0 487 visningar

5 svar

hur konservera trattisar?

anders

4 okt 2004 kl. 18:10

torka eller lägga in i vätska?

0

Karl Erik Hammer

4 okt 2004 kl. 18:21

Pelle Holmberg/Hans
Marklund nämner en-
dast torkning som
konserveringsmetod i
Nya Svampboken.

0

Annika Eriksson

4 okt 2004 kl. 18:35

Konservering/hermetisk inkokning: förkoka svampen, lägg svamp och spad på absolut rena glasburkar som fylls till ett par cm från kanten. Lägg på absolut rena gummiringar och lock utrustad med metallbygel. Sterilisera burkarna vid 100 grader (i kokande vatten) i 1 timme och en kvart. Lyft upp burkarna och låt svalna. Genom själva steriliseringen av burkarna skapas ett undertryck som får locket att sluta tätt. Om proceduren sker rätt, dvs med absolut rena burkar och lock kan svampen hålla sig i många år.

0

Bengt Sandh

5 okt 2004 kl. 02:16

När jag konverserar trattisar brukar jag först fråga hur dom tycker att vädret är. Sedan brukar jag fråga vad dom tycker om temperatur, vind och väderprognoser i största allmänhet. Att konversera trattisar är inte så lätt som man kan tro, det gäller att vara uppmärksam, väl påläst och ödmjuk!

0

Tommy K

5 okt 2004 kl. 08:29

Att konservera svamp har väl numera enbart ett etnologiskt intresse? Jag minns min konservering från min barndom, liksom hur lycklig min mor blev när frysen blev var mans egendom.
Och, som sagt, nog är väl torkning det bästa sättet att ta vara på trattkantarell. Obegränsad hållbarhet i täta glasburkar.

0

klas jaederfeldt

5 okt 2004 kl. 09:02

i min smak så tycker jag att de flesta svampar blir godare at konservera , än att frysa eller torka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone