Tog en sväng i hagen och hittade några champinjoner, varav en med utväxt hatt stor som min hand. De växte på södersidan av ekar. För nån dryg månad sen hittade jag samma sort på ett annat ställe, med jättestora hattar. Kan nån säja vad det är för sort. Den är så där gulaktig som bilden visar.
Skulle det inte oxå kunna tänkas vara knölchampinjon, som enligt databasen liknar snöbollschampinjon men med mner ansvälld fotbas.
Gällande färgen tror jag att de championjoner som vågar sig upp nu har en mörkare gulbrunare färgnyans p g a fuktig väderlek och ev. även temperaturen.
De kan bli riktigt brunaktiga vid frostskador.
Enligt databasen är Agaricus sylvicola knölchampinjon och Agaricus arvensis snöbollschampinjon.
De är tämligen likvärdiga men jag tycker att de på bilderna har tydligt ansvälld fotbas.
En annan art som speciellt som ung liknar snöbollschampinjonen är vit kungschampinjon, Agaricus macrosporus.
Jag har hittat vad jag tror var en sådan vid ett tillfälle och den var betydligt större än snöbollschampinjonen vanligen blir.
Dock saknar den det typiska “kugghjulsmönstret” på ringen, vilket jag tycker syns på Cajsas bilder.
Om Cajsas syfte är att äta dem rekommenderas ett doft- smakprov, är syftet att exakt artbestämma bör man gå vidare i jämförelserna mellan främst knöl- och snöbollschampinjon, tror jag.
A. sylvicola er Snøbollchampinjon, A. abrubtibulbus het før knølchampinjon,
A. arvensis er Åkerchampinjon. A. abruptilbulbus er nå ført sammen med A. sylvicola = Snøbollchampinjong.
Det er A.arvensis/Åkerchampinjon som har dette utpreget tannhjulsmønsteret på undersiden av ringen.En god matsvamp.Det ser ut som om det er endel navneforvirring her.
Enligt databasen är det latinska namnet för snöbollschampinjon Agaricus arvensis.
Åkerchampinjon är för mig ett helt nytt begrepp.
Kanske räknas den som en variant av vanlig snöbollschampinjon.
Nu blir det väldigt “akademiskt” i diskussionen, för den vanlige matsvampsletaren nöjer sig nog med att veta vilka arter som är ätliga och då platsar ju både snöbolls- knöl- och den ev. åkerchampinjonen samt även den vita kungschampinjonen.
Men visst kan det vara intressanbt att lära sig en ny sorets champinjon.
Det konstiga är väl att det tydligen finns olika placering av de latinska namnen.
Det övergår mitt kunnande att avgöra huruvida Hans Myhre eller Michael K har satt rätt latin på champinjonerna.
Men goda är de i vilket fall, tycker jag…
Agaricus arvensis heter mycket riktigt åkersjampinjong på norska, men här i Sverige är namnbruket enligt Artdatabankens ekologiska katalog så här:
Agaricus arvensis: snöbollschampinjon
Agaricus sylvicola: knölchampinjon
Tyvärr tar våra svampnamnskommittéer inte särskilt stor hänsyn till vilka namn som används i det närmaste grannlandet.
Tack så väldigt mycket för dessa svar! Syftet är både att äta och att veta vad jag äter, dvs. ha ett namn på svampen. Jag gillar namnet åkerchampinjon (även om det numera är bete och inte åker). Var inte riktigt nöjd med att det skulle vare en kungs-eller snöbollschaminjon. Den luktar gott och smakar minst lika gott, isynnerhet marinerad i god rapsolja och vitlök! Det är en trevlig svamp just för att den var helt utan angrepp. Men det kanske är den sena årstiden? I augusti brukar det finnas mycket ängschampinjon i våra hagar, fast på helt andra ställen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.