0 291 visningar

12 svar

Ostronmussling?

Agnetha

6 dec 2006 kl. 18:40

Hittade denna väldigt fina svamp, kan det vara en ostronmussling?
Den är gråbrun aktig på ovansidan och har vita skivor under, känns slät och fin ovanpå, den växte på en stubbe i gbg.

vad är det`?

0

Kristina i Lund

6 dec 2006 kl. 19:01

Oj, vilken jättesak! Kan man äta dom?

0

klas jaederfeldt

6 dec 2006 kl. 19:05

tror det

0

pfifferling

6 dec 2006 kl. 19:26

alla svampar går att äte .....en gång? men den här ser ju jättefin ut, hade önskat hitta en sån typ.

0

Agnetha

6 dec 2006 kl. 19:32

*haha*..ja kan man äta den ?
Hade inte varit dumt alls…om man nu visste det.

0

Agnetha

6 dec 2006 kl. 19:33

den är säkert 25 cm rätt över, en riktig bauting *S*
Hittad i Högsbo i Gbg

0

pfifferling

6 dec 2006 kl. 19:37

i morgon blir det högsbosoppa med svamp kanske måste nog tilläggas

0

Bo Reyer.

7 dec 2006 kl. 13:21

Jag hittade idag på förmiddagen hjärtmusslor i fiskdisken på Åkrahallen i Sala. Är dessa närbesläktade???

0

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 13:45

Oj, vilken fin mussling.
Sådana svampar hittade jag för länge sedan innan jag lärt mig att de är ätbara o goda.Det är väl så när man VILL för mycket.

0

Uno M

7 dec 2006 kl. 15:26

Ostronmusslingen är inte alls dum att göra stuvning på, godast i en blandsvampstuvning dock.

0

Bop E

7 dec 2006 kl. 15:32

Att ostronmusslingen är ätlig när man köper den över disk vet väl de flesta. Frågan är väl snarare om det finns oätliga dubbelgångare ute i naturen.

Om jag tolkar klas rätt så är det ingen fara.
Kanske ett provsmak räcker för att bedöma dess matvärde?

Själv har jag varit lite feg gällande större musslingar och låter dem sitta kvar som prydnader på stubbar och stockar.
Dumt eller…?

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 15:42

Det är en svamp jag aldrig sett och kanske är den är lite ovanlig här i Gästrikland. Vore roligt att få göra även den bekantskapen

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 15:52

Har för mig att det tidigare sagts på forumet att den är vanligast i sydvästra Sverige. Om det nu bli mildare senhöst / vinter så kanske den sprider sig.

Har sett en del lite mindre (förhållandevis till bildens) exemplar, fast vanlig är den knappast här i mellansverige.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone