De flesta svampar som man förväller lämnar ifrån sig en massa vätska. Jag brukar efter några minuters kokning/förvällninghälla svampen med vätska i durkslag för att vätskan ska rinna av.
Jag har hört att detta sätt att hantera vätskan inte är bra för svampens smak. Svampen ska kokas tills vätskan kokat bort. Vad är rätt att göra för att få bästa resultat ( smak )?
Varför inte prova dig fram om du tycker det blir någon skillnad. Grejen är att det behövs fett (smör, olja, grädde etc) för att locka ut smaken ur svampen. Lite beroende på vilken art det är så brukar jag spara en del, inte allt, av spadet separat och använda det sen vid utspädning av sås/stuvning etc.
Tips: när svampen är färdigkokt kan du fiska upp den med en hålslev och förvara den i annat kärl för avsvalning. Ställ sedan tillbaka kastrullen med svampspad på plattan med lite lägre temperatur och reducera den, dvs låt vätskan koka ihop lite innan du häller den över svampen igen. Spadet blir mer koncentrerat, dvs det smakar mer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.