0 475 visningar

3 svar

Torkade trattisar blev svarta

Bob

5 okt 2004 kl. 18:40

Hej!
Hittade några kilo trattkantareller i helgen och har torkat dem på tidningar i vardagsrummet.
En del har blivit svarta (luktar illa). Kan man äta dem i alla fall? Vad har jag gjort fel?
Tacksam om någon kan svara mig.

0

Irene

5 okt 2004 kl. 18:58

Nej, du kan inte äta de svartnade trattisarna.
De kan ha varit lite för gamla redan när du plockade dem, då svartnar de fort, men ett troligt fel är också att de har fått torka för långsamt. Tidningar på golvet fungerar aldrig bra, svamparna ska ligga varmt och luftigt.
Jag brukar rigga upp myggfönster ovanpå ett element för att torka svampen på. Det fungerar bra för mig - men det finns många andra bra tips här.
Använd forumets sökfunktion, t.ex. med ordet “torkning” så hittar du många inlägg i ämnet.

0

Ina

6 okt 2004 kl. 14:29

Jag brukar torka trattisar på tidning, men jag vaktar det hela noga och byter tidningar ganska ofta. Jag har det alltid på ett bord, inte på golvet.
Som nybliven “tratt-torkare” råkade jag ibland ut för att svamparna svartnade, men sen jag började byta tidning ofta har jag sluppit svarta trattar.
Jag delar alla svampar i minst två delar och undviker att lägga sådana till torkning som redan börjat bli svarta.

0

Anders

7 okt 2004 kl. 16:13

Jag torkar på tidning. Det går nästintill utmärkt, men några att några svartnar får man nog räkna med. Mina försök ger ca en svartnad svamp på 40. Klyv varje trattis och sprid noga över tidningen så skall det nog funka. Varmt och ventilerat hjälper också till, förstås.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone