Klas kommer säkert och svarar på det här men jag ska gissa innan
Lackticka säger jag på den första
Den andra frågar jag om du är säker på att det var en gran och inte en tall?
Den tredje har jag associationer till men vågar inte gissa!
Bra att du angivit substratet vilket träd det växer på.
Är du intresserad av tickor?
Eller är det brist på annat?
Jag bor i Hälsingland, och det finns faktiskt en lämning av ädellövträd här mitt bland barrskogen, LINDEFALLET försöker skicka en länk.http://runeberg.org/snf/1923/0254.html
Till Elisabeth, jag är säker på granstubbe på fråga två, och jag har blivit mycket intresserad och fachinerad av vedväxande avampar fast jag inte kan så många.
Växer hela året, man kan lätt spara och torka dem och visa någon expert eller lätt sända dem i ett kuvert.
De finns att titta på när alla andra svampar är borta.
Jag har mina favoriter taggsvampar och Ramarior fingersvampar.
De finns kvar länge också, till skillnad mot soppar och kremlor.
Tack för den ingressanta länken. Du måste ha en intressant skog att leta i. Gamla E-4an går väl förbi där vid Lindefallet. Hälsingland hade väl också gott om svamp i höstas inte så torrt som här uppe i Västerbotten. Jag var på svamputflykt i Bollnäs ett par dar och har aldrig någonsin sett så mycket olika sorter på samma ställe tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.