0 218 visningar

6 svar

Frost

Morgan

10 dec 2006 kl. 13:03

Attans, inatt hade vi frost här i Nyköping.
Nu blir det nog inga fler trattkantareller i år.
Men det finns ju ingen snö, så mossor och lavar kan man ju alltid fara ut och titta på.

0

Frost inget problem...

Salasias

10 dec 2006 kl. 13:12

..för trattkantarellerna, men tyvärr är de redan slafsiga av allt regn. 90% är förtsörda av regnet, så jag fick bara ihop ett par liter idag. Nån frost har det inte varit i Tyresta i alla fall, 6-7 mil norr om NYköping.
Och två liter kantareller blev det också.

0

Birgitta F

10 dec 2006 kl. 17:23

Här också i Bohuslän , kustnära. Trattkantarellerna har tagit mycket stryk av de 3 sista veckornas intensiva regnande , det mesta låg ner . Av Frostvaxingarna syntes inte ett spår dom har nog piskats ner i mossan igen. Rökslöjskivlingarna är väldigt fina och det kommer nya även den svavelgula slöjskivlingen har dykt upp igen. Sen har den Ärggröna kragskivlingen fått en renässans flera stora fina såg jag idag.

0

Morgan

Helena A

10 dec 2006 kl. 18:28

Gillar du sällsynta mossor och lavar?
Om jag inte minns fel så bor du i Nyköpingtrakten. Då är det inte så långt till Malmköping. Det finns ett nytt naturreservat här där det kryllar av sällsynta lavar och mossor. Det är lätt att nå eftersom vi drog anslutning till Sörmlandsleden/Sagostigen genom det i sommar.

0

Morgan

Trumpelisa

11 dec 2006 kl. 09:00

Hej Morgan!
Jag lyckades skrapa ihop några liter trattkantareller som var fina igår (10/12). Hitta även två frostvaxingar men de var lite hängiga så jag får väl vänta till nästa år för att lägga till en ny art i stekpannan. Ha de gött

0

Morgan

Birgitta D

11 dec 2006 kl. 09:48

Strålande kall morgon med sol igår. Kunde inte hålla mig hemma. 4 burkar syltade trattisar blev det.

0

Morgan

Bo E

11 dec 2006 kl. 16:41

I lördags fanns det spridda trattkantareller som var ärbara men mycket skadat och slafsigt.
Framför allt blek taggsvamp och fårticka verkar ha tagit stryk av regnet för de var helt mjuka redan innan frosten kom.

I söndags låg lite frost kvar i skugglägen här och där så jag gick inte ens till granskogen för att kolla.
Däremot blev det en del vinterskivling! Mumms!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone