I går stod jag också fundersam framför en fallfärdig jordkällare uppe i skogen och tänkte på dem som en gång levt sina liv där. Om väggarna kunde tala, eller rättare sagt ruinerna.
Många husgrunder ser man i skogarna, namn som Flughem, Svinstanda och Hästkällan hade de små torpen och männen arbetade i den då befintliga gruvan.
Tiderna har verkligen förändrats och fort har det gått med all teknik.
Lite lustigt…jag stod också framför en ruin från förr vid gårdagens tur i skogen. Men vet inte vad det var. Tog tyvärr inte någon bild. Men det var en två m. hög cementvägg med litet skärmtak som stod mitt emot en brant bergvägg. Ovan löpte rostiga stag med små hjul.Helt ensamt i skogen förutom en stenhög bredvid. Undrar vad det kan ha varit? Någon som kännner igen beskrivningen?
Hej jag har hittat en sån där stenvägg och så en rostig gammal skena högt upp med små hjul och undrat vad detta har varit till, den är långt ute i en skog och har tänkt att det kanske har varit något från andra världskriget…vore kul om någon visste. Den här grejen finns söder om Stockholm.
Jag har också en jordkällare i hagen där jag har hästen.
Jag trodde iallafall att det var en jordkällare, men när jag kollade upp det i de gamla husförhörslängderna så hette det Rösa Jordbo, och där bodde en familj med tre ungar från 1840-1848.
Helt ofattbart att någon kunde leva sina liv i en stenkula.
När man går i granskog med fina rösen, så kan man utgå från att en gång i tiden var det öppen brukad mark, och det är rätt hissnande att alla dessa stenar har rörts av människohand.
Ja visst är det märkligt att tänka sig att det för inte så länge sedan bodde folk långt in i skogen , dit en smal väg kanske gick. Utan el och kanske en brunn i bästa fall, annars en källa i närheten. Oftast var det barnrika familjer och man kan undra , vad levde de på/ av? Jag ser rester av gamla fruktträd och syrener på dessa ödetomter som minner om svunna tider.
Är ni två som är intresserade av gamla jorkällare? Kan ni inte berätta varför? Är det så att ni håller på med stensättning? Eller är det det historiska kring dem? Jag kan bistå med fler så småningom.
pifferling, intressant att du också hittat en liknande konstruktion. Jag ska ta bild på min och lägga in så kanske vi kan få svar.
Men hanzzon, nu blir jag bara mer nyfiken. Hur vet du att historien är helt sanslös om bilden inte har någon text? Eller menar du att det inte gör någonting om det finns en historia som du känner till? Är det de historiska som du kan utläsa av bilden som är spännande? (Ursäkta, nu blev det akademiskt, men nyfiken blir jag.)
Ska kolla upp om jag kan hitta böckerna du nämde.
Ja jag tänkte just samma att ta en bild på den konstruktionen som finns så långt ut i granskogen, den är ett riktmärke för mig att ta av och in på rätt väg så att säga och är alltid roligt att återse den. Jag återkommer här på guiden förhoppningsvis snart, men det är inte ofta jag kommer till denna skog så ha tålamod och vänta bild kommer förr eller senare. Det vore mycket intr. att se din bild och kanske vi kan klura ut vad det har varit för ändamål med mojängen i skogen.
Den traktorn kan inte ha haft högsta komfort!! Härlig bild; och lagunen är ju lockande! Finns det liv i den? Kommer ihåg att det tog väldigt lång tid innan nånting etablerade sig i gamla sandgropar förr. Fast på kanterna kom det murklor förstås…
Jag är allmänt intresserad av historia och arkeologi.
Jag har jobbat på riksantikvarieämbetet och Kalmars länsmuséum.(med tanke på spåret om hällristingar)
Jag har hittat förut okända lokaler med ristningar och skålgropar i Tjust.
Förut var sten/bronsålder det största intresset, men numera har jag börjat intressera mig för “nutidshistoria”.
Jordkällare har alltid väckt ett ett intresse hos mig.
De är lite mystiska och väldigt vackra.
Intressant diskussion!
Tack allihopa för dessa fantastiska bilder!
Ni går ju omkring i rena “museimarker” skulle man kunna säga!
Är oxå mycket intresserad av gamla kulturlämningar.
Ibland blir ju gammalt “skräp” med åldern intressantare!
Lite skillnad i upplevelse mot att hitta cyklar, trasigt glas, elsladdar och kasserade datorer i alla fall!
Undrar var gränsen egentligen går för hur man reagerar på skrot i skogen.
När mossan fått fäste kanske!
Är oxå arkeologiskt intresserad och nu är en bra årstid att spana in lämningar i markerna, när löv och gräs gett vika och snön ännu inte lagt sig.
För mig är det nu ungefär 50-50 svamp och “fornminnen” som är det intressantaste i skogen, och om man ser några fina fåglar och djur förstås!
Frosten bet till igår så nu är det dåligt med svamp här i Örebro-trakten, men en fin skörd vinterskivling blev det igår i alla fall!
Nu har jag tagit bilder på den märkliga konstruktion som jag (och troligen samma som pifferling) har sett i skogen. Helt malplacerat tycks det. Vad kan detta vara? Denna konstruktion är ju byggd för att stå där. Men, som sagt, till vad??
En cementvägg och en kallmurad stenvägg. Däremellan stag med små hjul.
Den utlovad jorkällaren som jag nu har tagit bilder på var inte så spännande som jag minns den. Utseendemässigt. Men väl händelsemässigt.
Den har cementerade stenväggar invändigt, ett förrum som har en träöverbyggnad. Taket har på ett ställe gått sönder. Det hände när mina barn och grannbarnen var och lekte där. Att gå in i källaren fick dem inte, och ingen anade att taket skulle ge vika, men plötsligt hördes ett barnskrik och jag sprang (med min då 6-månader minsting) i famnen med älgkliv mot skriket. När jag kom fram såg jag grannens 4-åring. Bara överkroppen från armhålorna var ovan jord. Som tur var lyckades jag dra upp henne. Marken hade bara försvunnit under henne. Mycket otäck händelse och de fick aldrig vara där mer.
Här är bilderna iaf. Vattenfylld har den blivit också, men vet att den anvädes fram till 50-talet och det står ännu burkar med rödbetor och lingonsylt på en hylla (som inte syns).
jorkällare
Aha!! Tack Irene! Då förklarar det varför den ligger så avsides. Jag har funderat i flera år på det och inte fått ihop det med vare sig jorbruket, skogsbruket eller någonting annat. Tänk så mycket lämningar det finns att undersöka när man letar efter svamp.
Där det förr varit militära övningsområden finns ofta märkliga konstruktioner i betong kvar.
Skulle nog ha gissat på något med gruvindustri för denna, men visst kan det lika gärna vara nåt militärt.
Jag har även sett en liten stump järnvägsräls i skogen, utan vidare fortsättning och kommit till slutsatsen att det stått någon form av större kanon på den när det var militärt område.
Likaså stora förrådsbunkrar som ser ut som stora jordkällare men med typ “skyddsrumsdörrar”.
Strax nordost om Örebro finns även en större cirkelformad “bunkeranläggning” omgiven av djupa skyttegravar.
Den gick jag förbi några gånger när lövverket var tätt innan jag upptäckte den en kulen höstdag för några år sen.
Lite märkligt läge, då den delvis är grävd rakt igenom en mycket gammal vägsträckning som bara några hundra meter närmare stan har en milstolpe med Gustav III:s namnsymbol ingraverad. Vägen kan vara äldre än så och del av den gamla medeltida vägen till Arboga.
Den borde vara fornminnesskyddad tycker jag!
Militären hade tydligen oinskränkt frihet att gräva på sina övningsområden förr i tiden.
Jag tror det är rester av en gammal skjutbana.
Järnkonstruktionerna är tavelhissar med erfoderliga blinderingar. Det har varit tak över markörsplatserna också. Under 30-40-50 tal var skytterörelsen mycket stark och det fanns skjutbanor i var och varannan by. Vapen lånades ut av kronan till alla skyttegillen som ville ha. De inordnades i den s.k. Frivilliga skytterörelsen. Kolla bakom tavelställen om det inte finns någon form av kulfång, dvs till vänster i den bild. Du borde hitta kulor från normal 6, 5 (Mauser ammo). Mång av dessa kulfång har tyvärr spridits ut vilket gör att bly frigörs ur dem.
Man bör låta dem vara eller sanera.
/Ove
Alla fornlämningar är inte utmärkta på kartor. Men kolla det kan man ju börja med.
Om stencirkeln inte innehåller betong eller t ex sten med tydliga märken efter borrhål så är det troligt att det rör sig om en stensättning från forntiden.
Lite svårt att avgöra från bilden enbart.
Hittade inget på kartor över området. Formationen består bara av mossbevuxna stenar i olika storlekar.Det är en näststan fyrkantig vattenfylld fördjupning i bortre änden på bilden sett.
Välkommen på visning.
Öppet alla dagar och tider helt gratis.Och förstås i alla väder.
Ja, det såg ut att vara mossiga stenar, men du kanske kan skrapa lite här och där för att avgöra om denna stensättning innehåller betong eller borrad sten, och alltså är av modewrnare datum.
Kan det kanske vara en gammal brunn eller vattenhål för kreatur som lagts igen med sten?
Det var vanligt när man la ner betesverksamheten att man fyllde igen dessa kreatursbrunnar för att de ansågs farliga.
Har en kompis som renoverat dylika på sin tomt och det blev riktigt imponerande anläggningar / dammar / större stensatta grundare brunnar!
Tack…jag är def. inte orienterad i trakterna.
Men finns det t ex. andra “fornlämningar” på den typen av karta som har markering?
I så fall är det fråga om en sentida lämning, troligen med jordbruksanknytning. eller kanske en nyupptäckt (!) fornlämning!
Dethär var intressant!
Det kan kanske bli mycket såna här gåtor i vinter när snön lägger sig över svamparna????
Jag hade samma fundering som du Bo, att det skulle kunna vara ett vattenhål som man har rensat bort sten omkring för att ge mer plats för betande djur att dricka. Det ser inte tillräckligt gammalt ut för att kunna kallas fornlämning.
Ett troligare alternativ som kan ligga rätt i tiden, är spår efter undersökningar av eventuella malm-, mineralfyndigheter eller liknande. Fältspatgruvorna ligger ju inte långt därifrån heller.
Lite trist förklaring kanske, men ett vanligt fenomen i Bergslagsområdet.
Det är jag som har gjort markeringen på kartan. Jag uppskattar att det är där jag såg formationen.Har talat med Info Köping och de kände inte till detta. Tjejen jag talade med där är duktig på sådana här saker och blev mycket nyfiken.
Det finns en skans ca:7 km dörifrån.Sök på Fornminnen Köping på nätet så kan du läsa mer.
Betesmark är jag lite tveksam till, eftersom det är en bergig höjd, och det finns öppna områden ganska nära.Varför ha dryckeslpats i skogen på ett berg?
Om man gör en undersökning o letar malm, varför lägga stenarna i en så prydlig ring?
Hej Tina
Har följt tråden lite på avstånd och har några frågor då jag också blev nyfiken på vad du hittat.
Är marken sandig? Kan någon ha tagit material som man behövde och lagt upp det man inte ville ha (sten) på kanterna?
Finns det gruvhål i närheten?
Kan det vara en igenväxt varggrop?
Det kan vara svårt att avgöra vad det kan ha varit om man inte står på platsen och inte har någon kontext till fyndet.
Vad du mer kan göra är att höra med Länsstyrelsens kulturmiljöenhet om du kan få titta på deras fornminneskartor. Även om inte ditt fynd fins markerat så kan det finnas andra i närheten som kan berätta en hel del om vad det kan ha varit för verksamhet i området.
Skulle vara kul att se om det går att komma fram till vad det kan vara.
Lycka till!
Många intressanta förslag.
Utan att ha sett platsen annat än på bild och karta kan man försöka sig på en indelning av förslagen:
Militär anläggning?
Igenväxt- raserat skyttevärn? Kan vara om det finns t ex. betong eller annan indikation på “modernt” material i gropen.
Gruvlämning?
Ser det ut att vara sprängd sten, borrhål kan indikera nån form av stenbrytning i området.
Boplatslämning?
Inrasad brunn eller vattenhål?
Forntida anläggning, rest av röse eller stensättning.
Finns det fler förslag?
Har vi nån uppfattning om storleken, ungefärlig diameter på hela anläggningen respektive vattenhålet?
Vad bra att då skapat lite ordning bland förslgen, Bo E.
Jag har ett par tillägg bara.
Jag undrade om det finns gruvhål i närheten, och i så fall kan det vara en skärpning.
En gränsmärkningkan bl.a. bestå av enstaka stenar, med eller utan postament, av rösen med eller utan mittsten och visarstenar, av större block, av gjurtjärnstavlor som ibland även kan ha inskriptioner. Ibland också av en rest stenhäll.
Man anser inte att en gränsmarkering görs på det sätt som Tina visat. Tyvärr.
Jag har sett gränsmarkeringar typ en liten rest sten med ett nummer inristat, inte så långt ifrån en delvis raserad stenmur (gräns?).
Även sett nyare gränsmarkeringar uppe i Bergslagen. Det var ett litet röse med en rödfärgad träpåle med text på, vill minnas att det stod “Nora” på den, fast jag tyckte det var långt till Nora därifrån…
Nej, då skippar vi gränsmarkeringen, såvida det inte kan ha varit en slags brunn eller källa som samtidigt fungerat som gränsmarkering i äldre tid?
Du har säkert rätt om skogsgränsmarkeringen!
Kan ha varit otydlig text, minns i alla fall att det var mellan Storfors och Filipstad (närmaste för mig kända ortnamn) ganska långt in i skogen men ganska nära en järnväg en ödegårdstomt och mindre skogsbilvägar.
I alla fall ett ganska oansenligt röse som höll upp pålen.
Inte jämförbart med anläggningen som blivit ett “mysterium” här!
Det finns fältspatgruva 600-700m från platsen. Gruvan syns på kartan, märkt lite otydligt ett G,
ca 3 cm ovanför a i stenformation.
Gruvhålet ser ut som en pytteliten sjö vid slutet av den lilla vägen.Har skrivit tidigare att den är ca 5m (fasen glömt hur man gör diametertecken).
Har ingen koll på gränsen, har bara suttit hemma och gjort en uppskattning.
Ursäkta en amatör på gruvdrift…vad är en “skärpning”?
...och vad använder man fältspat till? Är det vad jag skulle kalla ett “stenbrott”?
Annars håller jag med om att det förmodligen är nån lämning efter gruvdriften då.
Det finns ganska gott om lämningar efter olika typer av stenbrytning ute i skogarna. Förr tog visst bönderna tillvara sten vintertid när det var lätt att köra med släde har jag hört av äldre vänner med rötter norröver.
Vet man hur gammal gruvan är?
En skärpning är en mindre provbrytning. Man har först tagit bort det översta jordlagret för att sedan göra en mindre brytning. Sådana görs många kring gruvan för att se om det finns fler malmkroppar. Finns ingenting så lämnas brytningen i dager ofta.
Jag har hittat några mindre “minijordkällare” i skogen. Undrar då om det kan vara en typ av rök-anläggning av fisk etc?? Det har ofta ett hål eller rökgång på andra änden. Har inte förväxlat med kolarkojruin.
På tal om jordkällare, vet jag även ett par ställen där de har varit gömda för länsman mfl. Torparna i skogen hade även extra gömda jordkällare för tjuvskjutet älgkött! En källare finns på en ö man kan vada till, kanske bra när länsman hade sin hund med sig!?
Detta är i södra Kilsbergen.
Intressant inlägg av Anders!
Andra “minijordkällare” kan vara helt legala där det stått sommarstugor som av nån anledning rivits eller flyttats.
Fina exempel finns vid Skråmsta / Carlslund utanför Örebro där man flyttat sommarstugor på grund av utbyggnad av vattenverket.
På de flesta f.d. militära övningsområden kan man oxå se källarliknande förråd och andra egendomliga konstruktioner, ofta jordtäckta betong- o stenbyggen.
Riktigt gamla “äkta” jordkällare i anslutning till försvunnen bebyggelse tycker jag i alla fall är de mest intressanta.
Här kan man ibland se att grävlingen hittat en fin boplats!
Det jag skrev om är vid äldre torparbebyggelse.
I en gammal jordkällare finns rester av en stenugn. Kanske det var en matrökanläggning ingrävd i marken!? (bara 4, 5 mil fr Örebro…)
Detta är kul o intressant och har roat mig sedan tonåren. Åkte runt med moped på 1970-talet och letade torpruiner när kompisarna imponerade på tjejer med sina mopeder…
Jodå, jag har oxå sett att det finns mycket intressanta lämningar uppe i Kilsbergen. Där fanns ju både torp och olika konstruktioner för bergsbruket och en hel del finns kvar.
Med anknytning till ett tidigare inlägg här så vill jag oxå påpeka möjligheten att vissa “jordkulor” kan ha varit mänskoboningar, och alltså därför ha eldstäder.
I ditt fall kan det ju vara som du skriver, men riktigt säker kanske man aldrig vågar vara när man tolkar gamla ruiner.
Jag tycker för övrigt att en vanlig stengrund ute i skogen sätter fantasin i rörelse!
Nu när det är barvinter så är det mycket bra läge om man vill leta efter bebyggelselämningar i skogarna.
Kolsva fältspatbrott från 1800 talet är Sveriges största. Nerlagt sedan flera år. Det anses för dyrt att återuppta brytning, då det stora gruvhålet måste tömmas på vatten. Är numera naturreservat och en populär men riskfull badplats för ortens ungdomar.Abvänds som träningsplats av olika dykarklubbar. Fältspat används inom porslinstillverkning sk fältspatporslin. Det är åxå populärt som trädgårdsgrus, knappt en villaträdgård i Kolsva saknar detta röd/vita grus.Finns på min parkering med.
Tack för infon!
Då kanske vi nu tror att den mystiska “fornlämningen” har fått sin förklaring som ett ställe där man provletat efter mer fältspat då(?)
Kul diskussion blev det i alla fall!
Det är roligt att läsa lite om vilka intressanta trakter alla svampvänner rör sig i!
Tack!
“Minijordkällare” i skogen kan vara smältugnar för äldre tiders järnframställning. Ibland är de väldigt enkelt byggda, med ett platt stenblock lagt som tak ovanpå två som bildar väggar.
Kilsbergen är känt för järnmalmsförekomster, så där bör finnas gott om myrmalm och järnhaltig jord som har varit råvaran.
När vi nu är inne på gamla boplatser, jordkällare, etc så måste jag visa bild på en gammal silvergruva som jag tror är från 1800-talet. Gruvan är svår att hitta då den ligger i väldigt otillgänglig terräng långt inne i urskogen. Öppningen till gruvan är kanske 70-80 cm och lutar neråt så man måste sätta sig på rumpan och hasa sig in. Gruvan är ca 10-15 meter djup och viker av till höger.
Var ? Sånt gillar jag, mystiska oupptäckta platser så fanatasin sätts i rörelse.
Önskar att jag kunde ta foton på någon av alla djupa gruvhål häromkring, har fösökt men de ger inte ” känslan “.
Iallafall, för kanske femton år sedan hasade vi oss ner till ett sådant och slängde i metspöet och fick upp en röding ???
Fick sedermera reda på att någon hade inplanterat yngel i vattnet, snopet. Ja, de flesta gruvhålen är vattenfyllda !
Bo, ca 300 m hemifrån och det finns hur mycket gruvhål som helst, tack och lov inhängnade.
Men den jag pratade om nyss, den hasade jag mig ner till, nyfiken som jag är och den är djup och sträcker sig in och bort emellan bergväggarna , in in mörkret där gruvfrun huserar enligt gammal folktro.
Nu när jag börjat kolla så har jag upptäckt att nästan alla äldre hus här i Kåddis har jordkällare och en hel del av dem används fortfarande. Vi har en studiecirkel som ska dokumentera alla hus i byn och deras historia. Nästa gång ska jag ta upp det här med jordkällare med de äldre som bott i byn.
Vet inte om man förvarar konserverad svamp där. Vi hade en jordkällare i mitt barndomshem där vi förvarade potatis och sylt. Lingonsylt i en stor så med trälock.
Självklart bör man använda jordkällare om man har tillgång till en!
I stan har man ju inte ens riktiga skafferier längre!
Snacka om energislöseri att använda kylskåp när det är minus 30 utomhus!
Fast en sån här vinter vete katten…
Men jordkällare är en bra uppfinning, ni ska va rädda om dem och använda dem, ni som bor på landet, tycker jag!
Tack Bo! Alltid spännande med ödetorp. En fin järnspis stod det där också. Synd att ingen tagit rätt på den :(. Timret ser också fint ut, skulle kunnan anvädas det också. För så gammalt är det inte. De breda golvplanken är inte heller fy skam.
Jag är mycket för att ta till vara på bra saker ;))
hoppas att helgerna förflytit lungt och behagligt !
Visst är det spännande att fantisera om dessa gamla rester av torp, men tror du att detta var boningshuset? Tycker att det är så lite fönster, men det kanske var av ekonomiska skäl som de uteslöts.
Inte hade folk det lätt, vi säger bara för 60, 70 år sedan, men jag vet inte om jag tycker att dagens stress och pryljakt är så mycket bättre. I vilket fall som helst så är det intressant med vår historia.
Visst finns det mycket att ta tillvara på på torpet fortfarande! En rostig järnspis blir som ny efter en blästring! Många trånar efter dem. Helt klart användbar! En timmerstommes syllar är sällan välbevarade och jag håller med om att gavelröstet inte var det bästa vid närmare titt. Men innerväggarna ser bra ut.
Lena, fönstren har säkerligen suttit på långsidorna. Och ett boningshus har det varit. Ett bra kännetecken för det är just en murstock och spis eller eldstad, som också syns på bilden :).
Bilderna är från boningshuset. Det finns fönster i de mer raserade väggarna. Kanske har denna gavel stått bäst emot väder och kossor just därfdör att den är heltimrad?
Min kompis med kameran är väldigt fascinerad av motiv med gamla förfallna prylar, så jag tog honom på en liten tur till torpet som jag hittade i skogskanten för ca 3 år sedan. Nu har beteskossor städat upp på tomten så man får bättre överblick. Det finns två lador och en jordkällare till torpet oxå.
Det är så vackert och vemodigt med gamla tiders övergivna torp tycker vi. Har man tur så har inga scaktmaskiner varit framme. Jag vet tyvärr många torpruiner som bönder bara jämnat med marken för att t e x lägga upp tmmerdepåer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.