0 274 visningar

9 svar

Stämmer inte

Lena M

8 dec 2006 kl. 17:27

att frostvaxingen växer med tall, för idag sneddade jag igenom en gammal planterad granskog och där växte det sådana. Dessutom flera arter av andra skivlingar som stod gömda under grenarna som gick ända ner till backen.
Den första , kan det vara horngrå nagelskivling
Den andra och tredja vet jag inte vad jag skall gissa på , men den sistnämda hade väldigt mörk fot. Förslag mottages.

0

Tina Nordberg Orsta Kolsva

8 dec 2006 kl. 17:46

Doftade den i mitten?

0

Salasias

8 dec 2006 kl. 18:54

Jag hittade också en flock små frostvaxingar i en granskog intill en granstam, MEN, banne mig, tre-fyra meter dårifrån stod en insmugen tall.

0

Lena M

8 dec 2006 kl. 18:54

Ja du Tina om jag det visste, smakade inte på någon, jag var bara ute för att fota ett par jordkällare, men blev överraskad av att se de fräscha svamparna. Förmodligen hade de stått skyddade under de hängande grenarna.

0

Verkligen inte

Nina H, Sthlm norr

8 dec 2006 kl. 20:26

Här har jag gått och bara spanat efter tallar med tillhörande frostvaxingar, utan resultat. Men igår under en gran stod fem stycken, tyvärr kom jag för sent. Likadant idag - fyra fina (f.d.) under en björk!!!

0

Verkligen inte

klas jaederfeldt

8 dec 2006 kl. 21:53

trädens rötter är åtminstånde lika stora som trädets krona, sedan tillkommer ev.myceltrådar. så aspsopp kan t.ex, växa vid gran om det finns en asp 15 meter därifrån

0

Verkligen inte

Nina H, Sthlm norr

8 dec 2006 kl. 22:11

Nej, om de växer tätt intill en björk eller gran utan en tall inom synhåll - tror inte på det.
Skall i alla fall inte stirra mig blind efter tallar utan bara titta ner, men nu kanske det är för sent. Kantarellerna verkar tåligare!

0

Verkligen inte

Lena M

9 dec 2006 kl. 07:42

Ja, då måste det väl ha stått en eller flera tallar där inne bland granarna. Böjer mig föe expertisen !

0

Bilderna

Irene A

9 dec 2006 kl. 10:21

Det är bara att konstatera att svamparna inte är sig lika så här års, dessutom i mörker och blixtbelysning, men här är några förslag i alla fall:

De första tror jag är jordmusseroner (Tricholoma terreum) igen, såvida de inte har skarp och bitter smak. Då kan de vara gallmusseroner, Tricholoma virgatum (men de brukar vara mer spetspuckliga).

Svamparna på andra bilden tycker jag har tydligt nedlöpande skivor, och skulle kunna vara klubbtrattskivling, Clitocybe clavipes.

På tredje bilden finns två olika arter. De mörkgrå är mycket lika mjölgråskivling, Lyophyllum rancidum, och har i så fall stark mjöllukt.
De andra, mindre och blekare, tror jag är grankotteskivlingar, Strobilurus esculentus.

0

Bilderna

Lena M

9 dec 2006 kl. 12:17

Tack Irene för du tog dig tid, men som sagt så smakade och luktade jag inte på dem, eftersom jag var ute i ett annat ärende i regnvädret. De såg bara så fräscha ut där de stod.
Nu försöker jag att avhålla mig ifrån skogen, men man vet aldrig, jag har ju sagt det flera gånger redan .

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone