0 993 visningar

54 svar

växer som tusan

hanzzon

30 nov 2006 kl. 23:36

svar på orginalfrågan.
ja. svamparna fortsätter att växa.
mvh

0

hanzzon

30 nov 2006 kl. 23:38

blev väldigt konstigt detta.
men detta svar skall vara under:
vad händer?....
mvh

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 00:05

så länge värmen fortsätter, så fortsätter svampen att växa.

0

per d

1 dec 2006 kl. 01:56

inte enligt vad irene a har förklarat för mig, se ursprungstrådens början och mitt senaste inlägg efter alla bent sands tramserier.

0

markita

1 dec 2006 kl. 09:29

Men kan man inte tänka sig att den här långa svampsäsongen skulle “utarma” svampmycelet?

Champinjoner är ju inte mykorrhizabildande, men dock svampar. Är det någon här som vet hur de beter sig i odling? Kan man få mycelet att oavbrutet producera fruktkroppar gm att tillhandahålla rätt temperatur och fuktighet?

0

per d

1 dec 2006 kl. 10:03

i en hobbyodling kan man det inte, efter några veckor slutade mina champinjoner att komma när jag provade för många år sedan. vad det berodde på tänkte jag inte vidare på. antingen blev väl mycelet utmattat eller tog dess näring i form av hästgödsel slut.men många champinjoner blev det, men också många flugor…...

0

markita

1 dec 2006 kl. 11:48

Man måste kanske kontinuerligt tillsätta någotslags väl avvägt näringssubstrat?

Kanske kan isf trattkantarellerna fortsätta att “bära frukt” så länge som de kan få socker från de träd de är knutna till, om de har tillgång till CWO och rätt temp & fuktighet. Träden har väl en “sockerreserv” som inte tar slut bums när fotosyntetiseringen upphör vid lövfällningen? 

0

klas jaederfeldt

1 dec 2006 kl. 12:09

något konstigt är det me träden i år, dom vill inte tappa alla löv, jag går och väntar på att få räfsa klart

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 12:21

jag plockade massor av kantareller och trattkantareller igår. de växer och frodas minsann. och mina päronträd har fått nya gröna blad i toppen.
äppelträden har kvar sina blad.
ekarna har precis släppt sina sista.
mvh

0

hanzzon

1 dec 2006 kl. 12:24

i ett inslag på lokaltv igår, berättade man om och visade syrénbuskar som knoppat sig, som om en vecka skulle vara gröna och fina.
mvh

0

Gittan

1 dec 2006 kl. 13:58

Ur led är tiden. Jag har blommande jordgubbar och penséer (i Skaraborg).

0

Lena M

1 dec 2006 kl. 14:01

Här hos mig ( Gästrikland ) har jag en gul ros som blommar och ett par penseer samt att fågelsång kan höras. ???

0

Eva K

1 dec 2006 kl. 14:05

Ja, det är något annorlunda klimat. Min kollega i stockholm berättade att nåt träd på tomten börjat knoppa igen.

Räfsa klart?.. jag hann inte klippa gräset innan frosten och snön, sedan blev det töa och då var det för blött. Gräset får förbli långt och löven får ligga kvar på marken till våren.
Förresten funkade inte gräsklipparn..kom jag på.

Förövrigt kan jag bjuda på frusen svamp efter min lunchpromenad idag. Så här på en fredag.. Se ny länk..

0

Tina Nordberg

1 dec 2006 kl. 14:14

Bekymra er inte för räfsningen. Löven behövs för gräsmattan. Tänk på kretsloppet. Maskarna tar hand om en hel del löv.Man ska väl inte svälta ut dem. Ta räfsningen till våren, då känns det skönt att komma ut. På hösten känns det som ett måste, det har vi nog av ändå.Ge naturen sitt o må gott.

0

växer som tusan TINA

Eva K

1 dec 2006 kl. 14:35

Tack Tina!
Det där behövde jag. Min syster är också bra på att mildra dåligt samvete.. “ta ne ti vårn me mulchern, he tyck gräse om”
:)
Jag, mitt våp, oroar mig för vad grannarna tycker. Dom har så prydliga tomter.

Men nu oroar jag mig inte längre. Snart kommer ju snön och gömmer det hela ändå.

0

Birgitta D

3 dec 2006 kl. 12:11

Bra Tina på hösten är det bara svampplockning och skogen som är måsten

0

växer som tusan TINA

Charina i Halland

3 dec 2006 kl. 14:38

Skit i grannarna, det gör jag ;))

0

hanzzon

3 dec 2006 kl. 15:48

upptäckte idag att våra vinbärsbuskar har fullt med knoppar.
mvh

0

Tina Nordberg

3 dec 2006 kl. 19:52

Härligt simma lungt. Jag fick ett passande tips av Irene, det kanske ni såg. Hon skrev att min gräsmatta var en naturtillgång.Och den ska inte gödslas o inte klippas för ofta. Det gör åxå gott i samvetet.Lovar att löven ligger kvar.

0

per d

3 dec 2006 kl. 21:30

visst, gräsmattan skall inte befrias från löv om man älskar mögel och mossa !

0

Bengt Sandh

3 dec 2006 kl. 22:11

Per d m.fl.: Bli vän med mossa och löv!

Många tror att gräset är dött när mossan täcker gräset. Så är det inte. Gräset bidar sin tid i skydd av mossan. Det är nämligen så att när temperaturen i marken sjunker under 10 grader slutar gräset att växa. Mossan däremot har sin bästa tid under den fuktiga hösten och växer nästan ner till 0-punkten. Om man då klippt gräset kort kommer mossan att täcka grässtubben och det kan tyckas som om gräset var dött.

När våren kommer och marken värms upp kommer gräset att börja växa och täcker snart mossan. När man klipper första gången klipps även mossan bort och andelen mossa i gräsmattan under den varma delen av året blir beroende av ljus, vatten och växtnäring.

Ljuset först. Under träd och vid norrgavlar av hus är det nästan omöjligt att hålla mossan i schack och lyckas man så blir det ändå ingen gräs eftersom det är för skuggigt. Jämför marktäckningen i en skuggig barrskog.

Om ljuset är OK så hänger det på vatten och framför allt på växtnäring. Om man gödslar gräsmattan får man hur mycket gräs som helst och får klippa ofta.

0

per d

Nina A

3 dec 2006 kl. 22:25

Förstår egentligen inte den prydlighetsmanin som verkar drabba alla med trädgård.
Måste alla trädgårdar ha perfekt gräsmatta och perfekt utplacerade blommor?

Skulle jag ha en liten gräsplätt skulle jag odla det med saker mina vänner smådjuren gillar.

Varför ska inte mossa få finnas?
och löven blir ju uppätna av lyckliga daggmaskar?

0

Göran H

3 dec 2006 kl. 23:08

Lysande Bengt, du verkar ju veta hur det här med gräsväxt funkar. Kan du inte tipsa dina gulklädda polare i Borås också, då kanske vi skulle slippa spela
viktiga fotbollsmatcher på vedervärdigt plastunderlag. Eller är det måhända fel växtzon för gräs där nere?

0

Bengt Sandh

3 dec 2006 kl. 23:23

Ja Göran, så är det. Så bedrövligt underlag som Ryavallen har presenterat tidig vår och sen höst i alla år gjorde valet enkelt att lägga konstgräs på Borås Arena. Jag lovar, det är överlägset ett lerigt Råsunda, en lerig och tuvig Örjans Vall o.s.v. Du såg väl hur höstplanerna såg ut i slutet, t.ex. när AIK spelade på Nya Ullevi mot GAIS. Det var parodi på fotboll och det var INTE lagens fel…

Jag trodde inte på konstgräs förut men nu vet jag bättre. Det är ALLTID jämnt och fint oavsett väder och årstid och utgör ett fullgott underlag hela året. Nej alla ni som förordar äkta gräs, det fungerar inte från västkusten och uppåt så länge klimatet är som det är. Vem kan på allvar tycka att det är bättre sportsliga förutsättningar att spela fotboll på en leråker än att spela på konstgräs? Jag förstår det i alla fall inte.

0

Göran H

3 dec 2006 kl. 23:36

Jag har inte spelat på de nya typerna av “plastplaner” så jag skall nog vara lite försiktig i mina uttalanden. Men jag kommer ihåg de tidiga experimenten, med brännskador på hud vid glidtacklingar och söndervridna led- och korsband på grund av dobbar som fastnade i plast-turfen.

Nu känns det som om vi tenderar att kapa en tråd igen med vårt fotbollssnack. Bäst vi vilar och ev. öppnar en egen d:o vid lämpligt tillfälle.

För övrigt så anser jag att Henry Larsson var en hygglig lirare. Inte som “Mona-Lisa” men ändå.

0

Bengt Sandh

3 dec 2006 kl. 23:45

Håller med dig Göran, fotbollssnack hör inte hemma här. Bara ett enda litet tiillägg: Den nya generationens konstgräs är överlägset det du pratar om. Elfsborgs trupp har tränat hela året på konstgräset och har i princip varit skadefria under säsongen. Ett medicinskt mer rätt underlag finns inte enligt experterna. Om c:a 10 år tror jag att konstgräs är det enda som gäller på våra breddgrader. Nog om fotboll men det var trevligt att tjöta lite om annat än svamp.

God natt!

0

Göran H

4 dec 2006 kl. 00:05

God Natt, Bengt

0

per d

4 dec 2006 kl. 06:53

bengt, det är nog bara plastgräset på din postorderarena som slutar växa vid under 10 grader ! här fortsätter gräset att växa ner till runt 5 grader !

0

Bengt Sandh

4 dec 2006 kl. 12:10

Per d, om “ditt” gräs växer ner till runt 5 plusgrader så skulle jag vilja att du refererar till någon litteratur som visar att du har rätt. Det är allmänt känt att gränsen går vid plus 10 grader.

0

per d

4 dec 2006 kl. 13:04

bengt, för dem som är någorlunda insatta i växter och trädgårdskötsel har det alltid varit allmänt kännt att gränsen för grästillväxt ligger vid 4-5 grader.
se kapitel 6 paragraf 12.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Remisser/L%20101/Konsekvensanalys%20av%20reglers%20effekter%20f%C3%B6r%20sm%C3%A5%20f%C3%B6retags%20villkor%20slutlig.pdf

men visst är det så bengt att plastgräs, som du älskar, växer först vid 10 grader !!

0

Bengt Sandh

4 dec 2006 kl. 13:24

Per, jag älskar fotboll, det är därför jag har tagit ställning för plastgräs inom det klimatområde där gräsplaner inte innehåller gräs utan lera, gropar, tuvor, vatten och jord under tidig vår och sen höst. Tyvärr erkänner inte naturgräsförespråkarna att planerna från norra Skåne och uppåt i landet inte håller måttet under nämnda tid.

Jag föredrar också naturgräs men det är under förutsättning att planerna är i gräsligt bra skick.

0

Bengt Sandh

4 dec 2006 kl. 13:28

per d, länken du refererar till finns inte!

0

växer som tusan, bengt

per d

4 dec 2006 kl. 13:38

jodå, den finns visst ! men googla på grästillväxt och scrolla ner till pdf dokumentet från djurskyddsmyndigheten så finns det där.

0

växer som tusan fotboll off topic

per d

4 dec 2006 kl. 13:52

bengt, men i takt med klimatförändringen kan det ju vara att behovet av plastmattor minskar. sen är du ju som så att man i såvöl danmark som sverige tycks ha en förkärlek för att spela fotboll när de naturliga förutsättningarna är som sämst, se royal leauge bl a. finland kör sin säsong när planerna är som bäst, dvs senvår sommar och tidig höst.
ett annat dilemma är ju attfotbollsplaner används till kocerter och annat ovidkommande. se idrottsparken i köpenhamn, danmarks national arena. den planen minner mycket sällan om något som har med gräs att göra ! gräsplanen i aalborg däremot minner fortfarande om en golffairway i sydspanien.

0

Bengt Sandh

4 dec 2006 kl. 14:03

Per, jag hittar inte din referens som säger att grästillväxt sker vid temperaturer från +10 ner till +5 grader. Dessutom talar vi väl om trädgårdsgräsmattor, eller hur? Den typen av gräs växer inte, enligt vad jag har lärt mig, vid temperaturer som understiger +10 grader.

Enligt Lantmännen/Granngårdens hemsida växer inte gräset under +9 grader men de kanske inte kan det här bättre än jag…

0

per d

4 dec 2006 kl. 14:14

bengt om du inte finner min referens till grästillväxt så kan du antingen inte hantera din dator eller så är du dyslektiker, eller så vill du helt enkelt inte finna det !

0

Bengt Sandh

4 dec 2006 kl. 14:26

Jag är dålig på datorer, är dyslektiker och vill inte hitta din referens. Jag gjorde i alla fall ett gott försök samtidigt som jag konstaterar att du är precis lika otrevlig som vanligt. I min dyslexi finner jag inte ord för vad jag anser om ditt sätt att ständigt bemöta i dina ögon okunnigt folk med en arrogans som jag inte trodde fanns. Har du några vänner så ska du vara glad!

FÖRSVINN FRÅN FORUMET OM DU INTE I FORTSÄTTNINGEN ANVÄNDER EN ANNAN TON!

0

per d

4 dec 2006 kl. 14:30

men så bra bengt, då hade jag ju helt rätt i mina antagande att du bla inte ville finna min länk ! tror faktiskt min dotter på 8 år hade kunnat finna länken utifrån de informationer jag gav dig !

0

Gittan

4 dec 2006 kl. 15:58

Jag jobbar inom växt- och trädgårdsbranschen och har också fått lära mig att gräset växer ner till +10 grader medan däremot mossan växer så länge det är mildare än 5 grader.
Har också fått lära att inte klippa ned växter eller kratta löv förrän till våren.
Har per d nya rön på det området?

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 16:04

Hej!

Jag bor i Örebro stad och här far de kommunala gräsklipparna och lövräfsarna runt som vesslor fast det är under +10 grader och gräsmattorna börjar se ut som leråkrar.

Har aldrig tyckt det verkar klokt, utan verkar mer vara för att de ska ha full sysselsättning innan snöröjningen tar vid, eller hur Gittan?

0

Gula

4 dec 2006 kl. 16:05

I pers länk står det faktiskt att det växer till +-4 grader. Och har man bara två lövträd så kan man väl kratta när man tycker. Men har man många och gräsmattan ser ut som en lövmatta så ska man kratta bort det mesta, under löven mår inte gräset bra, det bildas mögel och gräset får inte luft.

0

växer som tusan-Gittan

Karin Z

4 dec 2006 kl. 16:19

Hej och hopp.
Per d grundar inte sina påståenden i detta fall på fakta från trädgårdssiter utan på fakta som står på djurskyddsmyndighetens sida.

Följande står i samband med hur hästar ska beredas skydd till vintern, ligghall bla: “Bygger på SMHI:s statistik över medeltemperaturer,
motsvarar ungefär tidigare gräns för grästillväxt(+4°C)”.

Sedan är det väl helt upp till var och en att avgöra om det är rätt fakta. Själv litar jag inte på fakta som presenteras på detta sätt. Fakta om temp för grästillväxt som presenteras på en sida om djurskydd…
Kanske har jag kunnat tänka på saken om det har funnits en referens till var de har fått uppgiften ifrån men det finns inte ens det.

Men som sagt, det är upp till var och en att lita på uppgiften eller inte.

0

Gittan

4 dec 2006 kl. 16:34

Jag tror precis som du Bo att det är någon sorts utfyllnad när det inte finns anledning till snöplogning. Här är också geggigt i parkerna så man knappt kan ta sig fram och så länge maskarna finns kvar (man vet inte hur länge)så tycker jag att de kan göra det jobbet, det tillför en massa till jorden.
Möglet, som jag tror är detsamma som ni menar som snömögel, tar man hand om tidig vår ungefär när den sista snön försvinner.
Var förresten i Örebro och plockade många fina både gula- och trattkantareller (vågar man skriva gula?)för tre veckor sen, eftersom jag har en son där. Där finns några ganska fina ställen och man undrar vad folket i Örebro gör - Örebro är ju en stor stad iaf med Skaraborgska mått mätt - eftersom de inte är ute i sina närområden och tittar efter svamp.

0

Nyfiken

4 dec 2006 kl. 16:41

Skulle man kunna lita på dessa uppgifterna?
De kommer från odla.nu och berättar att gräs slutar att växa vid +10 grader.

“Sent på hösten brukar mossan ändå ta överhand då gräset slutar växa vid en jordtemperatur på 10 grader. Mossan växer tills det blir tjäle i marken och trivs bäst när det är fuktigt och kallt. “

http://www.odla.nu/artiklar/den_perfekta_grasmattan.shtml

0

per d

4 dec 2006 kl. 16:45

tack gula ! äntligen någon som vidimerar mina uppgifter och som funnit länken vilket ju bengt sand vare sig ville eller kunde ! och givetvis skall man räfsa undan det mesta av löven från gräsmattan på hösten, men inte när det är allt för blött eller frost på gräset.

0

per d

4 dec 2006 kl. 16:50

gittan, att du arbetar inom växt och trädgårdsbranschen är då för mig inget som garanterar kunskap då jag mött många klåpare inom den branschen. bara det du säger om att man inte skall räfsa löv förrän till våren säger då allt….. t o m på granngårdens, lantmännens, sida som bengt sand hänvisade till tidigare i dag kan man läsa att löven skall bort från gräsmattan på hösten.

0

växer som tusan - Gittan

Bo E

4 dec 2006 kl. 16:51

Ja, det är i alla fall mest jag som rapporterar från Örebro-trakten.

Du menar väl skog nära Örebro - för inne i stan växer väl inte kantareller? Bara champinjoner, div. tickor på träd och annat smått och gott!

Men bra svampmarker finns i nästan alla väderstreck på höjderna runt stan!

...och en och annan svampplockare har jag oxå mött, fast inte så där väldigt allmänt verkar det som.
Tror att många bilbutrna väljer att ta sig upp i Kilsbergen väster om stan där det oxå lär finnas gott om svamp!

...och nej, det finns ju inget som heter “gul kantarell” det är bara nåt slarvspråk som vissa på forumet dras med (för att retas???)

0

Gula

4 dec 2006 kl. 16:52

Gittan
det är för sent att ta itu med snömöglet på våren, gräset under är redan dött. Och +10 grader avser jordtemperaturen, inte luften.

0

växer som tusan - Gittan

Bo E

4 dec 2006 kl. 16:53

...och varför skulle man inte lita på fakta från en hemsida om hästar?
Hästar äter väl gräs?

De borde veta…

0

växer som tusan -Karin

Gula

4 dec 2006 kl. 16:56

Sidan om hästhållning kan man verkligen lita på! Så nogranna som bestämmelserna är för djurhållning i dag så är uppgifterna där mycket säkrare än på trädgårdsidorna. (har själva två hästar)

0

per d

4 dec 2006 kl. 16:58

nyfiken, hade du läst noga så talar man om en jordtemperatur på 10 gradermedan du i din kommentar till artikel i fråga glatt hävdar 10 grader utan att nömna jordtemperatur ! kan det vara så att alla har rätt här och att minst 4 grader i lufttemperatur emanerar i en jordtemperatur som håller sig över 10 grader på lite sikt ???? jorden borde ju hålla värmen lite bättre än luften, eller tänker jag helt fel där ?

0

växer som tusan -Karin

per d

4 dec 2006 kl. 17:02

jo du gula, det från djurskyddsmyndigheten och hästar var sannerligen inte att leka med ! man fick t o m veta att karbinhakar inte skall förvaras i närheten av hästar då dessa kan skadas av dylika !

0

växer som tusan -Karin

Gula

4 dec 2006 kl. 17:05

Åh herregud, det visste jag inte!! Måste kolla upp det nästa gång i stallet….Allt hittar dom på...

0

Nyfiken

4 dec 2006 kl. 17:21

ja jag har läst noga på odlas site. Jordtemperatur…

Var någonstans i alla dessa länkar står det att det pratas om lufttemperatur? Kan vara så att jag missat det…hänvisa gärna mig dit per. Jag kan begå misstag, jag är inte helt felfri.

I vilket fall som helst har jag bekräftat för mig själv att gräs slutar att växa när det är + 10 grader i jorden.

0

växer som tusan-Gittan

Gittan

4 dec 2006 kl. 18:02

Är inte intresserad av djurskydd på den sidan, men det finns kanske andra forum om hästars hovar mm.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone