0 262 visningar

13 svar

Till klas jaederfeldt

Franco Matli

7 dec 2006 kl. 10:27

Dessa tickor hittade jag igår.
Eftersom du är tickbiten får du gärna hjälpa mig med namnet.

0

Franco

Kristina i Lund

7 dec 2006 kl. 11:49

På den andra bilden har någon lagt ut några skivor rimmad oxbringa med senap på...Saknar rotmoset!

0

Kristina ...........

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 12:42

det är väl bara att mosa det på övre bilden.

0

Tina

K i L

7 dec 2006 kl. 13:22

Njae - det ser inte så gott ut, tycker jag.

0

franco

klas jaederfeldt

7 dec 2006 kl. 15:14

det första tycker jag ser ut som raggskinn (ingen ticka) 2 an vet jag inte

0

Tina

bo e

7 dec 2006 kl. 15:56

tycker 1 ser rätt god ut faktiskt, men tveksamt om det är en ticka.
raggskinn känner jag inte, men klas vet nog.
nr 2 tycker jag ser ut som en ganska vanlig art, men jag har väl fel eftersom inte klas kunde den på direkten…

0

Tina

klas jaederfeldt

7 dec 2006 kl. 16:09

2 an kanske är vanlig, men jag är mycket försiktig att dela ut namn, spec, om bilden t.ex. inte visar undersidan. jag vill nog helst ha svampen i handen, å helst i mikroskopet för att ge namn

0

Bild 2

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:36

För en novis på tickor finns det säkert flera arter som man tror är en och samma…som sagt, det kan t o m krävas mikroskop!

Desto fler namn på arter man kan desto försiktigare blir man förmodligen med att dela ut dem, eftersom det kan vara så små detaljer som skiljer?

0

Klas

Franco Matli

7 dec 2006 kl. 18:47

Tackar Klas, jag tog dom inte, de var så vackra att dom fick förtsätta sitt liv.Så där såg stubben ut på bild 2.

0

Klas

Bo E

7 dec 2006 kl. 18:58

Jättefin bild på en härlig stubbe i alla fall!

Är det OK att lägga upp den som skrivbordsunderlägg…jag börjar tröttna på taggsvamp nu…

0

Göran H

7 dec 2006 kl. 19:04

Varför inte Sidenticka?

0

klas jaederfeldt

7 dec 2006 kl. 19:33

visst kan det vara de göran

0

Bo E

Franco Matli

7 dec 2006 kl. 19:56

Ja visst du får järna använda bilden.
Om det behövs kan jag skicka dig den tunga version.

0

Bo E

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:28

Tack Franco!
Behöver nog ingen “tyngre”.
Den blev fin på min skärm…

ombyte förnöjer, det är kul att se alla fina bilder på detta forum och en del tål att ses lite oftare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone