0 563 visningar

47 svar

Vem

Lena M

7 dec 2006 kl. 14:00

gör hål i myrstackarna ? Nästan alla har cirkelrunda hål, är det fåglar eller någon fyrfoting ?
Två små hättor fastnade på plåten , den vita var ungefär 3-4 mm, den bruna aningen större. Men nu ser man inte så många arter längre av förståliga skäl, 7 dec.

0

Gula

7 dec 2006 kl. 14:14

Hackspettarna.
Vackra bilder Lena, speciellt den mittersta!

0

Myrstackarna

Bengt Sandh

7 dec 2006 kl. 14:22

Visst är det synd om dem, myrstackarna. Det är säkert myrspoven med sin långa raka näbb som gör djupa hål.

0

Gittan

7 dec 2006 kl. 14:28

Görfina bilder, tror mer på hackspettarna! Bengt du kan väl alltid få till det!

0

Uno M förslag

7 dec 2006 kl. 15:16

Varför inte vinterhätta vad gäller mycenan.
Dylika runda hål görs nog ej av myrspov, men väl av gröngöling, som med sin långa klibbiga tunga når långt in i myrgångarna.

0

klas jaederfeldt

7 dec 2006 kl. 15:16

Hackspetten Gröngölingen, (den enda av hacke som går ner på marken)

0

klas jaederfeldt

7 dec 2006 kl. 15:17

du va sekunden före uno

0

Uno M

7 dec 2006 kl. 15:20

“Gött å vare föscht nån gång” du Klas

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 15:44

Fina bilder!

Javisst är det gröngölingen som gör detta!

Förr sa man räven, men jag tror inte den skulle göra så fina hål utan mer bara krafsa fram vad den nu är ute efter. Myrägg?

Sen har jag oxå lagt märke till att det finns så små hättor som är väldigt köldtåliga. Finns det några ätliga eller är de för tumnnköttiga att ens tänka på.

Tänker även på småsvampar som dendär “vitlöks”- broskskivlingen.
Minns inte om jag fick några direkta svar om den var ätlig?
Vitlök är ju gott annars…

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 15:45

Då måste det vara gott om gröngölingar då, för nästan på alla myrstackar ser man hål.

0

Gula

7 dec 2006 kl. 15:49

Det finns ganska gott om gröngölingar men man ser dom inte så ofta. Svåra att se också , gröna som dom är . Men man HÖR dom, lätet är väldigt karakteristiskt och HÖGT!!

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:11

Jag har sett gröngölingen, fast kanske inte mer än 1-2 g / säsong.

Sen kan det kanske gå rätt snabbt för en gröngöling att slurpa i sig ur flera myrstackar?

Kan Gula beskriva lätet på något sätt.

Vore kul att veta om det är bekant då jag som sagt strövat i skog där den då och då visar sig.

0

Gula

7 dec 2006 kl. 16:21

Lite som den vanliga hackspetten men “längre”, utdraget och HÖGT! Mera skrikaktigt?? Svårt att beskriva här…Om du har nån fågelbok kanske där finns en bättre beskrivning.

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 16:24

Jämfört med spillkråkan?

0

Gula

7 dec 2006 kl. 16:30

Så länge sen jag hörde spillkråkan att jag inte kan säga. Men grävde fram min fågelbok och där beskrivs lätet som ett “gällt ky-ky-kyck”. Skulle nog inte känna igen gröngölingen på den beskrivningen… Jag tycker den påminner om stora hackspetten men ljudet är mycket högre. Om den är i närheten får man hjärtstillestånd..!!

0

Hans v E

7 dec 2006 kl. 16:30

Ingen av hättorna är vinterhätta trots att det är vinter.
Den vita är svår att bestämma då den antagligen är överexponerad, men den andra ser ut som en luthätta (det finns ett par tre arter som luktar “alkaliskt”).

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 16:46

Vad jag kan säga om den lilla vita är att den hade glesa skivor och växte på mager mark med tall och mossa. Och jag tog en bild så nära jag kunde i och med att den var så liten, men det blev väl fel ändå. Lena

0

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 16:59

0

Gula

7 dec 2006 kl. 17:12

Jättebra, Totte!! Det där var “parningslockrop” låter lite “kortare” normalt. Nu ska väl Bo få fason på pippin!!

0

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 17:16

Men spillkråkan var svår att hitta ljud på:(

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 17:20

Tack för länken, men jag kan bara läsa texten. Hur gör man för att få ljudet? Ska man spara “okänd filtyp”?

Nu blev det riktigt svårt…hoppas jag lär mig nåt av detta!

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 17:22

Om du trycker på Lyssna händer inget då

0

Lena M

7 dec 2006 kl. 17:22

Samma här, får inte ett ljud ifrån fågeln.

0

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 17:23

Har ni RealPlayer installerad?
Om inte….brukar det komma en förfrågan om det när man kör igång

0

Bo e

Bo E

7 dec 2006 kl. 17:25

Om jag trycker på Lyssna kommer det upp en ruta “spara fil” och med undertext “okänd filtyp”
varningar att den kan skada datorn blaha blaha och så vidare…

Försökte spara men det blev bara själva filnamnet med bokstäver på ett ark…

Jag är ingen dataexpert precis…

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 17:28

Jag har bra ljud i datorn, kan lyssna på musik etc. men det är något med länken och att man måste göra en fil av den…

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 17:30

Konstigt för mig funkar ljudet med en gång….
Du skulle kunna kika in på denna sidan o ladda ner realplayer till din dator.
Där står det tycker jag utförligt hur man gör bättre än jag kan förklara

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 17:31

0

Bo e

Bo E

7 dec 2006 kl. 18:11

Den började ladda…sen kom “sidan kan inte visas”...

nån annan som lyckats bättre?

Tack iu alla fall Totte!

Väl värt ett fösök att avlyssna gröngölingens ljuva stämma!

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 18:15

Testa denna då...till höger

http://sweden.real.com/player/?&src=404, ZG.eu.idx, ZG.eu.rm.rm.hd.def

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 18:15

http://sweden.real.com/player/?&src=404, ZG.eu.idx, ZG.eu.rm.rm.hd.def

0

Bo e

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 18:16

tja jag vet inte varför inte hela länken kom med men markera o kopiera o klistra in så ska det väl gå bra…

0

Bo e

Bo E

7 dec 2006 kl. 18:28

Datorn laddar ned för fullt nu fast jag har bara klickat på din första länk…

0

Bo E

7 dec 2006 kl. 18:44

Stort tack Totte!

Nu hör jag gröngölingen!

Spillkråkans läte är långsammare och ännu mer som ett skrik.

Gröngölingen låter nästan som en fiskmås, tycker jag men är man långt inne i skogen lär man inte ta fel!

0

Totte Gbg

7 dec 2006 kl. 18:49

Gött att det funka! Skam den som ger sig :)

Jag tycker mycket om gröngölingens läte det är som ett kluckande av något slag tycker jag. Hade gärna lyssnat på Spillkråkan o kom på att jag har ju en fågelskiva av, var det Benny Andersson tror jag, jag får leta fram den o lyssna lite.

Åppropå roligheter med fåglar på http://www.kustobsar.se/ har de i banderollen överst en fyndighet varje dag….

0

Göran H

7 dec 2006 kl. 23:41

Tycker att han mest låter som en hysterisk Koltrast. Här vilar han tillfälligt mellan raiderna i landet med nysådda ringblommor.

0

Hål i myrstacken

Gunhild

8 dec 2006 kl. 00:36

Och vem tror ni har gjort det här hålet i myrstacken?

0

Hål i myrstacken

Gula

8 dec 2006 kl. 00:40

Det är väl aldrig din vän som äter fiskar från träd??  Vilken jättemyrstack!! Bra övernattningsplats i ödemarken.

0

Hål i myrstacken Gula

Gunhild

8 dec 2006 kl. 10:13

Joo du jag kröp in och vände därinne. Med någon meter snö som isolering kan man nog ha det ganska skönt därinne. Idet låg högt uppe på ett berg med fin utsikt.

0

Hål i myrstacken Gula

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 10:27

Är det inte Räv eller Grävling så är det Bengt Sand.

0

Fler hål i myrstackar

Gunhild

8 dec 2006 kl. 11:13

Det här är nog snarast åstadkommet av en räv??

0

Göran H

Salasias

8 dec 2006 kl. 13:43

Om det här är en koltrast som vilar bland ringblommor, då är jag.. tja.. vad som helst..

http://svampguiden.com/forum/visa/41770

0

Göran H

Gula

8 dec 2006 kl. 15:01

Han menade nog gröngölingen… Fantastiskt att han fått så fin bild på den, dom är lite skygga, måste vara ett “barn”.

0

Hål i myrstacken Gula

Bengt Sandh

8 dec 2006 kl. 15:14

Ja Tina, jag medger att det är jag. Min fru Svea Silverstolpe-Johansson-Sandh har ett tag undrat varför jag alltid verkar ha myror i byxorna. Det har varit lite pinsamt att erkänna att min hemliga passion är att göra stora hål i myrstackar. Det har jag gjort sedan barnsben och kan egentligen inte förklara varför men jag tror att jag försöker räkna myrorna och det är svårt om man bara gör en ytlig uppskattning.

0

Hål i myrstacken Gula

Tina Nordberg Orsta Kolsva

8 dec 2006 kl. 15:17

Å, förlåt höll på att misstänka dig för Myrspovsjakt.

0

Hål i myrstacken Gula

Bengt Sandh

8 dec 2006 kl. 15:48

Nej Tina, det är myrspovarna som jagar mig och myrorna i stacken.

0

Hål i myrstacken

Kristina i Lund

8 dec 2006 kl. 23:40

Hon kan inte ha det lätt, Svea!

0

Vem - Svea igen

Gittan

9 dec 2006 kl. 14:55

Äntligen ett inlägg om Svea, har längtat efter henne!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone