0 225 visningar

23 svar

1:a advent

Gunilla

3 dec 2006 kl. 14:33

Visst är det väl fantastiskt att kunna plocka nästan 4 liter trattisar 1:a advent!

0

Gula

3 dec 2006 kl. 15:38

Ja-a, det är inte alla år man kan ta en sådan bild! Grattis till fångsten!

0

per d

3 dec 2006 kl. 16:15

gunilla, tänd staken från rätt håll nästa gång, eller ställ dig på rätt sida när du fotograferar, i all välmening…..

0

Lena M

3 dec 2006 kl. 16:18

Och titta vad jag kom hem med på fm.

0

Gula

3 dec 2006 kl. 16:46

Ojojoj Lena, ja det verkar ju som om vi kommer att kunna bjuda på färska kantareller till jul…. =)

0

Evus

3 dec 2006 kl. 16:54

Vilka härliga bilder!!!!
Nu MÅSTE jag ta mig en sväng i skogen i morgon.
Lena, vad är det för annan svamp som ligger bland kantarellerna?

0

Lena M

3 dec 2006 kl. 17:00

Frostvaxskivling.
Och det roliga är att jag gått där flera gånger efter skogsvägen och hittat en och annan. Nu gick jag några meter på sidan och det var bara att plocka. Likaså med kantarellerna , avvek från den vanliga traden och gick 4-5 meter paralellt och där stod de. Verkligen en överraskning !

0

Evus...

Salasias

3 dec 2006 kl. 17:01

Det är frostvaxskivling bland Lenas kantareller…

0

skånska

3 dec 2006 kl. 17:18

jag med!

0

Lena

Evus

3 dec 2006 kl. 17:35

Frostvaxing, det har jag aldrig plockat/ätit…
Kantarellerna på bilden ser ju otroligt fina ut, visst måste dom ha vuxit upp nu dom senaste dagarna?

0

Lena

Evus

3 dec 2006 kl. 17:39

Förlåt…frostvaxSKIVLING, skulle jag ju skriva….
I bland har man för bråttom….

0

Lena

Lena M

3 dec 2006 kl. 17:51

Evus, jag har lärt mig den denna säsong och jag tycker att det är en mycket god matsvamp. Du måste titta där det är tall och magert.Kolla i nån bok eller på internett så kan du se hur den ser ut, tror inte att det finns någon förväxlingssvamp.

0

Lena

Evus

3 dec 2006 kl. 18:01

Okej Lena.
Får se om jag hittar någon i morgon. :-))Det är ju roligt att lära sig någon ny sort.

0

Charina i Halland

3 dec 2006 kl. 18:30

Jag har boat in mig nu…Kollade svampförkomsten i dag…. Ingen!
Bjuder på en lite suddig “stjärnbild”...

0

Evus

Göran H

3 dec 2006 kl. 19:38

Den heter Frostvaxing numera. Så ditt första “förslag” var helt korrekt.

0

Tina Nordberg

3 dec 2006 kl. 19:39

Har inte letat svamp idag.Ont i ett knä av allt dansande. Var på fest igår.Och trot om ni vill, men när vi kom hem hade vi elefanter i skafferiet. Visserligen inte skära men ändå...

0

1:a advent Per d :)

Nyfiken

3 dec 2006 kl. 20:57

Per, den är tänd från vänster, det beror bara på hur man ser på saken ;-)

0

1:a advent Per d

Salasias

3 dec 2006 kl. 21:11

..det ska till en per d för en sån jäkla kommentar. Herre jesses vilken vrakkommentar…..

Min 1:a advent gick åt att plocka dessa..

0

1:a advent Tina

Kristina i Lund

3 dec 2006 kl. 21:57

De där får ni ta kål på, så de inte slår rot…

0

Tina Nordberg

4 dec 2006 kl. 09:04

Där var du fyndig Kristina.
Problemet är åtgärdat, vi käkade upp den. Otroligt vad naturen kan skapa.

Ha en bra vecka.

0

4:dec

Evus

4 dec 2006 kl. 14:14

Här kommer en dagsfärsk kantarellbild från mig också.

Var ut en sväng på förmiddagen.
Hittade massor, jag säger massor av kantareller! Tyvärr var mycket alldeles för blött och sunkigt, men vi fick i hop ett par skapliga litrar ändå.

Skickar med en bild på hur de växte…..såna där gäng var det överallt var man vände sig. Men som sagt mycket fick stå kvar.

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 15:32

Hej o grattis!

Var i Sverige bor du, Evus?

Har jag fortfarande en liten chans att hitta nåt?

Bor i Örebro, mellansverige vid Hjälmaren och håller tummarna för frostfritt hela veckan så jag kan ha chans att hitta nåt i skogen på lördag!

0

Evus

4 dec 2006 kl. 15:36

Hej Bo.
Jag bor i Botkyrka söder om Stockholm. Skogen vi var i dag är belägen i Salems kommun, nära/strax norr om Södertälje.
Örebro är ju inte så jättelångt härifrån:-)))
Så det finns nog hopp för dig också Bo, lycka till på lördag.

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 17:16

Tackar!

Jag håller tummarna för fortsatt mildväder!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone