0 535 visningar

13 svar

Hjorthornsvamp ?

Tina Nordberg

7 dec 2006 kl. 12:21

som fått krull eller något annat?
Hittad i barrskog.

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:31

Ser ut som att den varit lite osäker om vilken riktning den ska ta. Men jag är alldeles för mycket amatör för att veta huruvida det kanske finns en dylik variant av hjorthornsvamp…skruvhornsfår-svamp kanske???

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 09:46

Kan någon ge sig på denna fråga ?

Tacksam för svar.

0

Hans v E

8 dec 2006 kl. 12:18

Det är nog ingen som vågar svara på din fråga. Inte jag i alla fall.
Vill bara säga att hjorthornsvampen, som även hetat klibbfingersvamp, numera heter gullhorn. Om någon svarskanditat inte hört det gamla namnet och inte kan svara för att han/hon inte vet vad det är.
Gullhornet är “halt” i fuktigt väder och din svamp ser torr ut så det kanske är en fingersvamp. Gullhornet är en gelesvamp.

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 15:24

Tack så länge.Det har gått mer än en vecka sen jag såg den. Far dit på söndag o kollar om den är kvar. Vad ska jag titta särskilt efter ?

Tack så länge.

0

Eva Kåva

8 dec 2006 kl. 15:42

Kanske är det med den som med mitt hår?
Lockar sig när det bli blött..
=)
Fin, tycker jag att den är.

Trevlig helg!

0

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 16:55

Alltid lockar det någon.

Trevlig helg.

0

Ramaria?

Elisabeth Jansson

9 dec 2006 kl. 16:38

Hej!

Det finns en utav Ramariorna som har en benägenhet att bilda konstiga fruktkroppar, men jag tycker att den här är väldigt skarp i färgen.
Jag har också svårt att tänka mig att de skulle komma på nytt eftersom de är så värmekrävande.

Om den finns kvar kolla om den är fast i konsistensen eller geleíg.
Kanske den är sladdrig och geléig om den är kvar p.g.a. temperaturväxlingar och regn.
Hör gärna av dig!

0

Ramaria?

Tina Nordberg

10 dec 2006 kl. 14:31

Hej,
har varit dit idag, tyvärr är den inte så fager längre. Det har varit frost inatt.

0

Hans v E

10 dec 2006 kl. 15:17

Kommer fortfarande inte på någon vettig lösning.

0

Ramaria?

Elisabeth Jansson

10 dec 2006 kl. 17:00

Hej Tina!

Oj då hur den såg ut!

Du får ha tålamod till nästa år, garanterar dig att de kommer upp igen om vädret är varmt och regnigt.

0

Ramaria?

Tina Nordberg

10 dec 2006 kl. 21:37

Det är inte sant !!!!! En till som jag ska tålamod att vänta på i minst 10 månader. Det går nog.

Tack för alla tips hitintills.

0

Ramaria?

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:52

Hart oxå sett hjorthornsvamp / gullhorn nyligen som jiddrat ihop av frost eller regn?

De tappar liksom spänsten och faller ihop, men ingen har haft så konstigt skruvade “horn” som på din första bild.

0

Ramaria?

Tina Nordberg Orsta Kolsva

11 dec 2006 kl. 21:38

Och den hittade jag före frost. Den var nog nypermanentad. Nu ser den ut som en klick hjortronsylt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone