0 96 visningar

8 svar

Örsopp och riddarmusseron

Gunilla

1 okt 2004 kl. 08:15

Har sett att några rapporterar örsopp och riddarmusseron under matsvampar. Fråga nr 1: Vågar ni äta riddarmusseronen?
Fråga nr 2: Hur tillagar ni örsoppen så den blir värd att ta rätt på?

0

Irene

1 okt 2004 kl. 17:34

Fråga nr 3: Är inte grovtickan ganska svårsmält?
Fråga nr 4: Har svärmor fått smaka på “rödskivig spindling”?

0

Erik Ekholm

1 okt 2004 kl. 21:37

Örsoppen lär bli bättre i konsistensen om den torkas. (Jag har aldrig provat själv iofs.)

0

Lisa Dahlén

1 okt 2004 kl. 22:06

Det finns ett arbete av Björn Ärnström , Svampkunskap 1 ht03, där han beskriver en blindtest med örsopp, där deltagare vid Härnösands svampklubb fick betygsätta örsoppen vid en svampmiddag. Resultatet blev positivt till örsoppen fördel.Minns just inte nu var jag hittade arbetet, men tror att det var via Umeå universitet. Vad gäller riddarmusseronen så har jag äntligen detta år lärt mej känna igen den…..........och som det verkar inte till “någon nytta”........då den har omvärderats. jag har dock smakat på den utan problem. Den variant jag hittat finns i Norra Norrland inland. Måhända är jag lite våglig??

0

Eva

2 okt 2004 kl. 11:19

0

Erik Ekholm

2 okt 2004 kl. 21:01

Tack för länken, Eva. Intressant läsning, även om man kan ha synpunkter på metodiken. Jämförelse borde gjorts med andra svamparter, såväl vad gäller omdömen i svampböcker som provsmakningen. Många arter värderades högre förr (p.g.a. sämre tider, nödår, man var mindre kräsen), så det går inte att jämföra rakt av.

Och provsmakarna kanske var artiga - grädde är ju gott nästan oavsett vad man häller den på! Men bara det att någon gör sig mödan att göra ett arbete om örsoppen gör att jag lockas att prova den vid tillfälle.

0

Annika Eriksson

3 okt 2004 kl. 22:43

Prova att göra en vegetarisk örpytt; smörfräs hackad örsopp med lök, tärnad potatis och ägg och rödbetor som tillbehör. De allra minsta gör sig bra som pickels/syltade.

0

Erik Ekholm

3 okt 2004 kl. 23:31

Färsk örsopp i pytten om jag förstod dig rätt, Annika? Inget problem med konsistensen?

Tar du bort rörlaget på dem som du syltar in?

0

Annika Eriksson

4 okt 2004 kl. 17:36

Använder såväl färsk som torkad och tar inte bort rören på de pyttesmå som syltas in. Beträffande konsistens, det är som smaken med baken. I färskt tillstånd så föredrar jag hellre sega och fasta svampar Al dente, framför de av mer “lös” typ :smörsopp m.fl.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone