0 277 visningar

7 svar

Handfull Trattkantareller

André

10 dec 2006 kl. 15:41

Slutplockat för i år i Västerås. Trattkantarellerna har lagt huvudet på sned och sagt godnatt. Jag får ägna min tid åt den lika spännande hobbyn. Släktforskning. Det ger samma kick att hitta en svårfunnen ana som att hitta drömstället för kantareller.
André i Västerås

0

loppelisa

10 dec 2006 kl. 16:26

Hej André
Jag är också släktforskare när svampen tar slut, kul att vi är två på detta forum som har samma intresse, vi kan kanske smygdisskutera detta “under svamptäckmantel”

0

André

10 dec 2006 kl. 16:34

Självklart loppelisa. Vilka landskap forskar Du i!

0

loppelisa

10 dec 2006 kl. 18:26

Vi får nog vara lite hemliga, när vi ska vara så här helt off topic, men jag tror det är OK i dag.
Min släkt är från Skåne.Blekinge, Småland men jag har varit och härjat överallt.
Jag har Sveriges bef 1890, 1970, dödboken 47-03.Klara och söderskivan, säg till om du behöver någon av dem
För att vara lite svampiga, så plockade jag fyra liter spänstiga trattkantareller idag.

0

André

10 dec 2006 kl. 19:06

Märkligt, jag har samma CD-skivor dom Dig + 1 Cd över Västerfärnebo i Västmanland och Malå och Norsjö i Lappland/Västerbotten.I Blekinge är det Karlshamn och i Skåne, Hörup och Valleberga som gäller.

0

loppelisa

10 dec 2006 kl. 19:28

Hörup och Valleberga är neråt Österlen va?Jag har mest åt Eslöv till.
Visst är det lika uppslukande att släktforska som att plocka svamp.
Jag brukar ta tag i släktforskningen efter jul, och sen kör jag tills det är kantareller i skogen igen.

0

André

10 dec 2006 kl. 19:35

Jag går i pension i Augusti nästa år. Då kommer jag att beställa abbonemang hos Genline. Det blir häftigt. Jag har hjälpt Västerås släktforskarförening under 6 månader och lagt in alla döda i S:t Illians församling till dator från slutet 1600-tal och 1700- tal. Runt 14.000 poster. Jag lärde mig mycket under den tiden. Framförallt tyda texten på Den som noterade detta. Vilket inte är så lätt alla gånger.

0

loppelisa

10 dec 2006 kl. 19:45

Vilket jättejobb du har lagt ner, det här med att tyda de gamla texterna kan ju vara hur svårt som helat.
Jag brukar ta en månads abbonemang på genline i taget, jag har stor familj, tre hundar, stort hus och en jädra massa som pockar på uppmärksamhet, så både svampen och genealogin får jag verkligen kämpa för att få tid till.
Så jag kan inte annat än att gratulera dig till pensionen, då du kan sitta dagarna i ända på genline, jag är MYCKET avundsjuk

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone