jag försökte plåta i mikroskopet, kanske blev de inte så bra , men ändå sporerna från skinntagging är amyloida, (dom är ca 4, 5 - 6 tusendels millimeter långa) dvs, jodblandning färgar sporerna blåaktiga, visar även setor från rostöra, setor ca 40 - 60 tusendels millimeter långa, är sterila grejor vars (ad ja vet) enda uppgift är att skilja svamparna från varandra
Jag tyckte det var riktigt roligt att få se hur sporer ser ut från ett mikroskops perspektiv.
Jag vet att när man tar kort med digitalkameran på fåglar via tubkikaren så kallas det för digiscoping http://www.hemsida.net/digiscoping/
Vad kan det kallas när man gör som Klas tar kort i mokroskopet?
Irene, efter plåtning gick bilden till photoshop 7 för bättring av färger samt beskärning och ev, förstorin, samt bättring av skärpa
lena det behöver inte vara torkade sporer, man skrapar bara lite på skivan (eller var nu hymeniet är)lågger på ett objektglas som har en droppe vätska av npgot slag, det finns många som man kan färga preparatet med, sedan lägger man på ett täckglas därefter tittar man
Det finns en lite enklare pc-kamera man placerar på den ena okularets plats. Dock ingen upplösning att skryta om.
Den kan hittas här:
http://www.sagitta.se/humikro.html
Tycker också att upplösningen verkar vara i klenaste laget på pc-kameran.
Synd, för jag inbillar mig att de bästa bilderna (bästa skärpedjupet) kan åstadkommas genom att inte ta till den högsta förstoringen i mikroskopet, utan istället förstora upp en digital bild med hög upplösning från början. Åtminstone när man inte har världens bästa objektiv i sitt mikroskop…
Klas, vilken förstoring använde du i mikroskopet till dina bilder?
Tack Klas för svaret! Jag hade också 400 ggr förstoring på min bild. Nu har jag upptäckt att bildbehandlingsprogrammet är ganska bra på att ta bort strimmor och sånt på bilderna så de blir presentabla - så jag måste testa mer fotografering genom mikroskopet i fortsättningen.
Ursäkta Klas, du kanske tycker att jag märker ord, men borde du inte skriva “utanpå svampen” i. st. f. “inuti”!
Kul, Lena att du har upptäckt tjusningen med svampstudier. Jag trodde som du att svampsporerna förstördes och försvann vid torkning. När jag sen köpte ett mikroskop kom jag in i svamparnas underbara värld. Detta var före digital tid. Jag tog bort okularet, tillverkade ett långt rör som jag satte på okularets plats och sedan mitt gamla kamerahus utan objektiv på toppen.
Nu kunde jag dokumentera den underbara världen med diabilder.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.