Jag hittade en svamp som ser ut som en tunga. Den är ca 15 - 20 cm hög och ser ut som om man tänker sig en människotunga som växer med “tungspetsen” uppåt, nedtill en kort fot 10 - 12 mm i diameter. Färgen är typ rosa. När jag såg den fick jag en flashback och tänkte att jag sett den i min svampbok, men där kunde jag inte hitta den. Nånstans har jag sett den tidigare men vet ej var. Vad kan detta vara för svamp?
Hej Irene
Nej det är inte en oxtungsvamp. Ek förekommer inte heller här runt Umeå. Jag antar att det måste vara någon form av klubbsvamp, men jag har inte hittat någon likadan på nätet. Clavariadelphus Sachalinens är det närmaste jag kommit, men den här är dubbelt så stor och ljusröd (köttfärgad).
Clavariadelphus pistillaris, stor klubbsvamp, blir ungefär dubbelt så stor och går över i rött när den blir äldre (i svampböcker avbildas den alltid som gul och fräsch…).
Kolla på den här:
http://www.treasurekeepers.org.yu/sr/Galerija_slika/sradic/Clavariadelphus_pistillaris.htm
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.