Hej, jag skulle vilja ha lite tips om s k makrofotografering.
Jag är själv ganska kass när det gäller att fota och det blir ännu värre när jag försöker mig på närbilder. Därför tänkte jag höra mig för bland mer erfarna fotografer, vad man bör tänka på.
För det första, vilka krav ska man ställa på en digitalkamera? Måste man ha en systemkamera?
Hur viktigt är pixelantal och zoomfunktion?
Bör man ha stativ och fjärrkontroll?
Slutligen, hur ordnar man bra ljussättning?
Kanske det vore enklast att gå en fotokurs, men jag hoppas ändå att jag kan få lite tips.
Mvh Jörgen Johansson
Det har gått lite hysteri i detta med megapixlar. Ska man bara fota för webben räcker faktiskt 2MP långt. De som vill kunna göra extrastora papperskopior kan dock ha nytta av kameror med stor upplösning.
Viktigare än pixelmåttet är att kameran har bra optik. Det är ofta det som skiljer mellan billiga märken som kanske skryter med många MP, men har plastlinser, och etablerade märken med lång erfarenhet inom kameratillverkning.Köper du en Canon, Nikon, Olympus, Sony, Fuji eller KonicaMinolta kan du vara rätt säker på att det bra kvalitet rakt igenom.
Systemkameror är givetvis bättre än kompaktkameror, men det är ju frågan hur stor kamera man har lust att släpa med sig ut i skogen. En kamera som blir liggande på hyllan när nyhetens behag mattats av, ger dig ju inga bilder…
Zoom är inte så viktigt för svampfoto, men om du ska plåta fåglar kan det vara bra, fast då bör du ha mer än de 3x som är vanligt. Däremot vill du ha bra makrofunktion. Det kan skilja en hel del mellan olika kameror, men vill du kunna ta kort på små hättor, eller få med detaljer av fruktkroppar så gäller det att kunna komma nära inpå.
En kamera är en investering så ta en ordentlig funderar på vad mer än macro du kommer att använda kameran till framgent. Oavsett digtial eller system så bör du använda stativ och de finns nu små ihopfällbara för ändamålet. Ljussättning fixar du lätt genom att klä in en skiva med aluminiumfolie, dessutom i guld respektive blått folie. Skivan med folien använder du för att reflektera och förstärka det naturliga dagsljuset. Men bör användas sparsamt eftersom du förmodligen vill att bilden ska se så naturtrogen ut som möjligt. Finns även små vita paraplyer. I tidningen Digital Foto finns massor av nyttiga tips.
Apropå megapixlar vill jag passa på att varna för kameror som utannonseras med ett visst högt pixelantal, som vid närmare granskning visar sig vara interpolerat från en lägre upplösning i kamerans CCD (ljuskänsligt chips som motsvarar filmen). Det är upplösningen på CCD:n som avgör kamerans förmåga att visa detaljer.
Interpolera kan du göra själv hur mycket som helst i datorn efteråt, så det finns ingen anledning att betala överspris för kameran för det.
Det kan vara värt att fundera på vad du ska använda bilderna till. Ska du ha dem för att titta på datorskärmen? För webben? För att göra papperskopior? Eller för trycksaker såsom affischer, tidningar och böcker?
Jag har en gammal Nikon coolpix 990 som jag har haft i ett par år, den har 3, 3 MP i upplösning och en hyfsad nikkor-optik. Den räcker långt i alla ovannämnda avseenden. Det är först när man vill publicera bilder i tryck som ska vara större än ca 12x18 cm som den börjar bli otillräcklig.
Zoom är inte nödvändig, däremot makroläge så du kan ta närbilder.
Ljuset ordnar du lätt såsom Annika beskriver: med en kartongbit i A4 som du klär med aluminiumfolie. På så sätt kan du reflektera det naturliga bakgrundsljuset och styra till de mörka delarna av svampen.
För att få tillräcklig skärpa på alla detaljer på svamparna krävs att du kan ställa in bländare (och ev. slutartid) manuellt. För att få stort skärpedjup använd liten bländare (minst 11, helst 16 eller 22), då blir exponeringstiden ofta lång (ofta 1 sek eller mer) och då är stativ en absolut nödvändighet.
Jag är medlem på http://www.fotosidan.se som är ett bra forum för fotointresserade där man kan lära sig mer om fotografering och ställa frågor till kunniga fotografer.
Lycka till!
För mig är det viktigast att kameran alltid finns i fickan. Därför köpte jag Minolta Dimage X för fyra år sedan. Ruggigt dyr då, men i dag billig.
http://member.webforum.nu/Theon/digitalkamera.jpg
Storlek 8x7x1, 5 cm
Placera kameran på en lämplig sten och använd självutlösaren för närbilder som ju oftast blir dåligt belysta vilket gör att kameran väljer lång slutartid och risken för oskärpa blir stor.
Mickes synpunkt angående liten bländare (högt bländarvärde) kan inte nog poängteras, om man vill att bilderna ska bli bra! Det kan inte hjälpas att slutartiden blir väldigt lång, man får använda stativ.
Själv använder jag ett enkelt trebent stativ som kostade 200 spänn. Fungerar jättebra och blir inte större än en tjock cigarr ihopfällt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.