..protesterade mot mitt förslag på de två sista, så antar jag att de var rätt gissat av mig.
Då kommer min följdfråga: rökslöjskivlngen, (som jag inte vågar plocka själv! - än…), ger den på lite äldre exemplar, “svarta fingrar” när man tar i den? Lite som bläcksvamp, alltså?
Jag plockade några som jag trodde var rökslöjskivlng men kastade dem, av osäkerhet. Men mina fingrar blev blåsvarta. Kan det vara ett kännetecken på “äkthet”?
Alla slöjskivlingar har svarta sporer, och de “färgar av sig” när man tar på skivor som har mogna sporer.
Det är ingen garanti att det är just rökslöjskivling. De på bilden liknar såna, men jag har ingen möjlighet att provsmaka dem! Om smaksinnet fungerar bra, ska de smaka ungefär som gröna ärter - i varje fall inte skarpt eller bittert som rökslöjskivlingens oätliga släktingar.
Tack. Ok, då ska jag smaka. Jag har smakat några gånger men tycker det smakar metall mer än gröna ärter, men de har inte smakat bittert, så jag har nog slängt dem i onödan. Till helgen, om inte frost och snö har kommit, så blir det rökslöjskivlingsjakt!! Jag såg massor idag… hmmm..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.