Avslutade min svamptur idag med ett bad i Mälaren, för att fira alla frostisar, trattisar och gula kantareller jag hittat.Litet kallt var det väl, men inte kallare än det brukar vara 1:a maj när jag premiär badar för året ( om jag inte råkat göra det innan.)
Nej, ingen glögg-däremot en Caipirinha på kvällskvisten - och litet rött.Försökte däremot bjuda på glögg en midsommarafton häromåret när vädret var ungefär detsamma som nu, men det gick inte hem. Man skulle inte dricka glögg på midsommarafton sa min syster.
http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDrink&intChannelID=&lngRID=1439&tlfo=0
Cachaça är ett brasilianskt sockerrörsdestillat. Drycken tillverkas en mäsk av oförfinade sockerrör, som innan destilleringen jäses på träfat under tre veckor. Cachaça anses på grund av detta kunna behålla sockersmaken bättre än traditionell rom.
En av de mest kända drinkar som innehåller Cachaça är Caipirinha, bestående av krossad lime, is och den brasilianska spriten. Det finns många olika sorters Cachaça, på Systembolaget finns tre och de har varunummer 527 och 70177 eller den enda som är lagrad och finns i två varianter 82121 samt 82188 .
Annars kan man ta rom, men OBS! inte silverrom, 3-årig skall det vara, svagt gul.
...så det där med rom kan jag. (Vilka hattiga inlägg, springer och gräddar lussebullar emellan!)
Eller har börjar lära mig. Efter att bara ha smakat av ett visst världsledande märke blev jag avskräckt, men håller man sig borta från det finns det mycket gott.
Den godaste 3-åriga jag smakat heter Varadero och har jag bara sett på Kuba och i Spanien.
Om jag inte minns fel så var du till Spanien i höstas. Provade du Sol y sombra? En klassiker där.
Har också gjort lussebullar men får göra om det. Tyckte det skulle vara kul att använda en saffran som min kompis köpte i Egypten. Men pyttsan, det blev varken smak eller färg! Nytt bak imorgon.
Sol y sombra? Vad är det?
Det blir inte mycket barhäng i Spanien. Promenerar på dagarna så man är ganska trött på kvällarna. Middag och sen hem och spelar kort med barnen.
Men däremot köper man fin saffran där, det är den jag använt nu - doftar härligt!
Sol y sombra (sol och skugga) är oftast brandy och anisett, men i Andalucien så serveras den lika ofta med mörk rom ist för brandy. Den mörka romen i botten, och på sked hälls anisetten på ovanpå, så att det blir två lager 50/50. Sol och skugga! Serveras i kupa.
Hann lära mig det innan barnen kom :))
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.