Hej allihop!
Nu går året och den ovanligt långa svampsäsongen mot sitt slut… och jag sitter och funderar över vad jag kommer att minnas av alltihop. Hur är det för er, har det hänt något roligt eller ovanlig det här året?
Mitt bästa svampminne för 2007 är utan tvekan den där underbara klara och milda dagen i början av oktober då jag kom hem med inte mindre än fyra jättestora Blomkålssvampar, nästan en hel korg full, och fina var de i smak och konsistens också... bara ett litet larvangrepp i en rotstock, annars en riktig rekordskörd! Har aldrig tidigare sett sådana mängder av just den arten som jag gjort i år, och inför nästa säsong har jag nu en hel ås uppe i tallskogen att söka igenom, för där kom just Blomkålssvampen som pärlor på ett halsband. Ett toppenminne för mig, kan jag lova!
Visst, det är lycka att se flera blomkålsvampar samma dag!
Vanligen brukar jag skörda en per år! Vid samma tallrot.
I år fanns de på fler ställen, bland annat i en skog alldeles i utkanten av Örebro stad, mellan två bostadsområden.
Här gjorde jag det dystra fyndet av en totalt överkörd och nedtrampad blomkålsvamp som växte på en tallrot mitt på en stig där många både cyklat och gått på den.
Gissa om jag blev glad när jag rätade på mig och upptäckte en stor orörd blomkålsvamp på nästa tall, bara några meter åt sidan om stigen!
Ett bra “svampminne” från i år var när jag träffade Lena M för första gången IRW( som jag “lärt känna” här på forumet)och blev bjuden en stekhet sommardag på god kantarellmacka och smultronefterätt i hennes härliga trädgård. Det var mycket trevligt!
Sen alla som jag “lärde känna” vid mitt “svampkorgsprojekt”, som gjorde det möjligt att ro i land det, vi hade många trevliga dialoger.
Allt tack vare detta toppen svampforum!
Sen att jag hittat så otroligt många Karl-Johan… Jag älskar Karl-Johansvamp. Annars brukar jag kanske hitta några enstaka på en säsong, men nu i år kryllade de av dom.
Mitt är nog när jag befter/b den rejäla vintern (?!!!) vi hade i början av november ändå gav mig ut och insåg att trattkantarellerna fortfarande levde bOCH/b att jag hittade frostvaxingar som jag kände mig spiksäker på, och förtsod att… svampsäsongen var inte slut!!!
I morgon ska jag ut igen, men nu har jag torkade trattkantareller så det räcker hela livet.
Nån som vill ha?
Mitt finaste svampminne är när maken och jag var ute på svamptur i septemberi år. Vi är makar på “gamla dar” och har inte plockat svamt tillsammans mer än kanske 4 år. Jag har under dessa år pratat mig “salig” över min favoritsvamp - blodriskan - som maken aldrig sett eller hört talas om. Jag har inte heller lyckats hitta blodriska de senaste 5 åren, då mina favoritställlen av olika anledningar har försvunnit. Nåja.. maken och jag åker ut för en liten svamptur( till en för oss okänd skog). Kliver ut ur bilen, tar våra svampkorgar och börjar traska. Plötsligt gastar maken -“Kolla här, vilken stor samling konstiga svampar. Det måste vara något giftigt”. Jag traskar oentusiastiskt dit och vad ser jag? Ett helt fält med blodriska!!!!! I salighet satte jag mig ner och bara tittade. Blodriska! Blodriska som jag inte hade sett på 5 år!!!!! Det tog ett tag att övertyga maken att den svampen var ätlig, inte bara ätlig utan delikat. Känslan av att hitta denn underbart goda och kryggiga svamp i kombination med makens skeptiska inställning och hans totala omvändelse när han fick smaka blodriskan smörstek är för mig en riktig höjdpunkt!
Och jag kan inte mer än le när jag läste inlägget från Elisabeth!
Det var något liknande jag skulle berätta om.
Jag har hittat Blodriska en gång och då var det två exemplar som jag vart överlycklig över att ha hittat. Mycket goda! Detta var strax utanför Eksjö för 2-3 år sedan.
Så i år tänkte jag att nu ska jag pröva något nytt ställe! Sagt o gjort jag begav mig till en skog i Egypten som ligger i Härryda, promenerade runt en sjö och in lite här o där i skogen o helt plötsligtn så står jag mitt i helt hav med Blodriskor!!!
Tror jag aldrig blivit så lycklig på länge, när jag väl fyllt min korg så snubblade jag över ett litet samhälle med fyrflikiga jordstjärnor och även de var ett nytt fynd för mig så wow va häftigt det var!!
Tog mig en tur senare och fick en lika fin skörd till med Blodriskor så det kan man kalla lycka! Och gott gott!
Lycka är även att få en vinst av torkad svarttrumpetsvamp som jag vann här på forumet, STOR lycka!!! För jag har aldrig lyckats att hitta denna goda matsvamp själv bara köpt torkad på internet!!! Tack Gunilla Z!
Mitt finaste svampminne från i år? Ja det måste nog vara alla glada leenden från bekanta som jag kunnat glädja med svamp i år. Det överflröd som året bjudit på gör ju att frysen och skafferiet är mer än fulla och det som inte jag gör av med har, eller ska jag gett bort. (Snart jul!)
När jag på väg hem från mina vanliga ställe dår tillväxten hade varit dålig, och jag tyckte att nu var det slut med kantarellerna för i år.
Så jag snubblar fram i tät granskog, och plötsligt lyser det KNALLGULT framför mig, och framför mig står det på en kant till en bäck, så långt jag kan se ett hav av stora feta kantareller.
Jag plockade med båda händerna, och flåsade av lycka.
Hela min korg blev full , plus en hel plastkasse.
Det var ren och skär lycka, och jag kan knappt bärga mig till nästa säsong, då jag kanske ska få uppleva det igen.
Ett annat minnesvärt svampminne är att jag denna säsong lärt mig torka och bevara Karl-Johan (och andra soppar)!
De vinner faktiskt på torkningen oxå, tycker jag (som inte gillar fläsk!)
Torkad Karl-Johan har nu antagit en varm, fyllig nästan chokladaktig doft! Härligt!
jodå, brukar bjuda min mor på svamprätter, men när det gäller äldre personer ska man nog varna lite för det kan vara känsligt före magen.
Speciellt Karl-Johan sägs det ju.
Hon tycker det är gott och mår bra i alla fall som väl är. Man får väl vara lite extra sparsam med svampen vid tillagningen.
Har en kompis som brukar ge sin syrra fryst svamp i julklapp. I år går han och hoppas kunna överraska henne med färsk!
Är för mig Svampguiden. Jag tycker om er, småtokiga svampnördar och jag är glad att ha stött på ett sån’t gäng av härliga människor.
Det är oftast med ren glädje jag vältrar mig i era upptäckter och fynd och tack till alla * för att ni outtröttligt (?) fortsätter att hjälpa oss som inte kan lika bra. Tack för det.
Förra fredagen, på lunchpromenaden, när jag hittade alla frostvaxingarna och stoppade de i luvan, så skrattade jag högt. Det var ett happy moment. Det blir också ett fint svampminne från 2006.
Ser fram emot 2007!
Det är något på “G”...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.