att frostvaxingen växer med tall, för idag sneddade jag igenom en gammal planterad granskog och där växte det sådana. Dessutom flera arter av andra skivlingar som stod gömda under grenarna som gick ända ner till backen.
Den första , kan det vara horngrå nagelskivling
Den andra och tredja vet jag inte vad jag skall gissa på , men den sistnämda hade väldigt mörk fot. Förslag mottages.
Det är bara att konstatera att svamparna inte är sig lika så här års, dessutom i mörker och blixtbelysning, men här är några förslag i alla fall:
De första tror jag är jordmusseroner (Tricholoma terreum) igen, såvida de inte har skarp och bitter smak. Då kan de vara gallmusseroner, Tricholoma virgatum (men de brukar vara mer spetspuckliga).
Svamparna på andra bilden tycker jag har tydligt nedlöpande skivor, och skulle kunna vara klubbtrattskivling, Clitocybe clavipes.
På tredje bilden finns två olika arter. De mörkgrå är mycket lika mjölgråskivling, Lyophyllum rancidum, och har i så fall stark mjöllukt.
De andra, mindre och blekare, tror jag är grankotteskivlingar, Strobilurus esculentus.
Tack Irene för du tog dig tid, men som sagt så smakade och luktade jag inte på dem, eftersom jag var ute i ett annat ärende i regnvädret. De såg bara så fräscha ut där de stod.
Nu försöker jag att avhålla mig ifrån skogen, men man vet aldrig, jag har ju sagt det flera gånger redan .
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.