0 361 visningar

22 svar

innuti svampen

klas jaederfeldt

8 dec 2006 kl. 22:22

jag försökte plåta i mikroskopet, kanske blev de inte så bra , men ändå sporerna från skinntagging är amyloida, (dom är ca 4, 5 - 6 tusendels millimeter långa) dvs, jodblandning färgar sporerna blåaktiga, visar även setor från rostöra, setor ca 40 - 60 tusendels millimeter långa, är sterila grejor vars (ad ja vet) enda uppgift är att skilja svamparna från varandra

0

Gula

8 dec 2006 kl. 22:57

Wow, det där skulle man kunna ha som tapetmönster….

0

Totte Gbg

8 dec 2006 kl. 22:59

hahaha du e rolig gula, vilken kommentar :)

0

Gunhild

8 dec 2006 kl. 23:05

Den första såg nästan ut som en djurspillning jag såg i skogen i dag, lite utspridd bara.

0

Totte Gbg

8 dec 2006 kl. 23:16

Jag tyckte det var riktigt roligt att få se hur sporer ser ut från ett mikroskops perspektiv.

Jag vet att när man tar kort med digitalkameran på fåglar via tubkikaren så kallas det för digiscoping http://www.hemsida.net/digiscoping/

Vad kan det kallas när man gör som Klas tar kort i mokroskopet?

0

Gula

8 dec 2006 kl. 23:27

Jamen Totte, visst var det fina mönster??! Och fina bilder Klas! Yttre skönhet är förgängligt, det är insidan som räknas… =)

0

klas jaederfeldt

8 dec 2006 kl. 23:46

va mycket lättare det verkar att plåta i kikare, i mikrosopet så ligger allt man vill se på olika djup

0

Totte Gbg

8 dec 2006 kl. 23:50

Det är kul att fota genom tuben men svårt tycker jag. Du ska hinna ta ett kort inna fågeln flugit sin kos :)

Slog lite i mina papper o fann detta:
Skinntagging amyloid-blå av jodblandning
Rostöra dextrinoid - rödbrun av jodblandningen

Kan det stämma Klas?

0

Lena M

9 dec 2006 kl. 07:26

Inte för att jag begriper så mycket mer, än att det måste vara mycket intressant att studera svamparna på detta sätt.Man kan ju använda bilderna till mönsterkonstruktioner. Vackra

0

Irene A

9 dec 2006 kl. 11:42

Jag är nyfiken på hur du har fotograferat det där, Klas!
Använder du en speciell kamera, eller “kikar” du i okularet med den vanliga digitalkameran?

Här är försöket som jag gjorde att fotografera de tjockväggiga cystiderna hos släktet Hohenbuehelia..

0

irene

klas Jaederfeldt

9 dec 2006 kl. 11:52

jag satte kameran emot okularet tittade i spegeln och knäppte, dur gjorde du

0

klas Jaederfeldt

9 dec 2006 kl. 11:54

totte har inte i huvudet hur det är med rosttaggingen, man tar den oftast makroskopiskt och vill man se på den i mic. så duger lösning av kalilut KOH men det du skriver om skinntagging är rätt

0

irene

Irene A

9 dec 2006 kl. 11:55

Jag gjorde likadant - men jag har inte lyckats få fyrkantiga bilder..!?

0

Lena M

9 dec 2006 kl. 12:19

Jag har en fundering, när ni nu fotar svamparnas sporer, är det torkade sådana. Förstår att det är intressant, men obegripligt för mig, ännu.

0

klas jaederfeldt

9 dec 2006 kl. 13:49

Irene, efter plåtning gick bilden till photoshop 7 för bättring av färger samt beskärning och ev, förstorin, samt bättring av skärpa

lena det behöver inte vara torkade sporer, man skrapar bara lite på skivan (eller var nu hymeniet är)lågger på ett objektglas som har en droppe vätska av npgot slag, det finns många som man kan färga preparatet med, sedan lägger man på ett täckglas därefter tittar man

0

Lena M

9 dec 2006 kl. 16:00

Det låter onekligen intressant !
Jag har trott att svamparna förstördes när de torkat, men förstår nu att det går att ta sporprover både färska och torkade. Skulle vara roligt att se.

0

Tony S

9 dec 2006 kl. 16:05

Det finns en lite enklare pc-kamera man placerar på den ena okularets plats. Dock ingen upplösning att skryta om.

Den kan hittas här:

http://www.sagitta.se/humikro.html

0

Irene A

9 dec 2006 kl. 18:23

Tycker också att upplösningen verkar vara i klenaste laget på pc-kameran.
Synd, för jag inbillar mig att de bästa bilderna (bästa skärpedjupet) kan åstadkommas genom att inte ta till den högsta förstoringen i mikroskopet, utan istället förstora upp en digital bild med hög upplösning från början. Åtminstone när man inte har världens bästa objektiv i sitt mikroskop…

Klas, vilken förstoring använde du i mikroskopet till dina bilder?

0

klas jaederfeldt

9 dec 2006 kl. 21:08

400 ggr

0

irene

klas jaederfeldt

9 dec 2006 kl. 21:11

jag kanske skall tiiläägga att jag har ett faskontrastmikroskop, (inte värdens bästa) så jag slipper att färglägga preparatet.använder en blå glasskiva mellan så jag slipper det vita ljuset

0

Irene A

9 dec 2006 kl. 21:22

Tack Klas för svaret! Jag hade också 400 ggr förstoring på min bild. Nu har jag upptäckt att bildbehandlingsprogrammet är ganska bra på att ta bort strimmor och sånt på bilderna så de blir presentabla - så jag måste testa mer fotografering genom mikroskopet i fortsättningen.

0

Hans v E

10 dec 2006 kl. 14:08

Ursäkta Klas, du kanske tycker att jag märker ord, men borde du inte skriva “utanpå svampen” i. st. f. “inuti”!
Kul, Lena att du har upptäckt tjusningen med svampstudier. Jag trodde som du att svampsporerna förstördes och försvann vid torkning. När jag sen köpte ett mikroskop kom jag in i svamparnas underbara värld. Detta var före digital tid. Jag tog bort okularet, tillverkade ett långt rör som jag satte på okularets plats och sedan mitt gamla kamerahus utan objektiv på toppen.
Nu kunde jag dokumentera den underbara världen med diabilder.

0

Lena M

11 dec 2006 kl. 08:59

Hans, detta är för mig latin.  Men tänk om någon av er stjärnor kunde anordna en helgkurs i sommar, det är säkert fler än jag som är nyfiken på hur man artbestämmer och tar sporprover.
Ni kan ju tänka på saken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone