Hej!
Hittade några kilo trattkantareller i helgen och har torkat dem på tidningar i vardagsrummet.
En del har blivit svarta (luktar illa). Kan man äta dem i alla fall? Vad har jag gjort fel?
Tacksam om någon kan svara mig.
Nej, du kan inte äta de svartnade trattisarna.
De kan ha varit lite för gamla redan när du plockade dem, då svartnar de fort, men ett troligt fel är också att de har fått torka för långsamt. Tidningar på golvet fungerar aldrig bra, svamparna ska ligga varmt och luftigt.
Jag brukar rigga upp myggfönster ovanpå ett element för att torka svampen på. Det fungerar bra för mig - men det finns många andra bra tips här.
Använd forumets sökfunktion, t.ex. med ordet “torkning” så hittar du många inlägg i ämnet.
Jag brukar torka trattisar på tidning, men jag vaktar det hela noga och byter tidningar ganska ofta. Jag har det alltid på ett bord, inte på golvet.
Som nybliven “tratt-torkare” råkade jag ibland ut för att svamparna svartnade, men sen jag började byta tidning ofta har jag sluppit svarta trattar.
Jag delar alla svampar i minst två delar och undviker att lägga sådana till torkning som redan börjat bli svarta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.