Hej Stefan!
Oj det finns många olika sätt, både mha hemmabyggen samt köpta svamptorkar. Det här har diskuterats flitigt på forumet den sista tiden. Använd den otroligt bra sökfunktionen som finns här på forumet. Själv har jag använt mig av stora träramar med myggnät. Lycka till!
När jag använde torkskåpet blev dom brända/svarta. Men det kanske går att ha svalare värme på vissa torkskåp. Jag har köpt in en torkställning för tröjor. Finns tex på Maxi. Den är ca 1x1 m och består av ett finmaskigt nät med ca 1 dm över golvet. Sen sätter jag en vanlig bordsfläkt bredvid och svampen torkar jättesnabbt.
Ett smidigt alternativ till hemmagjorda ställningar om man inte är så händig. Lycka till.
Jag använder mej av två alternativ. En del använder jag svamptorken till. Men eftersom jag oftast drar hem mer än vad som ryms i torken så bruker jag även använda myggfönstret. Alltså en vanlig träraam som det är spänt myggnät på. Det pallrar jag upp ovanpå bokhyllan så att det kommer luft från alla håll.
Ok bäst blir svampen i torken men det går hur bra som helst med myggfönstret också.
lättast är att göra en ram , lika stor som din spishäll, klä ramen med myggnät, sätt en distanskloss på ca 7.cm i varje hörn, ställ den på din spis, lägg på trattisarna eller vad du nu skall torka. om du har en gammal spis graderad till 6, sätt alla plattor på 1. nyare spis alla plattor 2 -3. svampen torkar i rekordfart
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.