var mycket sval. Men givande!
Avundsjuka suckningar mottages med glädje ;)
Jag gör tre trådar med matsvampar. Sedan kommer lite märkliga fynd.
Här kommer, vad jag tror är vinterskivlingen.
Är det det?
Jag hittade MASSOR!!!!
Vinterskivling
Nisse!
De kan variera i färg liksom de flesta svampar mellan t ex vått och torrt väder eller unga och gamla ex.
Såvitt jag vet finns ingen dubbelgångare till vinterskivlingen. De växer ju oftast rätt ensamma om vintern oxå, men i år bör man kanske vara lite extra uppmärksam då vadsomhelst verkar kunna dyka upp då ju vintern inte riktigt börjat ännu.
Det verkar i alla fall som du har koll på vinterskivlingen.
Magnus, jag tror också att de finns i dina trakter. Det gäller bara att hitta rätt ställe. Mitt ställe var fullt med gamla och unga lövträd. En del avverkning osv. Se bilderna, kanske ger de en ledtråd.
OBS! Spar bara hattarna för tillagning.
3:an även på mark på gammal lövstubbe
Grattis Eva!
Du verkar ha hittat bra ställen!
Jag brukar hitta dem på alm, hägg och en gång på björk.
De går nog på flera lövträd, lönn har jag läst här oxå.
De brukar inte sitta så högt upp utan man har bra överblick på omgivande mark oxå, för somsagt, oftast hittar jag dem på slystubbar. Men ibland, som synes, kan de växa uppe på stammarna.
Minns väldigt fin bild som Joacim Krumlinde (tror jag det var) publicerade förra säsongen med vinterskivling på en rotvälta!
Den var från södra Sverige (Skåne?).
Hejsan! Tack för tipset Eva!Nu har jag varit ute och kollat läget. Jag hittade troligtvis vinterskivlingar på två helt olika ställen (växtsätt). Några växte enligt bilderna och några på en gammal gren på en äng.
Så bild 1 och 2 hoppas jag är vinterskivling. Bekräfta gärna ni som vet! Ni får ha överseende med att ena blev lite suddig då jag inte kom åt och det började bli mörkt..
Bild 3 är kanske nån mussling på lövträ? ca 7cm i diameter.
Nån som vet?
Ha ha! Satt precis o funderade på din fråga. Men du kom ju på svaret själv.. :-)
Bild 3 har jag inte frågat om dete är en vinterskivling Jag frågade om det var någon sorts mussling.
Jag tror bestämt att bo e har lite bråttom idag.. :-)
MVH
Nr 3 är grönmussling, Panellus serotinus.
Uppgifterna om artens ätlighet varierar, ibland rekommenderas avkokning i 10-15 minuter för att den emellanåt kan ha något bitter smak, särskilt när den har växt på ek eller avenbok. Giftig tycks den i alla fall inte vara.
jodå...det kan va lite stressigt…sitter i en reception samtidigt som jag städar golvbrunnar i ett restaurangkök och då och då kör en diskmaskin…
men visst ser jag att det är en mussling, men har inte Irenes kunskaper att artbestämma…tack Irene!
Det som är typiskt för grönmusslingen syns väldigt bra på Magnus’ bild - att skivorna har en markerad gräns mot den lilla sammetsludna foten.
På ostronmusslingar fortsätter skivorna en bit ner längs foten som låga åsar, ofta med tvärådror emellan dem också.
tack Irene då vet jag vad jag ska titta efter , har plockat grönmussling förr och trott att jag hittat ostronmussling men jag tillagade inte den. Jag svarade på en tråd tidigare som hette “inte bästa bilden” ...men jag är inte säker på att det blev rätt , kan du kolla ?
Hej Magnus,
jag tänkte använda den som skrivbordsunderlägg bara. Inget märkvärdigare :)
Jag byter sådana lite då och då.
Sedan sparar jag bilden med namnet på svampen också. Ambitionen är att ha ett eget litet register.
Men jag snor inte bilder utan att fråga. Använder helst mina egna bilder till detta register eftersom jag “upplevt” svampen själv. Kan man säga så?
Jag klarar mig med den bilden. Tack Magnus!
Det finns massor med vinterskivling i Skåne just nu, jag hittar dem varje dag.
Jag måste gå långa omvägar om jag vill slippase dem.
Exempel: Södra Sandby (Fågelsång), Dalby (Dalby Söderskog och Norreskog), Vomb (runt hela Vombsjön), Falsterbo stadspark.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.