0 211 visningar

8 svar

Trattkantareller

Morgan

1 dec 2006 kl. 18:26

Wieeeeeeeeeeeee!!!
Det finns fortfarande Trattisar
(Trattkantareller, så ingen behöver missförstå) här i Nyköpingstrakten.
Plockade ett par liter idag på väg hem från jobbet.

Så.... Helgen är räddad =)!!!

0

Trumpelisa

1 dec 2006 kl. 18:44

Hej Mogge! Hur var de i konsistensen? De flesta jag har hittat sedan köldknäppen i början på november har varit bruna strax under hatten och slokat med huvudet, sladdriga dessutom. Men grattis i alla fall förstås.

0

Salasias

1 dec 2006 kl. 19:07

Det har kommit massor av nya sedan frosten bet till. Helt fräscha. Om man hinner före rådjuren får man ihop en hel del på några timmar.

0

Salasias

Trumpelisa

1 dec 2006 kl. 19:45

Jag vet att det kommit nya; finns massor men det hjälps inte. Ca 85 procent av dem är hängiga. Jag måste försöka hitta frostvaxskivling och vinterskivling för att förlänga en redan lång och underbar svampsäsong. Nu ska jag äta böckling. Ha en skön helg

0

Salasias

Helena A

1 dec 2006 kl. 19:51

Här i Malmköpingstrakten finns det hur mycket fina trattisar som helst.
Även gott om frostvaxskivling och vinterskivling

0

Helena

Trumpelisa

1 dec 2006 kl. 20:09

Fy 4 seventeen, att jag bokat in mig på Stockholmsresa i morgon när man hade kunnat besöka Malmköping, men vem hade kunnat ana att hösten skulle bli sååå lång. Nej jag har inte ätit böckling än för fotbollsmatchen blev lite fördröjd, så även grabbarna. Den som väntar på nåt gott….

0

Susanne E

1 dec 2006 kl. 20:18

Härligt Morgan! Tänk att det finns hopp än. Själv hinner jag inte hem förrän det är kolmörkt ute i veckorna, men det låter lovande att det fortfarande finns, jag måste nog ut och försöka i morgon.

Och Trumpelisa, du får väl bänka dig vid grabbarna och heja på Leksand ;))

0

Morgan

1 dec 2006 kl. 21:28

Nyköping-Leksand 4-1 =)

Böckling är gott!!

Och rödvinet smakar också bra!!!

Ha en trevlig kväll alla!!!

0

Tina Nordberg

2 dec 2006 kl. 10:33

I Kolsva växer de fortfarande o flra är på G. Kollla den här bilden.Hoppas de får växa klart.

De är ännu bara0,5 cm i hattbredd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone