0 256 visningar

10 svar

Grön Jul

Lena M

4 dec 2006 kl. 07:59

På morgonnyheterna sa meterologen att fram till den 19:de dec. ser det ut som om mildvädret består. ( enligt en tysk studie ) Men lite vitt vill vi väl ha , eller ?

0

Bo Reyer

4 dec 2006 kl. 08:03

Jag har lite svårt att tänka mig gröna trattkantareller till jul, eller?

0

per d

4 dec 2006 kl. 08:19

härligt, snö ställer bara till med en massa elände och har ju egentligen inte alls med julen att göra !

0

Vit Jul...

Kristina i Lund

4 dec 2006 kl. 08:45

...vill iallafall jag ha! Jag älskar snö. Jag älskar att skotta snö. Jag älskar att plumsa i snö och jag tycker det är så vackert!!! Har nog bosatt mig i fel landsända, fast jag skulle nog inte gilla snön lika mycket om jag hade den i 4 månader…

0

Vit Jul...

Tina Nordberg

4 dec 2006 kl. 09:28

Klart att vi ska ha snö till jul. Jag önskar 1dm snö och ett par grader kallt.

0

Evus

4 dec 2006 kl. 15:31

Absolut att jag vill ha en vit jul.(visst var det väl alltid det när man var barn? :-)  )
Det är så mörk och grått nu, när snön kommer blir det ljusare och renare ute.
För att inte tala om att alla barn får roligare också när dom kan åka pulka och liknande vinteraktiviteter.

Jag har för mig att snön kom på annandagjul förra året, här i Stockholmstraken.

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 15:38

Jag blir aldrig glöad av att se snö utom på julkort!

Det är väl därifrån vanesföreställningen om att jul och snö hör ihop.

Nej, Jesus föddes ju i Palstina och där snöar det väl inte så ofta, inte ens på romartiden tror jag!

Om snö ska associeras till någon vinterhögtid så är det väl i så fall det gamla midvinterblotet vid midvintersolståndet och det firar väl inte så många nuförtiden.

De enda jag har lite förståelse för är faktiskt vintersportarna!

Såg en stackars skidåkare som hade satt hjul under skidorna!

0

Gittan

4 dec 2006 kl. 15:44

Ja självklart önskar man sig en vit jul, men först en massa minusgrader (en vecka med -10) så det blir ordentlig tjäle och sedan kan snön komma, kanske 2 dm räcker, då ligger den förhoppningsvis kvar så det inte bara blir slask.
Här i Skaraborg kom snön i mellandagarna förra året - den låg dock kvar ända till mitten av april och då längtade man ju jättemycket efter våren.
Det känns som om vintern flyttar sig framåt med åren, kan det ha med växthuseffekten att göra?

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 15:46

“glad” ska det vara…

sen får jag erkänna att det är lite kul när isen bär så man kan promenera på sjöar och andra vattendrag…men med största försiktighet förstås!

nej, jag är ett värmekrävande skogsdjur i de flesta lägen…

0

per d

4 dec 2006 kl. 17:08

gittan, att vintern verkar komma senare och senare kan visst ha med växthuseffekten att göra. haven blir varmare och varmare under sommaren och fungerar som värmereservoarer längre och längre in på hösten och förvintern.

0

Bo E

4 dec 2006 kl. 17:13

Låter logiskt, men när kylan väl övervinner de milda sydvästvindarna så smäller det till och blir vinter…och då får ni nog se på snö oxå!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone