Hej!
Jag kann inget om svamp men i går så åt jag en rå kantarell som en bekant plockat. Den smakade väldigt mycket beskt och bittert. Jag spottade ut det mesta. Men smaken satt i hela dan trots att jag åt krydstark mat efteråt. Jag kann fakiskt känna hur det sakade fortfarande en dag efteråt.
Så nu är jag orolig att det skett en förväxling med toppig spindelskivling !!!!!!
Är det någon som vet hur den smakar ?????
Vore jag dig skulle jag söka upp sjukhus. Njurarna kan ta stryk av rå svamp, Även matsvampar kan innehålla giftiga ämnen, som bryts
ner vid tillagning. Man bör alltså inte äta rå svamp!
När det gäller förgiftning av spindelskivling kommer symptomen efter ett fritt intervall om 3 - 7 dygn efter förtäring. Symptomen är här en brännande törst, trötthet, huvudvärk, allmän sjukdomskänsla, muskel- och buksmärtor, ryggsmärtor samt ömhet över njurarna. Personer som misstänker att de blivit svampförgiftade skall omedelbart uppsöka sjukhus för vård. Detta gäller även om man inte fått några symptom.
Åk genast till sjukhus!!
Nej där ser du hur det går när man förväxlar. Nu tror jag inte att det är lika svårt att skilja på en kantarell och en toppig giftspindling som att skilja på dig och Tobbe.
Att inte kunna skilja en kantarell från en spindelskivling är lika omöjligt som att inte se skillnad på en buss och en motorcykel.
Helt rätt Annika. Gäller även tvärtom. Den kan smaka gott och vara giftig, den kan smaka illa och vara ätlig om man är förkyld, den kan också vara oätlig och giftig, den kan vara ätlig och god och till sist: den kan vara god och giftig. Mycket att tänka på men övning ger färdighet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.