0 535 visningar

13 svar

Hjorthornsvamp ?

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 12:21

som fått krull eller något annat?
Hittad i barrskog.

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:31

Ser ut som att den varit lite osäker om vilken riktning den ska ta. Men jag är alldeles för mycket amatör för att veta huruvida det kanske finns en dylik variant av hjorthornsvamp…skruvhornsfår-svamp kanske???

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 09:46

Kan någon ge sig på denna fråga ?

Tacksam för svar.

0

Hans v E

8 dec 2006 kl. 12:18

Det är nog ingen som vågar svara på din fråga. Inte jag i alla fall.
Vill bara säga att hjorthornsvampen, som även hetat klibbfingersvamp, numera heter gullhorn. Om någon svarskanditat inte hört det gamla namnet och inte kan svara för att han/hon inte vet vad det är.
Gullhornet är “halt” i fuktigt väder och din svamp ser torr ut så det kanske är en fingersvamp. Gullhornet är en gelesvamp.

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 15:24

Tack så länge.Det har gått mer än en vecka sen jag såg den. Far dit på söndag o kollar om den är kvar. Vad ska jag titta särskilt efter ?

Tack så länge.

0

Eva Kåva

8 dec 2006 kl. 15:42

Kanske är det med den som med mitt hår?
Lockar sig när det bli blött..
=)
Fin, tycker jag att den är.

Trevlig helg!

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 16:55

Alltid lockar det någon.

Trevlig helg.

0

Ramaria?

Elisabeth Jansson

9 dec 2006 kl. 16:38

Hej!

Det finns en utav Ramariorna som har en benägenhet att bilda konstiga fruktkroppar, men jag tycker att den här är väldigt skarp i färgen.
Jag har också svårt att tänka mig att de skulle komma på nytt eftersom de är så värmekrävande.

Om den finns kvar kolla om den är fast i konsistensen eller geleíg.
Kanske den är sladdrig och geléig om den är kvar p.g.a. temperaturväxlingar och regn.
Hör gärna av dig!

0

Ramaria?

Tina Nordberg

10 dec 2006 kl. 14:31

Hej,
har varit dit idag, tyvärr är den inte så fager längre. Det har varit frost inatt.

0

Hans v E

10 dec 2006 kl. 15:17