Absolut att jag vill ha en vit jul.(visst var det väl alltid det när man var barn? :-) )
Det är så mörk och grått nu, när snön kommer blir det ljusare och renare ute.
För att inte tala om att alla barn får roligare också när dom kan åka pulka och liknande vinteraktiviteter.
Jag har för mig att snön kom på annandagjul förra året, här i Stockholmstraken.
Jag blir aldrig glöad av att se snö utom på julkort!
Det är väl därifrån vanesföreställningen om att jul och snö hör ihop.
Nej, Jesus föddes ju i Palstina och där snöar det väl inte så ofta, inte ens på romartiden tror jag!
Om snö ska associeras till någon vinterhögtid så är det väl i så fall det gamla midvinterblotet vid midvintersolståndet och det firar väl inte så många nuförtiden.
De enda jag har lite förståelse för är faktiskt vintersportarna!
Såg en stackars skidåkare som hade satt hjul under skidorna!
Ja självklart önskar man sig en vit jul, men först en massa minusgrader (en vecka med -10) så det blir ordentlig tjäle och sedan kan snön komma, kanske 2 dm räcker, då ligger den förhoppningsvis kvar så det inte bara blir slask.
Här i Skaraborg kom snön i mellandagarna förra året - den låg dock kvar ända till mitten av april och då längtade man ju jättemycket efter våren.
Det känns som om vintern flyttar sig framåt med åren, kan det ha med växthuseffekten att göra?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.