0 591 visningar

16 svar

Problem med tickor ???

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 16:30

Hej, har hittat några tickor idag som jag har svårt att reda ut namnen på.

Dom här växte på gammal nedfallen lind.

0

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 16:33

Bild på nästa, växer på granstubbe, kan det vara så enkelt som klibbticka ?

0

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 16:34

Här kommer nästa som jag gissar på luktticka.

0

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 16:37

Sista bilderna, två som växer på granlåga, knölticka? Och den ensamma högt upp i stor asp.

0

Gunhild

10 dec 2006 kl. 16:43

Fortsätt visa dina fina bilder av tickor. Var i landet bor du som har lindar i din skog?
Gissar på nån Ganodermasort på din första bild.

0

Gunhild

10 dec 2006 kl. 16:50

Den som växer på en granstubbe, kan inte det vara en granticka?
Den brukar ofta ha växtlighet ovanpå.

0

Elisabeth Jansson

10 dec 2006 kl. 16:54

Klas kommer säkert och svarar på det här men jag ska gissa innan
Lackticka säger jag på den första
Den andra frågar jag om du är säker på att det var en gran och inte en tall?
Den tredje har jag associationer till men vågar inte gissa!
Bra att du angivit substratet vilket träd det växer på.
Är du intresserad av tickor?
Eller är det brist på annat?

0

Gunhild

10 dec 2006 kl. 16:56

På den sista bilden, den tickan som växer på en asp är nog en Phellinusart förm. en aspticka den brukar dock var gråaktig under på vintern, men nu är det ju sommar hos dig eller?

0

Svar till Gunhild och Elisabeth.

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 17:00

Jag bor i Hälsingland, och det finns faktiskt en lämning av ädellövträd här mitt bland barrskogen, LINDEFALLET försöker skicka en länk.http://runeberg.org/snf/1923/0254.html
Till Elisabeth, jag är säker på granstubbe på fråga två, och jag har blivit mycket intresserad och fachinerad av vedväxande avampar fast jag inte kan så många.

0

Tickor är bra!

Elisabeth Jansson

10 dec 2006 kl. 17:10

Växer hela året, man kan lätt spara och torka dem och visa någon expert eller lätt sända dem i ett kuvert.
De finns att titta på när alla andra svampar är borta.
Jag har mina favoriter taggsvampar och Ramarior fingersvampar.
De finns kvar länge också, till skillnad mot soppar och kremlor.

0

Tickor Alf

Gunhild

10 dec 2006 kl. 17:16

Tack för den ingressanta länken. Du måste ha en intressant skog att leta i. Gamla E-4an går väl förbi där vid Lindefallet. Hälsingland hade väl också gott om svamp i höstas inte så torrt som här uppe i Västerbotten. Jag var på svamputflykt i Bollnäs ett par dar och har aldrig någonsin sett så mycket olika sorter på samma ställe tidigare.

0

Taggsvampar Elisabeth

Gunhild

10 dec 2006 kl. 17:20

Du kanske skulle starta en tråd med enbart taggsvampar där vi kan lägga ut bilder, du har säkert intressanta bilder att visa oss.

0

klas jaederfeldt

10 dec 2006 kl. 17:23

1 an skulle jag gissa rotticka på

0

klas jaederfeldt

10 dec 2006 kl. 17:24

2 tror inte klibbticka, kan kanske vara granticka

0

klas jaederfeldt

10 dec 2006 kl. 17:24

3 visst

0

klas jaederfeldt

10 dec 2006 kl. 17:26

4 knölticka, knölticka, och aspticka eller stor aspticka.P.tremulae eller P.populicola

0

Tack till Klas.

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 17:59

Tack för svaren, här är bilder på en stor gammal övervuxen ticka som fanns på samma lind som bild 1, den mätte ca 40cm ggr 20cm

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone