0 439 visningar

4 svar

Svampfattiga Umeå

Jygge

5 okt 2004 kl. 09:04

Bedrövligt svampår. Har bott här nu i drygt ett år och gjort tappra försök att hitta ädlare svamp. Naturligtvis gott om Karl-Johan och andra soppar, men i övrigt så förbannar man markerna här uppe. Ädelskogen lyser med sin frånvaro.

Trumpetsvampar och kantareller hittar man nog bara med spårhundar. Bara två år kvar av studierna…

0

Jörgen Johansson

5 okt 2004 kl. 09:15

Ja, vad säger man? Jag har bott här i snart fyra år och känner mig lika uppgiven som du. Detta trots att jag på somrarna och höstarna har arbetat i skogarna runt Umeå. Fast ärligt talat tror jag det beror på att jag inte riktigt vetat vad jag ska leta efter. I höst har jag lyckats hitta blek taggsvamp och tallblodriska, så jag kan börja kryssa för i listan. Men några trumpetsvampar eller kantareller har jag inte sett skymten av. Däremot har jag märkt att skogarna är välbesökta, man kan nästan se stigar vartän man vänder sig.
Nu har jag bestämt mig för att gå några svampkurser, så får jag säkert lite tips.
Lycka till!

0

Irene

5 okt 2004 kl. 16:12

Det är tydligen fler än jag som har lite känning av lappsjuka under svampsäsongen häruppe.
Värst är ändå våren utan blommande vitsippsbackar..
Höstarna är magrare och svampfattigare här än söderut, men det tycker jag är lättare att vänja sig vid. Vi brukar mest plocka rynkad tofs, fårticka, blek taggsvamp, karljohan, kantarell, trattkantarell och sillkremla (de få jag hittar). Har hittat ett bra ställe för goliatmusseron också. Snöbollschampinjoner ser jag ibland i hästhagar, men kommer mig inte för att samla dem. Svart trumpetsvamp hittar vi då och då, men den får stå kvar. Har provat att äta den, men tycker den är övervärderad. Blodriskor, smörsopp och sandsopp finns det förstås gott om, men det plockar jag bara i brist på annat (för maskätet för det mesta).

0

Svampfattiga Umeĺ

Jygge

5 okt 2004 kl. 17:21

Håller med Irene. Värst är faktiskt en hel vår utan vitsippor. Svampen är bara en förlängning av den ångesten.

Goliaten är kul, jag har också hittat lägs Hissjövägen, men om man verkligen vill hitta Goliat, i lite större mängder, så ska man nog befinna sig i Södra Härjedalen, Hälsingland eller Norra Dalarna.

0

Stefan

5 okt 2004 kl. 18:46

Jag har aldrig plockat svamp söder om västerbotten så jag har inte mycket att jämföra med, men nog finns det mer svamp i år än vanligt, även i umeåtrakten. Trattkantareller och kantareller finns ju gott om liksom soppar som sagt. Även Rödgul trumpet har jag hittat tidigare fast inte i år.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone