0 622 visningar

17 svar

Konservering av svamp

Olle Wistedt

7 dec 2006 kl. 22:05

Har efter en säsong lyckligt konstaterat att det blev rekordskörd av Stensopp, Smörsopp, Rynkad tofsskivling, Mild gulkremla samt Kantkremla och senare Blek taggsvamp.
Har även “sprungit” på två krusiga blomkålssvampar efter alla år….
Jag har mycket goda erfarenheter med torkning av Stensopp och Trattkantarell. Kan någon tipsa om fler arter som är lämpliga? Tacksam för tips!

0

Nina H, Sthlm norr

7 dec 2006 kl. 22:10

Svart trumpet är gjuten!
Har även torkat sandsopp, och en del andra soppar, kungschampinjon och rödgul trumpet.
En sådan lycka att titta in i skåpet där burkarna står på rad!!!

0

Torkning av svamp

Gunhild

7 dec 2006 kl. 22:33

Goliatmusseron går utmärkt att torka liksom sandsopp som på det sättet vinner i smak. Att frysa goliat går bra men den är skrymmande och det är svårt att paketera den så att inte lukten slår igenom. Karljohan blir ju jättegod torkad, fast man rekommenderar bara en liten smakbit.

0

Göran H

7 dec 2006 kl. 22:35

Själv torkar jag alltid foten på Stolt Fjällskivling. Mest kanske för att jag inte vet vad jag skall göra med den annars. Hatten vill man ju steka för sig. Men den torkade foten blir utmärkt till såser eller färser.

0

Vad betyder...

Salasias

7 dec 2006 kl. 22:51

“...Karljohan blir ju jättegod torkad, fast man rekommenderar bara en liten smakbit….”
En liten smakbit till vaddå?

Förresten, utlovar ett Nobelpris till den som kan tala om var man köper gammaldags konservringar. De där orange gummiringarna ni vet. Jag har flera burkar med knäpplock, men saknar konservringarna.

0

Ringar

Nina H, Sthlm norr

8 dec 2006 kl. 00:21

Kan bara råda dig att leta på loppisar, helst på landet, bondauktioner mm.
Har hört talas om att OBS/Coop har sålt sådana men att de inte passar till gamla burkar.

0

"Smakbit" Salasias

Gunhild

8 dec 2006 kl. 00:28

Jag vill inte rekommendera någon att äta torkad svamp som ej tillagats, men torkad karljohan i tunna skivor smakar gott, som chips, det var det jag menade.

0

Smakbit Salasias

Margareta Tångring

8 dec 2006 kl. 09:51

Det finns ringar att köpa. Tänk på att de behöver blötläggas i hett eller kokande vatten för att få på burkarna. Till mina gamla burkar fungerar det.

0

Köpa ringar - var?

Karin Z, Västerås

8 dec 2006 kl. 10:05

Jag har också letat efter ringar som passar på mina gamla burkar. De nya är ju mycket mindre.
Var köpre du dina ringar, Margareta? Eller menar du att det går att kränga på de nya ringarna på gamla burkar om man “mjukar upp dem” i hett vatten? Jag har försökt men jag kanske inte är tillräckligt brutal!

Börjar bli desperat eftersom de gamla ringarna dör en efter en.

0

Ringar

Susanne E

8 dec 2006 kl. 10:14

Känner igen problemet. Fick en förpackning nya ringar av en kompis som visste att jag letade. Men, samma problem som ni-de är för små.
Ett gammalt tips för längre livstid på ringarna (som ni kanske redan vet) är att förvara dem i potatismjöl när de inte används. Detta för att de ska hållas torra. Det är av fukt som de orange (och gröna) ringarna torkar.

0

Karin Z

Helena A

8 dec 2006 kl. 10:14

Jag har massor med ringar.
Vill du ha så maila mej på vargkramare@hotmail.com

0

Karin Z

Tina Nordberg

8 dec 2006 kl. 10:24

Jag se titt som tätt ringar på loppis.Ifall Helenas inte räcker till alla.

0

Vad betyder...

Bo Reyer

8 dec 2006 kl. 10:26

Jag har jobbat på ett loppis i sala i 9 år. Vi fick ofta in dylika, så försök på liknande ställen! Lycka till!

0

Åh... Helena A...

Salasias

8 dec 2006 kl. 11:38

..så glad jag blir. Har du verkligen konservringar??
Jag har mailat dig..

0

Bo Reyer

8 dec 2006 kl. 12:02

Personligen föredrar jag konversering med svamp framför konservering av desamma. Ha en trevlig helg -ni som kan.

0

Helena A

8 dec 2006 kl. 12:08

Jag har svarat på mail både till Karin Z och Salasias

0

Konservering och konversering av svamp

Karin Z, Västerås

8 dec 2006 kl. 12:32

Hej Bo R!

Det ena behöver inte förta det andra! Konversera samtidigt som du konserverar!

Bättre kan det inte bli!

Trevlig helg till dig också, och till alla andra!

0

Köpa ringar - var?

Margareta Tångring

8 dec 2006 kl. 15:20

Låt ringarna ligga en bra stund och tillkalla någon med starkta nypor. Ringarna har funnits på Obs, Maxis och även i andra affärer som sålt nya burkar. Men det är inte lätt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone