0 281 visningar

28 svar

Dagens lunchpromenad

Eva K

1 dec 2006 kl. 14:22

var mycket sval. Men givande!
Avundsjuka suckningar mottages med glädje ;)
Jag gör tre trådar med matsvampar. Sedan kommer lite märkliga fynd.

Här kommer, vad jag tror är vinterskivlingen.
Är det det?
Jag hittade MASSOR!!!!

Vinterskivling

0

Tony S

1 dec 2006 kl. 18:51

Jadå, visst är det vinterskivling.

0

Bo E

2 dec 2006 kl. 15:51

Grattis! Du har hittat typisk terräng för att leta vinterskivling!

0

Eva K

3 dec 2006 kl. 11:04

Ja, och allt i denna lilla by.
Otroligt :)

0

Vill också ha!

Magnus i Gävle

5 dec 2006 kl. 23:32

Hej Eva K och ni andra!

Jag blir så sugen att sticka ut och kolla efter lite svamp nu när det *kollar termometern* är 10 grader varmt. Tror ni att vinterskivlingen går att finna här i Gävle också? Nån som har koll?

//Magnus

0

Nisse

6 dec 2006 kl. 15:05

Jag såg sådana i parken idag. Men tyckte att de var väldigt guloranga jämfört med bilden i databasen. Finns det något att förväxla dem med som är giftigt? Eller är de ljusgula skivorna och ludna foten helt unikt?

0

Lena M

6 dec 2006 kl. 15:28

Magnus, det tror jag säkert. Jag såg sådana förra veckan nära Hofors och några idag här i Torsåker

0

Bo E

6 dec 2006 kl. 16:28

Nisse!
De kan variera i färg liksom de flesta svampar mellan t ex vått och torrt väder eller unga och gamla ex.
Såvitt jag vet finns ingen dubbelgångare till vinterskivlingen. De växer ju oftast rätt ensamma om vintern oxå, men i år bör man kanske vara lite extra uppmärksam då vadsomhelst verkar kunna dyka upp då ju vintern inte riktigt börjat ännu.
Det verkar i alla fall som du har koll på vinterskivlingen.

0

Birgitta D

6 dec 2006 kl. 18:06

Ja ha nu är det alltså slut med letandet på marken. Hur skall man både hitta rökslöjskivling, frostvaxing samtidigt som man ska titta högt upp på trädstammarna. Vilket träd är det?

0

Dagens lunchpromenad - Magnus i Gävle

Eva K

7 dec 2006 kl. 11:11

Magnus, jag tror också att de finns i dina trakter. Det gäller bara att hitta rätt ställe. Mitt ställe var fullt med gamla och unga lövträd. En del avverkning osv. Se bilderna, kanske ger de en ledtråd.
OBS! Spar bara hattarna för tillagning.

3:an även på mark på gammal lövstubbe

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:53

Grattis Eva!
Du verkar ha hittat bra ställen!

Jag brukar hitta dem på alm, hägg och en gång på björk.
De går nog på flera lövträd, lönn har jag läst här oxå.

De brukar inte sitta så högt upp utan man har bra överblick på omgivande mark oxå, för somsagt, oftast hittar jag dem på slystubbar. Men ibland, som synes, kan de växa uppe på stammarna.
Minns väldigt fin bild som Joacim Krumlinde (tror jag det var) publicerade förra säsongen med vinterskivling på en rotvälta!
Den var från södra Sverige (Skåne?).

0

Tack för tipset Eva K!

Magnus i Gävle

7 dec 2006 kl. 17:17

Hejsan! Tack för tipset Eva!Nu har jag varit ute och kollat läget. Jag hittade troligtvis vinterskivlingar på två helt olika ställen (växtsätt). Några växte enligt bilderna och några på en gammal gren på en äng.

Så bild 1 och 2 hoppas jag är vinterskivling. Bekräfta gärna ni som vet! Ni får ha överseende med att ena blev lite suddig då jag inte kom åt och det började bli mörkt..

Bild 3 är kanske nån mussling på lövträ? ca 7cm i diameter.
Nån som vet?

0

Tack för tipset Eva K!

bo e

7 dec 2006 kl. 17:38

bild 3 är inte vinterskivling.

annars har du haft god svamplycka.

var i landet bor du.

0

bo e

7 dec 2006 kl. 17:40

gävle…oj, det var lovande…jag måste snarast ut och leta vinterskivling, den kan ha gått till här oxå, örebro är ju sydligare.

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 17:42

Grattis, är det undre inte ostronmusslingen ?

0

Magnus

7 dec 2006 kl. 17:42

Ha ha! Satt precis o funderade på din fråga. Men du kom ju på svaret själv.. :-)
Bild 3 har jag inte frågat om dete är en vinterskivling Jag frågade om det var någon sorts mussling.

Jag tror bestämt att bo e har lite bråttom idag.. :-)

MVH

0

Irene A

7 dec 2006 kl. 18:17

Nr 3 är grönmussling, Panellus serotinus.
Uppgifterna om artens ätlighet varierar, ibland rekommenderas avkokning i 10-15 minuter för att den emellanåt kan ha något bitter smak, särskilt när den har växt på ek eller avenbok. Giftig tycks den i alla fall inte vara.

0

bo e

7 dec 2006 kl. 18:22

jodå...det kan va lite stressigt…sitter i en reception samtidigt som jag städar golvbrunnar i ett restaurangkök och då och då kör en diskmaskin…

men visst ser jag att det är en mussling, men har inte Irenes kunskaper att artbestämma…tack Irene!

0

grönmussling vs ostron dito..

Birgitta F

7 dec 2006 kl. 18:26

vad är det jag missar , har så svårt att se skillnad på ostronmussling och grönmussling…

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 18:31

bara att smaka då...bitter=avkok
mild=stek direkt
???

vill minnas att jag hävt ned några små ostronmusslingar i en wok tidigt i höstas och inte blev det bittertinte

0

Irene A

7 dec 2006 kl. 18:34

Det som är typiskt för grönmusslingen syns väldigt bra på Magnus’ bild - att skivorna har en markerad gräns mot den lilla sammetsludna foten.
På ostronmusslingar fortsätter skivorna en bit ner längs foten som låga åsar, ofta med tvärådror emellan dem också.

0

Birgitta F

7 dec 2006 kl. 18:41

tack Irene då vet jag vad jag ska titta efter , har plockat grönmussling förr och trott att jag hittat ostronmussling men jag tillagade inte den. Jag svarade på en tråd tidigare som hette “inte bästa bilden” ...men jag är inte säker på att det blev rätt , kan du kolla ?

0

grönmussling vs ostron dito.. Magnus

Eva K

8 dec 2006 kl. 15:21

Vilken snygg bild, den 3:e!!
Kan jag få sno den???

Hoppas vinterskivlingen smakar/de.

Trevlig helg!

0

Eva K

Magnus i Gävle

10 dec 2006 kl. 18:12

Jag tycker inte bilden blev sådär jättebra, men använd den gärna!

MVH

0

Eva K - Magnus

Eva K

13 dec 2006 kl. 11:24

Men den var silvrig och fin och kommer att passa där jag sätter den :D

Tack!

0

Eva K - Magnus

Magnus i Gävle

15 dec 2006 kl. 00:05

Var ska du sätta den??
(nyfiken)
Jag har en till bild på dom där om du vill ha som inte är förminskad. Men den jag skickade in har jag inte originalstorleken kvar på tyvärr.

MVH

0

Eva K - Magnus

Eva K

15 dec 2006 kl. 10:40

Hej Magnus,
jag tänkte använda den som skrivbordsunderlägg bara. Inget märkvärdigare :)
Jag byter sådana lite då och då.

Sedan sparar jag bilden med namnet på svampen också. Ambitionen är att ha ett eget litet register.
Men jag snor inte bilder utan att fråga. Använder helst mina egna bilder till detta register eftersom jag “upplevt” svampen själv. Kan man säga så?

Jag klarar mig med den bilden. Tack Magnus!

0

Bo Johnsson

13 jan 2007 kl. 16:49

vilken syn!, ofattbart!, jag måste bo i fel län helt enkelt och har konstaterat efter idogt letande att:vinterskivling växer inte i skåne!(isåfall vill jag ha bevis)

0

Bo Johnsson

Joachim Krumlinde

13 jan 2007 kl. 18:51

Det finns massor med vinterskivling i Skåne just nu, jag hittar dem varje dag.
Jag måste gå långa omvägar om jag vill slippase dem.
Exempel: Södra Sandby (Fågelsång), Dalby (Dalby Söderskog och Norreskog), Vomb (runt hela Vombsjön), Falsterbo stadspark.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone