Det finns ett arbete av Björn Ärnström , Svampkunskap 1 ht03, där han beskriver en blindtest med örsopp, där deltagare vid Härnösands svampklubb fick betygsätta örsoppen vid en svampmiddag. Resultatet blev positivt till örsoppen fördel.Minns just inte nu var jag hittade arbetet, men tror att det var via Umeå universitet. Vad gäller riddarmusseronen så har jag äntligen detta år lärt mej känna igen den…..........och som det verkar inte till “någon nytta”........då den har omvärderats. jag har dock smakat på den utan problem. Den variant jag hittat finns i Norra Norrland inland. Måhända är jag lite våglig??
Vill du läsa arbetet så finns det på den här adressen.
http://www.bmg.umu.se/utbildning/mhs-utbildning/svamp/mlva42svamp1/pdf-files/svamkpk1BA_031120.pdf
Tack för länken, Eva. Intressant läsning, även om man kan ha synpunkter på metodiken. Jämförelse borde gjorts med andra svamparter, såväl vad gäller omdömen i svampböcker som provsmakningen. Många arter värderades högre förr (p.g.a. sämre tider, nödår, man var mindre kräsen), så det går inte att jämföra rakt av.
Och provsmakarna kanske var artiga - grädde är ju gott nästan oavsett vad man häller den på! Men bara det att någon gör sig mödan att göra ett arbete om örsoppen gör att jag lockas att prova den vid tillfälle.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.