0 238 visningar

7 svar

vad är det här för svampar

Bo Johnsson

10 dec 2006 kl. 16:44

3 olika arter som växte i blandskog

0

Salasias

10 dec 2006 kl. 16:49

Den andra ser ut som rökslöjskivling och den tredje är fortvaxing.

0

Nåja...

Salasias

10 dec 2006 kl. 16:49

..inte fortvaxing utan frostvaxing.

0

Irene A

10 dec 2006 kl. 16:52

Och den första är fläckig bitterskivling.

0

äntligen!

Bo Johnsson

10 dec 2006 kl. 16:59

har jag äntligen funnit frostvaxskivling! (nr3) isåfall är jag mycket nöjd ps.tur det finns svampforum och trevliga människor

0

Om ni inte Irene...

Salasias

10 dec 2006 kl. 18:05

..protesterade mot mitt förslag på de två sista, så antar jag att de var rätt gissat av mig.
Då kommer min följdfråga: rökslöjskivlngen, (som jag inte vågar plocka själv! - än…), ger den på lite äldre exemplar, “svarta fingrar” när man tar i den? Lite som bläcksvamp, alltså?
Jag plockade några som jag trodde var rökslöjskivlng men kastade dem, av osäkerhet. Men mina fingrar blev blåsvarta. Kan det vara ett kännetecken på “äkthet”?

0

provsmaka...

Irene A

10 dec 2006 kl. 18:17

Alla slöjskivlingar har svarta sporer, och de “färgar av sig” när man tar på skivor som har mogna sporer.
Det är ingen garanti att det är just rökslöjskivling. De på bilden liknar såna, men jag har ingen möjlighet att provsmaka dem! Om smaksinnet fungerar bra, ska de smaka ungefär som gröna ärter - i varje fall inte skarpt eller bittert som rökslöjskivlingens oätliga släktingar.

0

provsmaka...

Salasias

10 dec 2006 kl. 18:22

Tack. Ok, då ska jag smaka. Jag har smakat några gånger men tycker det smakar metall mer än gröna ärter, men de har inte smakat bittert, så jag har nog slängt dem i onödan. Till helgen, om inte frost och snö har kommit, så blir det rökslöjskivlingsjakt!! Jag såg massor idag… hmmm..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone