0 239 visningar

20 svar

Misslyckad svamp(o)tur

Bo Reyer

30 nov 2006 kl. 17:44

Jag gav mig ut tidigt i morse i förhoppningen att hitta massor av trattkantareller. Inte ens vid nio-tiden var det ljust nog i skogen för att att hitta några. Redan vid 8-tiden upptäckte jag 2 bilar som parkerats på en mötesplats, där jag aldrig tidigare sett en bil parkerad. Vid senare kontroll på nätet förstod jag att den ena var falskskyltad. Jag tyckte mig höra människor röra sig i skogen, och det hela började kännas obehagligt. Då kontaktade jag polisen och gav mig hemåt. Inget ont som inte har något gott med sig. På hemvägen hittade jag årets första blomkålssvamp!

0

Tina Nordberg

30 nov 2006 kl. 17:48

Grattis. Den som väntar på nå`t gott….......
Vad hade de där skummisarna för sig då månne?

0

Birgitta D

30 nov 2006 kl. 18:26

Blomkålssvamp nu. I vilket skickt var den? Grattis i alla fall.

0

Bo Reyer

30 nov 2006 kl. 19:11

Blomkålssvampen var inte särskilt stor, men i bra skick. Dessutom växte den inte alldeles invid en stor tall vilket jag är van med. Denna växte vid en traktorväg med nedmejade småtallar samt granar.

0

skånska

30 nov 2006 kl. 22:50

Jag hittade också en blomkålssvamp idag! Inte heller den var stor, men ljus och fin. Den växte invid en tallstubbe.

0

hanzzon

30 nov 2006 kl. 23:53

vart var du bo?
mvh

0

Göran H

30 nov 2006 kl. 23:56

Hanzzon, om du inte får nå´t svar av Bo Reyer kan du få en kvalificerad gissning av mig.: Örebro eller Sala.

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 00:07

sala visste jag redan.  :)
jag ville veta var i sala han befunnit sig.
mvh

0

Göran H

1 dec 2006 kl. 00:15

På stadshotellet tror jag.
Fast jag är ju bara skitavis för hans Blomkålssvamp. Sista november !!! Sjukt. Har själv snott runt varje tallskrälle i mina trakter i flera månader utan att hitta en enda. Bah !!

0

Helena A

1 dec 2006 kl. 07:42

Du behöver inte känna dej ensam Göran H.
Jag brukar hitta flera varje säsong utom denna. Verkar som alla utom jag hittat dom. Inte en blomkålssvamp i sikte på hela hösten.

0

Bo R

Lena M

1 dec 2006 kl. 07:54

Det är otroligt, såg att det var någon mer som hittat blomkålssvamp, nu. Det är bara att gratulera !

0

Bo R

skånska

1 dec 2006 kl. 08:50

Ja, jag blev mkt förvånad när jag fick syn på den! Trodde absolut att blomkålssvamp gick i “vintervila” när det varit minusgrader, som det var här 1-3 november.

0

Bo Reyer

1 dec 2006 kl. 11:18

hanzzon! Jag var ute på stadsskogen. Lite närmare bestämt på vänster sida av vägen. Om du fortfarande inte har listat ut var, så får du ytterligare en ledtråd: Strax före grusvägen med vägbom som leder till skjutbanan. I helgen ska jag kolla en gammal tall vid mellandammen vid vilken jag flera år i rad hittat dessa godingar, dessvärre inte i år. Det sista som överger människan är hoppet.
Ha en trevlig helg!

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 11:42

bo, där är jag dagligen och går med hunden. attans att jag missat blomkålssvampen.  :)
det är ofta skumma bilar däromkring tycker jag.
mvh

0

Bo Reyer

1 dec 2006 kl. 12:07

hanzzon! Känner du även till den gamla tallen vid mellandammen i vars omedelbara närhet det växer otaliga “rödgula”? De som rådjuren inte tar, tar jag.

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 12:28

den tallen har jag nog tyvärr missat.
vart står den?  :)
mvh

0

Bo Reyer

1 dec 2006 kl. 12:37

hanzzon! Glöm det. Jag skulle aldrig avslöja det exakta läget för någon, men vi kanske möts i närheten i helgen då du är i full färd att kolla varenda tall i området. - Kolla nordsidan av tallstammen!

0

Jag är mest nyfiken på...

Salasias

1 dec 2006 kl. 12:41

...hur du kunde kolla på nätet att bilen var falskskyltad….

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 12:47

0

Bo Reyer

1 dec 2006 kl. 14:03

Den falskskyltade bilens reg.nr hörde till en ford focus som hämtades ut i Nyköping för en vecka sedan. Efter telefonkontakt med ägarna kunde jag konstatera att både bil och reg.skyltar fanns kvar. Bilen ifråga var en ljusgrå Mitsubishi av van-typ. Hur kunde denna ha samma reg.nr. som ovanstående???

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 14:27

har du sett för mycket på snoken (tv serie) bosse?  :)
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone