0 233 visningar

22 svar

Mörker

Susanne E

7 dec 2006 kl. 09:05

Klockan är nio på morgonen och först nu är det ljust ute. Har suttit och väntat ett par timmar med kaffekoppen på att få utnyttja min lediga dag i skogen. Hu då,  för det här mörkret. Man måste verkligen ta till vara alla små chanser till dagsljus. Vad gör ni för att inte “gå under” av tungt gråväder och mörker?

0

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 09:14

Tänder lite jullampor och försöker att inte tänka på växthuseffekten!!! Hoppas på att det ändå går med plus (för naturen) eftersom det inte blir så höga uppvärmningskostnader just nu…...

0

Bo Reyer

7 dec 2006 kl. 09:22

För oss svampälskare är det nog snart lågsäsong. Även för landets brandkårer är det snart lågsäsong. Det hela handlar om ett brinnande intresse!

0

Gula

7 dec 2006 kl. 09:31

Bara 15 dagar kvar tills det vänder och blir ljusare!!! Vintersolståndet den 22 dec, vår bröllopsdag!!!

Tänder ljus ute i trädgården så det är små ljusprickar överallt!

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 09:40

Nu var du rolig Bo.
Jag går en sväng mitt på på dagen, alltid ser man något intressant och frisk luft är inte fy skam.

0

Kristina i Lund

7 dec 2006 kl. 09:40

Tänder ljus och luktar på adventshyacinterna!

0

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 09:55

Ni vet väl att samarbete lönar sig.
Som att: Tandläkaren rycker ut tänder.Skohandlarn bistår med lågskor.Brandkåren rycker ut släcker.

0

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 09:56

Glömde, se upp för Brandrisker.

0

Bo Reyer

7 dec 2006 kl. 10:16

Tina: du menade väl brandriskor?

0

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 11:45

Menade deet jag skrivit med anledning av föregående inlägg.

0

Bengt Sandh

7 dec 2006 kl. 12:13

Att jag skulle bli brandman hade jag klart för mig redan i lågstadiet. I min släckt rök chansen att bli brandmän eftersom de snackade för mycket slang så det var svårt för andra att förstå dem. En av dem var dessutom lite skum men trots det tände hans blivande fru på honom direkt.

0

Susanne E

7 dec 2006 kl. 12:17

Ja, då var man hemma med halmen igen då. Tre timmars skogspromenad utan att så mycket som se en ätlig svamp! Jag kan konstatera att säsongen ÄR SLUT! Hittade istället härligt yvigt enris som får stå och dofta inne. Det kan pigga upp i mörkret också :)
Många har sina knep mot vintermörkrets tyngande effekt. Roligt att höra vad ni gör. Och så lättad jag blev när jag fick veta att om 15 dagar vänder det!! Jag borde ha en egen kalender för det ;)

0

Gittan

7 dec 2006 kl. 13:46

Tack Bengt för dina underbara inlägg, de lyser verkligen upp i höstmörkret (och ösregnet)!

0

Bo Reyer

7 dec 2006 kl. 13:49

Susanne: har du någonsin testat att vissla på dem? Själva tonen ska vara så högfrekvent som möjligt. Detta har funkat för mig!

0

Bo R

Susanne E

7 dec 2006 kl. 13:54

Vissla på svampen??? Nej det har jag inte provat (hehe).

0

Bo R

Gula

7 dec 2006 kl. 13:56

Om jag visslar så kommer det bara katter…

0

Gittan

7 dec 2006 kl. 14:01

När jag visslar kommer min Bimbo (dvs hunden).

0

Visslingar

Trumpelisa

7 dec 2006 kl. 14:02

Å jag måste lära mig att inte vända mig om när någon visslar. Den tiden är tyvärr förbi…...

0

Visslingar

Gittan

7 dec 2006 kl. 14:03

Saknar också visslingarna!

0

Susanne E

7 dec 2006 kl. 14:03

Om jag skulle vissla i skogen som jag var i idag, så skulle jag troligtvis få sällskap av grannens lösspringande hundar…så därför låter jag nog bli ;)

0

Gula

7 dec 2006 kl. 14:17

Nu börjar solen försvinna bakom skogen, det hjälper inte att jag visslar allt vad tygen håller - den sjunker med rasande fart…

0

Gittan

7 dec 2006 kl. 14:25

Du får väl lära dig att busvissla.

0

Gula

7 dec 2006 kl. 14:28

Ja se DET kan jag inte! Men att låta som ett tåg DET kan jag… 8D
(med hjälp av händerna då)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone