Fick syn på något konstigt när jag var ute och plockade svamp, det såg ut som om en massa tallbarr av någon osannolik slump fallit ner och hamnat lodrätt med taggarna upp.
Men vid närmare undersökning visade det sig vara en massa svampar ca. 5 cm höga och 1-2 m.m. breda med samma färg som gula tallbarr, de växte ett och ett.
Någon som vet vad det var för svamp?
Nej det var definitivt inget gullhorn, svamparna hade en mattare gul färg, precis som tallbarr och de stod ensamma och ogrenade ca. 30-40 st bredvid varann.
Det var inte heller någon Multiclavula vernalis som jag hittat en bild på...
Svampen finns inte med i någon av mina två svampböcker, antar att jag inte kommer får reda på vad det var.
Om de växte tätt kan det ha varit någon form av mattsvamp, kanske Pterula multifida?
Läs mer om mattsvampar:
http://www.nrm.se/kbo/krypt/pterula/welcome.html.se
Det är möjligt att det är Clavariadelphus junceus, men svamparna var helt gulbruna, ingen annan färg på toppen som Clavariadelphus junceus verkar ha, dessutom smalande de av mot toppen vilket Clavariadelphus junceus inte heller verkar göra.
Hittade en annan svamp på en sida när jag letade efter bilder på Clavariadelphus junceus, den liknar “mina” svampar mer även om det fortfarande finns vissa avvikanden, svamparna jag hittade växte t.ex. inte på ved vilket denna gör, den heter Macrophyta defibulata.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.