Har inget svar, men kan bekräfta att jag oxå hittat många trattkantareller med denna typ av “utväxt” på hatten.
Trodde bara att det kan bli så...
Inget konstigt skulle jag tro utan helt naturligt.
Men visst, någon form av orsak måste det ju finnas att de växer lite olika.
Frosten kanske biter till och detta uppstår när det blir mildare och de växer vidare?
Det som är dekorationerna är åsar, precis som de på undersidan, normalt. Jag vet inte vad det beror på frstås men har hittat många sådana. Iblnad kommer åsrana upp genom hål i hatten, ibalnd viker sig kanterna så åsarna syns på ovansidan…
Svamparna är helt friska, tror jag. I alla fall ser de inte angripna ut alls.
Denna har jag visat förr, men u passar den ännu bättre…
Det som har hänt är att på hattarna bildas en primordium av hymeniet, d.v.s.den sporalstrande skikt av svampen som normalt finns under hatten, (på skivor, i rören eller på taggar).Det beror äntligen att svampens DNA kädja har muterat eller har blivt skadat av kemiska ämnen eller radioaktiv strålning.Det behöver inte vara just Cesium, jorden tar emt dagligen radioaktivstrålning från rymden och man tror att detta är den främsta orsaken till mutationerna i alla levande varelser, djur, växter och svampar.Hittade får några år sen i Borgsjö nära Sundsvall en Laxskivling med 15 hattar uppväxta som en boll på en enda fot.
Nej Nina H de är inte farliga att äta, det har hänt och händer hela tiden från livets början på jorden.
Helt enkelt inträffar en fel i DNA kopierings mekanismen, oftast är resultaten negativ och organismen dör eller överlever inte i kampen för livet, men ibland kan förändringen vara fördelaktig just i den miljö och till och med skapa en ny art.
Se till ex. myggornas och mikrobernas moståndskraft mot gifter som vi använder för att utplåna dom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.