0 324 visningar

8 svar

Vilka svampar?

Jimmy S

3 dec 2006 kl. 15:08

Skulle vilja få hjälp med vilka dessa är.Mvh Jimmy

0

Den till höger..

Salasias

3 dec 2006 kl. 15:12

..tror jag är rödgul taggsvamp. finns i massor nu. Jag gillar den inte. Smakar såpvatten tycker jag…

0

Den till höger..

JIimmy S

3 dec 2006 kl. 16:35

Ok kan nr 2 vara vinkremla?

0

Lena M

3 dec 2006 kl. 17:09

Nr 2 “kan” vara en vinkremla och ettan liknar rökslöjskivlingen, men säker är jag inte. Det är bra om du tar bilder på både hatten och skivorna/foten.
Kanske någon * kan ge dig bättre svar.

0

Jimmy S

3 dec 2006 kl. 17:19

Ok skall tänka på detta till nästa gång. Tack för svaret

0

Anita S

3 dec 2006 kl. 19:22

Kremlan är sannolikt tårkremla. Den verkar ha en violett ton på foten. Smakade du på den? Tårkremlan är otäckt skarp, därav namnet. Det är alldeles för sent för vinkremla, även om vi haft en varm höst. Dessutom har den aldrig någon annan färg än grått (hos äldre) på foten.

0

Jimmy S

3 dec 2006 kl. 21:08

Jag har provsmakat och smaken är mild , inget beskt eller skarpt kan noteras.Hela foten är vit med ytterst små antydningar till violett. En droppe klar vätska ligger på skivorna.

0

Birgitta D

4 dec 2006 kl. 11:49

Jag tycker inte det ser ut som rökslöjskivling. Jag kan inte se något blått på skivorna.

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 16:21

De ser ut precis som de “rökslöjskivlingar” jag rensar bort i moin skräck för gifthätting!

Fast gifthättingarna växer väl inte sådär gyttrat?

Eller…?

I övrigt gissade jag på vinkremla oxå, samt instämmer förstås med den rödgule taggsvampen!
Som jag faktist tycker är smaklig efter smörstekning i blandining med trattkantarell!
Kanske smakar den såpa som rå, har faktiskt aldrig testat då den är så lätt att känna igen utan smakprov.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone