Jag har tagit bort två stora granar i min trädgård, men lämnat kvar stubbar som är cirka 1.5 meter höga. På några dagar har det plötsligt växt upp massor av små guldgula svampar, med lätt gråblå undersida och gråvit fot. Hatten är 20-30 mm i diameter. Dom växer i et slags kolonier.
Vad kan det vara för något?
Ibland är det här forumet riktig komiskt. Jaederfeldt säger “absolut inte svavelgul slöjskivling”. Däremot så kan det vara en svamp som är nåt helt annat (ironi) - en blekgul slöjskivling.
Svampsnobberiet har nått sin absoluta kokpunkt, men det är det jag gillar med Svampguiden!
Sorry Klas, men svavelgul slöjskivling kan växa på barrved också...
Om valet nu skulle stå mellan svavelgul eller blekgul slöjskivling, är det enkelt att avgöra med ett smakprov. Den blekgula smakar som gröna ärter och den svavelgula är ilsket bitter - men jag vill inte råda någon att äta en liten gul vedsvamp som inte är säkert identifierad. Jan-Eriks svamp är det inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.