 dec 2006 kl. 09:47

Om nr 1 växer på gran, borde det vara blödskinn, Stereum sanguinolentum. Man kan testa att rispa eller gnugga på ytan och då blir det i så fall rött där. Blödskinnet behåller inte den gula färgen så länge, utan övergår så småningom i en tristare violettgrå färg.

En snarlik art som också blir röd i skador är brunskinn, Stereum gausapatum, men den växer nästan bara på ek, ibland bok.

Det finns ytterligare några liknande arter som inte “blöder”, men växer på lövved.

0

Tina Nordberg

1 dec 2006 kl. 13:44

Spännande Irene, jag får lov att åka dit och rispa. Är de vanliga ?

0

Hans v E

1 dec 2006 kl. 14:44

Har väl aldrig sett att blödskinn kan vara så där gult!
Den andra har jag ju redan svarat vintermussling på.

0

Tina Nordberg

1 dec 2006 kl. 14:46

Nej, inte jag heller. De är gråaktiga på alla bilder jag hittat.

0

Irene A

2 dec 2006 kl. 12:10

Håller med om att skinnsvampen är i gulaste laget och dessutom lite för slät för att vara blödskinn. Den påminner mer om raggskinn som Hans föreslog - men då är det inte gran som den växer på.

0

Tina Nordberg

3 dec 2006 kl. 19:28

De ändrar inte färg vid skrap eller brott. Var och tittade på dem idag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone