röksjölskivling? Bilderna är en aning suddiga men kanske någon kan hjälpa mig ändå. Eftersom jag själv inte äter svamp så har jag svårt att säga att jag känner smaken av ärta när jag tuggar på den. Svampsmaken tar liksomöverhanden! Skulle snarare beskriva den som “annorlunda” eller “mineral”. Doftar gott gör den i alla fall. Den minsta av svamparna har som ett litet ludd efter hattkanten.
Nån som vet??
Ja, jag tycker också att det ser ut som rökslöjskivling, om jag jämför med de bilder jag sett på forumet. Men det är så svårt när man inte har sett den i “verkliga livet”. Det skulle ju vara roligt om jag kunde lära mig en ny svamp. Det var några år sen sist. Trattkantarellerna är gamla bekanta. Det var en av de första svamparna jag lärde mig känna igen. Men som sagt… en ny bekantskap skulle vara roligt!
hittat rökslöjskivling! Tack för hjälpen! Svavelgul tror jag inte att jag kommer att förväxla med eftersom den ska vara bitter i smaken. Det bör vara lätt att utesluta den med ett smakprov. Är bilden på den tegelröda i databasen bra? Jag tycker inte att den verkar vara så värst lik rökslöjskivlingen, men det är ju så svårt att avgöra genom att bara titta på en bild.
Den tegelröda verkar ju mycket kraftigare, speciellt foten.
Tror inte man skulle förväxla dem.
För mig äör gifthättingen det stora frågetecknet men på din bild ser det ut som att det är tveklöst grå skivor, inte brunaktiga som hos gifthättingen.
Jag blir förvirrad när de är så unga att skivorna inte riktigt fått färg utan är nästan vita.
Vill ni ha ett recept på rökslöjskivling och inte står helt främmande för danska, så kan jag rekommendera ett på följande sida:
http://home20.inet.tele.dk/annestorgaard/maanedens.htm
spsk betyder matsked
Varför äter jag inte svamp? Jag tycker inte att det är gott. Eller rättare sagt, jag tycker det smakar så illa att jag får spontana kväljningar när jag får svamp i munnen. (tillagad) Provsmaka råa för att artbestämma går bra. Kremlor tex. Jag har verkligen försökt lära mig att äta svamp men det gåt helt enkelt inte. Jag har kommit så långt att jag kan provsmaka lite stuvning för att kolla kryddningen, men gott är det inte! Men det är ju en bit på väg i alla fall.
Varför plockar jag ändå? Redan när jag var barn tog mamma med mig och min syster till skogen för att plocka svamp. Det var ju så skönt och lugnt att strosa runt. Det är den känslan jag har med mig, att det är så lugnt och skönt. Sen är det ju en bonus att lära sig nya svampar (kunskap är ingen tung börda), att släpa hem en massa svamp så att vi har i överflöd och kan bjuda rågande skålar när vi har gäster och sist men inte minst: glädjen att ge bort till någon som inte själv tar sig ut i skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.