0 426 visningar

17 svar

8:e december

Gunilla

8 dec 2006 kl. 16:00

Avslutade min svamptur idag med ett bad i Mälaren, för att fira alla frostisar, trattisar och gula kantareller jag hittat.Litet kallt var det väl, men inte kallare än det brukar vara 1:a maj när jag premiär badar för året ( om jag inte råkat göra det innan.)

0

Karin Z, Västerås

8 dec 2006 kl. 16:06

Jag undrar om inte 2006 slår ALLA rekord!

Hoppas det var skönt!

0

Lena M

8 dec 2006 kl. 16:12

Men hu då, hur kan det vara skönt att krypa ner i vattnet, NU.
Men måste tillstå att det är strongt gjort !

0

Gunilla

8 dec 2006 kl. 16:30

Jätteskönt faktiskt-prova! Kanske inte just i vattnet men känslan efteråt är jättehäftig!

0

Förr i världen....

Nina H, Sthlm norr

8 dec 2006 kl. 16:49

...när vi fortfarande sprang brukade vi bada så länge det gick. Men jag kommer ihåg att redan i slutet på november kunde det vara is på bryggan.
Det är helt underbart med kalla dopp, men utan att vara ordentligt uppvärmd vet jag inte….

0

Förr i världen....

Susanne E

8 dec 2006 kl. 23:28

Det var inte dåligt!! Jösses vilken friskus du är! Hoppas du fick en het glögg efteråt ;)

0

Förr i världen....

Gunilla

8 dec 2006 kl. 23:32

Nej, ingen glögg-däremot en Caipirinha på kvällskvisten - och litet rött.Försökte däremot bjuda på  glögg en midsommarafton häromåret när vädret var ungefär detsamma som nu, men det gick inte hem. Man skulle inte dricka glögg på midsommarafton sa min syster.

0

Susanne E

9 dec 2006 kl. 16:17

Caipi… vad är det? Ätbrart?

Hälsa din syster att glögg kan avnjutas året runt. Vit glögg som serveras kall med en isbit i är en kryddig fin liten sak till desserten. ;)

0

Drickbart!

Nina H, Sthlm norr

9 dec 2006 kl. 16:26

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showDrink&intChannelID=&lngRID=1439&tlfo=0

Cachaça är ett brasilianskt sockerrörsdestillat. Drycken tillverkas en mäsk av oförfinade sockerrör, som innan destilleringen jäses på träfat under tre veckor. Cachaça anses på grund av detta kunna behålla sockersmaken bättre än traditionell rom.

En av de mest kända drinkar som innehåller Cachaça är Caipirinha, bestående av krossad lime, is och den brasilianska spriten. Det finns många olika sorters Cachaça, på Systembolaget finns tre och de har varunummer 527 och 70177 eller den enda som är lagrad och finns i två varianter 82121 samt 82188 .

Annars kan man ta rom, men OBS! inte silverrom, 3-årig skall det vara, svagt gul.

0

Drickbart!

Tina Nordberg Orsta Kolsva

9 dec 2006 kl. 16:29

Jag hoppar gärna över badet och går dirrekt på drickat.

0

Drickbart!

Nina H, Sthlm norr

9 dec 2006 kl. 16:34

Ja, ja, blött utanpå eller inuti är väl sak samma!!
MEN - ett kallt bad värmer faktiskt efteråt, även utan glögg eller drink.

0

Drickbart!

Susanne E

9 dec 2006 kl. 16:41

Oj vad du kan Nina! Det låter verkligen läskande efter en het sommardag (eller decemberdag 2006). Det måste testas! Kul att lära sig nytt om både svampar och annat!

0

Wikipedia

Nina H, Sthlm norr

9 dec 2006 kl. 16:48

Oj, nej Wikipedia skulle det stå under texten om Cachaca, urklippet försvann på vägen.

0

Men i alla fall....

Nina H, Sthlm norr

9 dec 2006 kl. 16:51

...så det där med rom kan jag. (Vilka hattiga inlägg, springer och gräddar lussebullar emellan!)
Eller har börjar lära mig. Efter att bara ha smakat av ett visst världsledande märke blev jag avskräckt, men håller man sig borta från det finns det mycket gott.
Den godaste 3-åriga jag smakat heter Varadero och har jag bara sett på Kuba och i Spanien.

0

Men i alla fall....

Susanne E

9 dec 2006 kl. 16:55

Om jag inte minns fel så var du till Spanien i höstas. Provade du Sol y sombra? En klassiker där.

Har också gjort lussebullar men får göra om det. Tyckte det skulle vara kul att använda en saffran som min kompis köpte i Egypten. Men pyttsan, det blev varken smak eller färg! Nytt bak imorgon.

0

Men i alla fall....

Nina H, Sthlm norr

9 dec 2006 kl. 17:00

Sol y sombra? Vad är det?
Det blir inte mycket barhäng i Spanien. Promenerar på dagarna så man är ganska trött på kvällarna. Middag och sen hem och spelar kort med barnen.
Men däremot köper man fin saffran där, det är den jag använt nu - doftar härligt!

0

Men i alla fall....

Susanne E

9 dec 2006 kl. 17:05

Sol y sombra (sol och skugga) är oftast brandy och anisett, men i Andalucien så serveras den lika ofta med mörk rom ist för brandy. Den mörka romen i botten, och på sked hälls anisetten på ovanpå, så att det blir två lager 50/50. Sol och skugga! Serveras i kupa.

Hann lära mig det innan barnen kom :))

0

Gunilla

9 dec 2006 kl. 20:55

Plockade litet egen saffran på Mallorca för några år sedan, men det var svårt att få ihop till några bullar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone