0 235 visningar

6 svar

Varför så rött ?

Tina Nordberg

10 dec 2006 kl. 14:38

Kan någon säga varför brottytorna på denna gala stam är så vackert röda ?

Nyfiken

0

Salasias

10 dec 2006 kl. 14:41

Samma sak såg jag igår i skogen.. Hoppas du får svar..

0

Nilla

10 dec 2006 kl. 14:53

Det där är nog Rödvedsskinn Peniophora sanguinea. Den är jättebra att färga ullgarn med som blir vackert brunorange/ rödbruna.
Tyvärr hittar jag ingen bild på nätet. Den angriper ruttna grenar och kullfallna stammar av gran. Känns det igen?

0

Irene A

10 dec 2006 kl. 14:57

Sök på Phanerochaete sanguinea, så lyckas det bättre att hitta bilder på rödvedsskinn.

0

Hans v E

10 dec 2006 kl. 15:04

Påpekas bör, att det inte är svampens fruktkropp (själva skinnet) man ser på Tinas bild. Svampens mycelium färgar nämligen veden orangeröd, liksom grönskålarnas mycelium färgar veden blågrön.

0

Nilla

10 dec 2006 kl. 15:13

I min svampfärgarbok från 1982 står peniophora san. Har det ändrats eller står det fel i min bok?
Synd att inte grönskålarnas mycelium färgar ullgarn blågrönt.

0

Irene A

10 dec 2006 kl. 15:35

Rödvedsskinnet har gått under flera olika släktnamn, bl.a. Peniophora, Thelephora och Corticium.
Den nu gällande kombinationen till Phanerochaete gjordes 1973, men det finns alltid en viss tröghet när det gäller att acceptera och börja använda nya namn.
Om boken skrevs 1982, var nog Peniophora fortfarande det släktnamn som var bäst känt för arten då.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone