Hej!
Om jag inte alldeles missminner mig, så nämde du att din man är glutenintolerant? Nyligen fick min yngsta dotter (född -97) samma diagnos. Jag har tagit reda på massor om detta - är väldigt matlagningsroad, men behöver lite tips. Vi har varit hos dietist, fått en massa mjöl, pasta, bröd och annat via distansapoteket men jag undrar om du har nå´n enkel “omvandlingstabell”. Alla mina beprövade recept skulle kunna funka om man visste hur mycket av Finax eller Sempers mjölmixer man ska ta i stället för “vanligt” mjöl. Om du eller någon annan, som läser detta har tips så skulle jag bli jätteglad! :-)
Ja, jag läste fast det inte var till mig :S . Vill bara tipsa om en webbadress som är bra för allergiker och föräldrar med allergibarn.
http://www.allergimat.com/
Där finns också ett forum där du kan ställa frågor.
Hej Kristina
Det är inte så jobbigt som det verkar i början. Det finns massor med bra recept. Rekomenderar ICA-förlagets glutenfria kokboken. Dessutom behöver man mer mjöl än vanligt till vanliga recept om det står 1, 5dl mjöl behövs ca 3 dl glutenfritt. Vi är också ganska nya med detta. Sven har bara haft diagnosen1/2 år. I vår fmilj använder vi inget vanligt mjöl alls längre alla i familjen accepterar glutenfitt bröd. Det finns bättre och sämre bagerier som bakar glutenfritt. Vet inte hur det är i Skåne men utanför Falkenberg finns det jättegott bröd. Dessutom är Hans o Greta från Söderköping bra. De har även en del fryst här i Tranås. Lycka till. Livet blir mycket mycket bättre för din dotter efter diagnosrn. Jag fick en ny man.
Tack för svar. Min dotter har aldrig varit glad för bröd (kanske har hon kännt på sig att hon inte mår bra av det), så vi kör det glutenfria knäckebrödet, det accepterar hon. Men när man bakar pajer, kakor, pannkakor o.s.v. kan det vara bra att kunna “översätta” de beprövade recepten.
Får jag också en ny man nu? ;-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.